Firma sprzątająca Götz-Gebäudeservice Sp. z o.o. zatrudni pracowników gospodarczych do świadczenia usługi sprzątania na terenie Centrum Logistycznego Dino
Firma sprzątająca Götz-Gebäudeservice Sp. z o.o.- posiadająca wieloletnie doświadczenie w profesjonalnym utrzymaniu czystości oraz o ugruntowanej pozycji na polski rynku zatrudni pracowników gospodarczych do świadczenia usługi sprzątania na terenie Centrum Logistycznego Dino.
Lokalizacja: miejscowość Kaliska ul. Przemysłowa (Świetna Lokalizacja blisko Włocławka, Lubienia Kujawskiego, Chodecz).
Praca zmianowa (od 06:00 do 14:00, od 14:00 do 22:00 i od 22:00 do 06:00) 5-6 dni w tygodniu.
Zakres obowiązku obejmuje m.in.:
– Sprzątanie biur, toalet,
– Prace związane przy obsłudze maszyn myjących na hali,
– Sprzątanie ramp, regałów,
– Odśnieżanie,
– Porządek na terenach zewnętrznych.
Oferujemy:
– Stabilne warunki zatrudnienia,
– Pomoc na etapie wdrożenia do pracy,
– Wypłatę zawsze na czas.
Wymagamy:
– Punktualności,
– Sumienności.
Osoby chętne do podjęcia pracy zapraszam do kontaktu pod numerem telefonu: 797 993 060
REKONSTRUKCJA MŁYNA WODNEGO W KŁÓBCE
Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku podpisało umowę na finansowanie projektu „Rekonstrukcji młyna wodnego w Kłóbce” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.
Pierwsze wiadomości na temat młyna wodnego w Kłóbce pochodzą z 1489 r. , chociaż prawdopodobnie istniał on w tym miejscu wcześniej. Przez stulecia młyn był wielokrotnie przekształcany i ostatecznie został rozebrany w 1985 r. Do dzisiaj zachował się jaz wodny z fundamentami ostatniego młyna, na których zostanie zrealizowana planowana rekonstrukcja. Pierwotny młyn wodny w Kłóbce był typowym młynem wiejskim, o niedużej kubaturze. Przed rozbudową składał się z piwnicy i jednej kondygnacji i w takie właśnie postaci zostanie on odbudowany. Oprócz odtworzenia budowli zakłada się jej adaptację do celów muzealnych tj. pełną rekonstrukcję sprawności mechanicznej młyna i odtworzenia dawnego cyklu produkcyjnego i jego uruchomienie dla celów edukacyjnych. W obiekcie zostanie zastosowany najstarszy typ napędu na kamienie młyńskie – nasiębierne koło wodne, którego ruch obrotowy przekazywany jest za pomocą koła palecznego, cewia i wrzeciona na górny kamień młyński. Do sortowania mlewa służyć będzie skrzynia pytlowa, urządzenie niezwykle atrakcyjne dla przyszłej prezentacji pracy młyna.
(więcej…)W Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim okres ferii zimowych wykorzystano na remont
W Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim okres ferii zimowych wykorzystano na remont. Okres, w którym dzieci nie było w szkole udało się wykorzystać na przeprowadzenie wyjątkowo uciążliwych dla funkcjonowania placówki prac związanych m.in. z wymianą instalacji grzewczej. Przez cały okres ferii w prace zaangażowanych było 45 pracowników budowlanych. Efekty pracy wizytowali w dniu 10 lutego br. Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński oraz Radni Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Elżbieta Wojciechowska oraz Jacek Kosmalski. Wykonawcą prac realizowanych w ramach zadania przebudowy szkoły o całkowitej wartości prawie 12,5 mln zł jest Zakład Remontowo-Budowlany Jan i Cezary Błaszczyk z Włocławka. W ramach inwestycji na realizację, której Gmina Lubień Kujawski otrzymała prawie 6 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład, Funduszu Inwestycji Strategicznych przebudowywane zostaną wszystkie budynki ZPO w Lubieniu Kujawskim m.in. w zakresie w/w remontu sal lekcyjnych ale także korytarzy, klatek schodowych, docieplenia ścian zewnętrznych, wymiany stolarki okiennej, docieplenia oraz wykonania nowego pokrycia dachów, montażu pomp ciepła, przebudowy instalacji c.o. oraz wymiany oświetlenia na energooszczędne typu LED. Planuje się, że zadanie zostanie zrealizowane maksymalnie w ciągu 14 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Ogłoszenie – XLII Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 17 lutego 2022 roku (piątek) o godzinie 15:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XLII Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
- Otwarcie XLII Sesji Rady Miejskiej.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XLI Sesji Rady Miejskiej.
- Wybór sekretarza obrad.
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
- Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2023 rok.
- Uchwała w sprawie przedłużenia obowiązywania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Lubień Kujawski do końca 2023 roku.
- Uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji w przedmiocie zmiany granic administracyjnych Miasta Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii Rozwoju Gminy Lubień Kujawski na lata 2024-2033 w tym trybu konsultacji.
- Uchwała w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta i Gminy na rok 2023.
- Uchwała w sprawie utworzenia ośrodka wsparcia Dzienny Dom Senior+ w Gminie Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie szczegółowych warunków/zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi, o których mowa w art. 6 ust . 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
- Uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi.
- Informacja o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad XLII Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Nowy sklep sieci Żabka otwarto w Lubieniu Kujawskim
Nowy sklep sieci Żabka otwarto w Lubieniu Kujawskim. Obiekt zlokalizowano przy ulicy 1 Maja 46A w dawnym budynku „21” Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska. Sieć Żabka ma już w Polsce ponad 9 tysięcy sklepów. Jak czytamy na stronie sieci Żabka to sieć małych i wygodnych sklepów, otwartych każdego dnia i odpowiadająca na potrzeby milionów Klientów. Przez prawie 25 lata obecności na polskim rynku firma ugruntowała pozycję lidera segmentu modern convenience. Ideą funkcjonowania sieci jest bliskość i wygoda Klientów, którzy w ponad 9 tys. placówek mogą zrobić szybkie zakupy, skorzystać z bogatego pakietu usług czy zjeść szybką przekąskę na ciepło serwowaną w ramach Żabka Café.
Firma G.T.I.-Bud Sp.j. uruchomiła działalność w lubieńskiej strefie przemysłowej
Kolejna firma dołączyła do grona inwestorów, którzy zdecydowali się ulokować swój kapitał w obszarze lubieńskiej strefy przemysłowej. Na gruntach kupionych od gminy we wcześniejszych latach swoją działalność uruchomiła małopolska firma G.T.I.-Bud Tadeusz i Iwona Gniadek. Spółka będąca jednym z czołowych dostawców soli drogowej w Polsce w lubieńskiej strefie na działce o powierzchni jednego hektara otworzyła zakład zajmujący się konfekcjonowaniem soli.
Ogłoszenie o naborze wniosków o najem lokali mieszkalnych w ramach SIM KZN – Toruński Sp. z o.o.
Burmistrz Lubienia Kujawskiego informuje, że w dniach od 6 lutego do 7 marca br. prowadzony będzie nabór wniosków o zawarcie umowy najmu lokali mieszkalnych planowanych do realizacji w ramach inwestycji p.n.: „Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z miejscami postojowymi w Lubieniu Kujawskim przy ul. Żwirki i Wigury dz. Nr 307/15, 307/14, 307/13,307/12, 307/4”, realizowanej przez Społeczną Inicjatywę Mieszkaniową „KZN – Toruński” Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu przy ul. Marii Skłodowskiej-Curie 41A. Wniosek wraz z załącznikami należy składać w Sekretariacie Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim w zamkniętej kopercie z opisem „Wniosek o najem lokalu mieszkalnego w ramach SIM KZN – Toruński Sp. z o.o.”.
Po zakończonym naborze i przeprowadzonej ocenie wniosków sporządzona zostanie lista najemców z którymi SIM KZN – Toruński Sp. z o.o. podpisze umowy partycypacji oraz najmu lokalu.
Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa, czyli SIM, to spółka realizująca budownictwo społeczne. Jej zadaniem jest budowanie mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu. W Lubieniu Kujawskim mają zostać wybudowane dwa budynki wielorodzinne, w których łącznie powstaną 62 mieszkania.
Dokumenty:
Wizualizacja Wizualizacja
Projekt Zagospodarowania Rzut Parteru Rzut I Piętra Rzut II Piętra Rzut III Piętra Elewacja Frontowa
Zmiany w płatnościach bezpośrednich w 2023 r. (ekoschematów). Zapraszamy na spotkanie.
Miasto Lubień Kujawski ma poszerzyć granice
Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich we Włocławku zaprasza do udziału w bezpłatnym webinarium pt. „Fundusze europejskie na start firmy”
Spotkanie jest dla tych, którzy chcą pracować na własny rachunek.
W projektach na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla osób do 29 roku życia możesz uzyskać wsparcie szkoleniowe „ABC przedsiębiorczości” i wsparcie finansowe na zakup środków trwałych, wyposażenia czy dostosowania pomieszczeń. Dodatkowo wsparcie pomostowe na początku działalności na pokrycie kosztów ZUS, najmu pomieszczeń, usług księgowych czy prawnych itp.
Na spotkaniu dowiesz się jak sięgnąć po środki unijne. Gdzie znajdziesz dokumenty rekrutacyjne, gdzie i kiedy złożyć wniosek. Twoje zadanie to zaplanować działalność, konieczne wydatki, dla kogo będą Twoje produkty czy usługi, jak zaistnieć na konkurencyjnym rynku. Doświadczony doradca pomoże Ci napisać biznesplan i zaplanować niezbędne działania.
Zaprosiliśmy również pracownika Powiatowego Urzędu Pracy we Włocławku. Jest to niepowtarzalna okazja do poznania warunków uzyskania wsparcia na założenie działalności przyjętych w biurze pracy.
Dla tych, którzy nie spełnią warunku uzyskania dotacji zaproponujemy preferencyjnie oprocentowane pożyczki na założenie firmy i na jej rozwój.
Program webinarium dostępny jest tutaj
Warunkiem uczestnictwa w webinarium jest przesłanie na nasz adres e-mail: ue.wloclawek@kujawsko-pomorskie.pl zgłoszenia wpisując w tytule WEB 9.02.2023 oraz w treści imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail. Każdy uzyska od nas zwrotne potwierdzenie.
Dostęp do webinarium jest bardzo prosty. Wystarczy dysponować komputerem oraz dostępem do sieci i połączyć się z nami za pomocą przesłanego, najpóźniej w dniu spotkania, linku.
Zapisać się można również telefonicznie 797 304 126.
Serdecznie zapraszamy!
Ogłoszenie – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
Wojciechowska Elżbieta
Informacja dla mieszkańców miejscowości Kąty i Kretkowo
Uprasza się o pozostanie w tym czasie Mieszkańców w domu.
Ogłoszenie – XIV Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
1.Otwarcie XIV Sesji Rady Miejskiej
2.Stwierdzenie quorum
3.Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XIII Sesji Rady Miejskiej
4.Wybór sekretarza obrad
5.Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
2. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Prokopa w Kłóbce.
3. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lubieniu Kujawskim.
4. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2036.
5. Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2020 rok.
6. Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2020 rok.
7. Uchwała w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2023”.
8. Uchwała w sprawie uchwalenia regulaminu targowiska gminnego.
9.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz ustalenia stawek opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Lubień Kujawski.
10. Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
11. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
12. Uchwała w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
13.Uchwała w sprawie szczegółowych warunków(zasad) przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
14. Uchwała w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
15. Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2020 rok.
16. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski i udzielenie bonifikaty.
17. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski.
18. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
19. Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
20. Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
21. Wolne wnioski.
22. Zakończenie obrad XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
PRZERWA W DOSTAWIE WODY
Uwaga!! Pilne
Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Krzewie
Postęp prac przy budowie hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Podpisano umowę na budowę bloków przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim
Rozmawiano o nowych wozach strażackich dla OSP w Bilnie oraz OSP w Krzewiu
Rozpoczęto przebudowę drogi gminnej w miejscowości Wiktorowo
Centrum Dystrybucyjne Dino największym płatnikiem podatku na terenie gminy Lubień Kujawski
Zgromadzenie Wspólników Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej „KZN-Toruński” Sp. z o.o.
Rozpoczęto prace przy budowie nowych kotłowni gazowych dla budynków wielorodzinnych w Lubieniu Kujawskim
Budowa hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Bitwa regionów – Konkurs Kulinarny dla Kół Gospodyń Wiejskich
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.
Zmiany w płatnościach bezpośrednich w 2023 r. (ekoschematów). Zapraszamy na spotkanie.
Powiatowy Zespół Doradztwa Rolniczego we Włocławku – Dyżury
Możliwość składania wniosków – “Pomoc dla rolników szczególnie dotkniętych wpływem rosyjskiej inwazji na Ukrainę”
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr