Ogłoszenie naboru do konkursu LGD: 1/2023
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki informuje o możliwości składania wniosków o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”/ poddziałania 19.2 “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Nr konkursu LGD: 1/2023
Termin składania wniosków: od dnia 24 lipca 2023r. do dnia 07 sierpnia 2023r. do godz. 15:30
Miejsce składania wniosków: Biuro Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki, ul. Sikorskiego 12, 87-850 Choceń
Poniedziałek, środa, czwartek w godz. od 7.30. do15.30
wtorek od 7.30 do 17.00
piątek od 7.30 do 14.00
Wnioski należy składać bezpośrednio, tj. osobiście albo przez pełnomocnika albo przez osobę uprawnioną do reprezentacji, w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu.
Tryb składania wniosków:
Wnioski wraz z załącznikami należy składać na odpowiednich formularzach w wersji papierowej (1 sztuka). Zalecane jest załączenie wersji elektronicznej wniosku.
Forma wsparcia: Premia
Zakres tematyczny operacji:
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Załączniki:
- 0. Ogłoszenie premie 1-2023.doc
- 1. Wniosek o przyznanie pomocy.pdf
- 1. Wnosek o przyznanie pomocy.xlsx
- 2. INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PRZYZNANIE POMOCY.pdf
- 2. zał. 2 do instrukcji wypełniania wniosku o przyznanie pomocy.pdf
- 3. Biznesplan.docx
- 3. Biznesplan.pdf
- 4. Tabele finansowe.xlsx
- 5. INFORMACJE POMOCNICZE PRZY WYPEŁNIANIU BIZNESPLANU.pdf
- 6. Umowa wraz z załącznikami.zip
- 7. Wniosek o płatność.pdf
- 7. Wniosek o płatność.xlsx
- 8. Instrukcja wypełniania wniosku o płatność.pdf
- 9. Wykaz faktur lub dokumentów o_równoważnej wartości dowodowej.xlsx
- 10. Sprwozdanie z realizacji biznesplanu.pdf
- 11. Informacja pomocnicza do Sprawozdania z Biznesplanu.pdf
- 12. Obowiązujące w ramch naboru waruniki udzielania wsparcia.docx
- 13. Lista wymaganych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udzielenia wsparcia oraz kryteriów wyboru operacji.docx
- 14. Cele ogólne i szczegółoweLSR,przedsięwziecia wraz ze wskazaniem planowanych do osiągnięcia w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy wskaźników.doc
- 15. Lokalne kryteria wyboru operacji (PROW).docx
- 16. Oświadczenie w zakresie promocji projektu i LGD.docx
- 17. Oświadczenie w zakresie wprowadzenia nowych lub udoskonalonych usług turystycznych.docx
- 18. Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu.pdf
- 19. Informacja pomocnicza przy wypełnianiu informacji monitorującej z realizacji biznespalnu.pdf
Za nami jubileusz 35-lecia Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Sasanka” w Lubieniu Kujawskim
W dniu 25 czerwca br. w Lubieniu Kujawskim odbyły się uroczystości jubileuszu 35-lecia Rodzinnego Ogrodu Działkowego „Sasanka” w Lubieniu Kujawskim. Uroczystości rozpoczęła msza święta w lubieńskim kościele za członków ROD „Sasanka”, po czym nastąpił przemarsz uczestników na teren ogrodu. W uroczystościach jubileuszu składając na ręce prezesa ogrodu Franciszka Przybylskiego gratulację oraz życzenia kolejnych lat istnienia uczestniczyli m.in. przedstawiciele władz Powiatu Włocławskiego przewodniczący rady powiatu Zygmunt Wierzowiecki oraz radny Bogdan Domżalski, władz gminy Lubień Kujawski burmistrz Marek Wiliński oraz były burmistrz Paweł Wiktorski a także Prezes Okręgowego Zarządu Toruńsko-Włocławskiego ROD Piotr Gadzikowski.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki – główne założenia LSR na lata 2014-2020
Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki działa na obszarze całego powiatu włocławskiego. Obecnie wdrażamy Lokalną Strategię Rozwoju na lata 2014-2020 (LSR), która zakłada realizację trzech celów:
– cel ogólny 1 – Wspieranie przedsiębiorczości oraz podniesienia kompetencji i aktywności zawodowej społeczności objętej LSR,
– cel ogólny 2 – Wzrost udziału społeczności lokalnej w życiu społecznym i kulturalnym na obszarze LGD,
– cel ogólny 3 – Rozwój turystyki i agroturystyki oraz podniesienie jakości życia mieszkańców w obszarze komunikacji, rekreacji i wypoczynku.
W ramach tych celów przeprowadzane były nabory wniosków na realizację projektów z różnych zakresów tematycznych. Konkursy były realizowane w ramach środków pochodzących z dwóch programów:
- Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW),
- Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 (RPO WK-P).
Budżet LGD przeznaczony na realizację konkursów w ramach programu PROW wynosił ponad 15 000 000 zł. W ramach tych środków LGD ogłaszało konkursy z następujących zakresów tematycznych:
- Drogi lokalne – 1 konkurs,
- Infrastruktura turystyczna, rekreacyjna, kulturalna – 4 konkursy,
- Zachowanie dziedzictwa lokalnego – 1 konkurs,
- Wsparcie na nową działalność gospodarczą – PREMIA – 7 konkursów,
- Rozwój działalności gospodarczej – 7 konkursów.
LGD ogłosiło w sumie 20 konkursów w ramach PROW, na które złożono do LGD 261 wniosków o przyznanie pomocy, z czego 152 projekty uzyskały dofinansowanie a kolejne 21 projektów czeka na ocenę w SW.
Najwięcej środków w ramach programu PROW zostało przeznaczonych na wsparcie projektów z zakresu rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, tj. kwota ok. 5 020 000 zł. W ramach tego zakresu tematycznego zostanie zrealizowanych 41 projektów.
Budżet LGD przeznaczony na realizację konkursów w ramach programu RPO WK-P 2014-2020 wynosił 20 000 000 zł. W ramach tego programu LGD ogłosiło 23 konkursy: 11 w trybie konkursowym i 12 w trybie grantowym. W ramach tych środków LGD ogłaszało konkursy z następujących zakresów tematycznych:
- Działania infrastrukturalne przyczyniające się do rewitalizacji społeczno-gospodarczej tzw. rewitalizacja.
W ramach tego zakresu tematycznego LGD ogłosiło 8 konkursów, w których dofinasowanie uzyskało 16 projektów na łączną kwotę prawie 11 000 000 zł.
- Aktywność lokalnej młodzieży.
W ramach tego zakresu tematycznego LGD ogłosiło 1 konkurs, w którym dofinansowanie uzyskało 9 projektów na łączną kwotę prawie 2 000 000 zł.
- Kluby pracy.
W ramach tego zakresu tematycznego LGD ogłosiło 2 konkursy, w których dofinasowanie uzyskało 10 projektów na łączną kwotę prawie 1 700 000 zł.
LGD w ramach środków z RPO WK-P na lata 2014-2020 przeznaczyło prawie 5 000 000 zł na konkursy w trybie grantowym. Są to projekty, w których stronami umowy są: podmiot, który składał wniosek i LGD.
W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowane były 2 typy projektów:
– kluby młodzieżowe – z tego zakresu LGD ogłosiło 5 konkursów, w których dofinansowanie uzyskało 35 projektów na łączną kwotę prawie 1 650 000 zł. W projektach tych udział wzięło prawie 330 uczestników, którymi byli dzieci i młodzież z obszaru działania LGD.
– projekty w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej – działania społeczne dla dorosłych, z tego zakresu LGD ogłosiło 6 konkursów, w których dofinansowanie uzyskało 55 projektów na łączną kwotę prawie 3 000 000 zł. W projektach tych udział wzięło 633 uczestników, którymi były osoby dorosłe zamieszkujące powiat włocławski.
Konkursy ogłaszane przez LGD na aktywizację zarówno w ramach klubów młodzieżowych jak i działań społecznych dla osób dorosłych dofinansowanych z RPO WK-P cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród organizacji z naszego obszaru. We wszystkich dofinansowanych projektach udział wzięło 959 uczestników i 400 osób z ich otoczenia.
Kolejny konkurs w formule grantowej ze środków RPO WK-P, to konkurs skierowany do przedsiębiorców w ramach zakresu tematycznego: wsparcie inwestycyjne mikro i małych przedsiębiorstw. Dofinansowanie otrzymało 23 przedsiębiorców z naszego powiatu na łączną kwotę ok. 1 000 000 zł.
W ramach RPO WK-P 2014-2020 od początku wdrażania LSR do LGD zostało złożonych 199 wniosków o przyznanie pomocy oraz podpisano 146 umów na realizację projektów.
W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 LGD ze wszystkich programów ogłosiło w sumie 42 konkursy i przyjęło 460 wniosków o przyznanie pomocy, z czego 300 projektów uzyskało dofinansowanie.
Więcej informacji na stronie LGD http://www.kujawiaki.pl/ lub pod numerem telefonu 728-462-482 oraz 507-799-998.
Jednogłośne absolutorium za 2022 rok dla burmistrza Lubienia Kujawskiego
Po przedstawieniu Raportu o stanie gminy za 2022 rok i debacie radni uchwalili wotum zaufania. Podstawą udzielenia przez radę absolutorium burmistrzowi Lubienia Kujawskiego jest zgodnie z prawem przyjęcie sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu za miniony rok. Po wcześniejszej pozytywnej rekomendacji Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Rewizyjnej radni miejscy jednogłośnie przegłosowali uchwałę absolutoryjną.
– Gmina to nasz wspólny dom dla blisko 7 tysięcy ludzi – mówi burmistrz Marek Wiliński. – Dziękuję wszystkim, którzy przyczyniają się do rozwoju naszej gminy, dziękuję za miniony czas, za pomysły, zaangażowanie i dbałość o nasze wspólne dobro. W ubiegłym roku wydaliśmy ponad 27 mln na inwestycje, drogowe, oświatowe i inne. Jednak za sukces uważam pobudowanie w naszej strefie przemysłowej centrum dystrybucyjnego Dino. To inwestycja w przyszłość – ludzie znajdują tu swoje miejsce pracy, a do gminy płyną podatki. Rok 2022 to już historia, minęła połowa kolejnego roku, który niesie ze sobą wiele spraw, nowe inwestycje a także problemy do rozwiązania i na tym się skupiamy.
Przewodniczący rady miejskiej Marek Małachowski wraz z radnymi podziękowali burmistrzowi Markowi Wilińskiemu, skarbnik Wandzie Mordzak i zastępcy burmistrza Jakubowi Tomczakowi za miniony rok, który zaowocował wieloma oczekiwanymi inwestycjami.
Podczas sesji radni podjęli szereg uchwał m.in. uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenu położonego w obrębie geodezyjnym Czaple Nowe, Czaple Wieś, Nowa Wieś, Wola Olszowa, Wola Olszowa Parcele.
Tekst: Jolanta Pijaczyńska (Kujawy.Media.pl)
Trwają prace przy przebudowie ulic Cichej, Spokojnej, Targowej oraz Handlowej w miejscowości Kaliska
Powstaje plac do ćwiczeń street workout
Będą maseczki dla seniorów
W związku z kolejnymi obostrzeniami rządu w walce z koronawirusem gmina Lubień Kujawski zamówiła maseczki ochronne dla seniorów z naszej gminy. Każda osoba powyżej 60 roku życia otrzyma zapakowaną maseczkę wraz z instrukcją obsługi. Maseczki trafią do skrzynek pocztowych mieszkańców. Pamiętajmy, że noszenie maseczek nie chroni nas w 100% przez zarażeniem, ale z pewnością zmniejsza ryzyko zachorowań na COVID-19.
Komunikat – Ośrodek Pomocy Społecznej
54 255 50 27 – kierownik,
54 255 50 25 – pracownicy socjalni,
54 255 50 26 – świadczenia rodzinne i wychowawcze,
lub e-mail: (ops@lubienkujawski.pl).
Zgodnie z zaleceniami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego działalność Dziennego Domu Senior+ do 24 kwietnia br. nadal pozostaje zawieszona. O wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.
Anna Kilichowska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim
Obowiązek zasłaniania ust i nosa już wkrótce, a zasady bezpieczeństwa na dłużej
Od 16 kwietnia (czwartek) każda osoba na ulicy będzie miała obowiązek zasłaniania ust i nosa. Zmianie ulegną także terminy matur i egzaminu ósmoklasisty. Oprócz tego przedłużamy obowiązywanie wszystkich dotychczasowych zasad bezpieczeństwa. To oznacza, że ograniczenia w przemieszczaniu się, czy limity wiernych w kościołach obowiązują również podczas świąt wielkanocnych.
Więcej na gov.pl
Tarcza antykryzysowa – konkretne wsparcie z ZUS
Obowiązujące od 1 kwietnia nowe rozwiązania prawne przewidują m.in. zwolnienie małych firm, zgłaszających do dziewięciu osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 roku. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnienia z przychodem do 15 681 zł, czyli 300 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2020r., którzy opłacają składki tylko za siebie. Poza tym rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br. – informuje Krystyna Michałek rzecznik regionalny województwa kujawsko-pomorskiego.
Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia i osoby z nimi współpracujące zachowują prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa, jeżeli były w dobrowolnym ubezpieczeniu chorobowym na 1 lutego 2020 roku.
Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i miały zadłużenie za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Co ważne, jeżeli przedsiębiorca na 31 grudnia 2019 r. miał zadłużenie za okres dłuższy niż 12 miesięcy, ale zawarł z ZUS do tego dnia umowę o rozłożenie należności z tytułu składek na raty i umowę tę realizuje, będzie mógł być zwolniony z opłacania należności za okres od marca do maja 2020 r.
(więcej…)Zawieszenie działania projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Szanowni Państwo,
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym na terenie UE oraz wprowadzonymi i przyszłymi działaniami zapobiegającymi rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-Cov-2 w Polsce, w celu zminimalizowania możliwych do wystąpienia negatywnych skutków zawiesza się działanie projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Równy start – lepsze jutro – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół z terenu ORSG Powiatu Włocławskiego”.
Niniejszy komunikat obowiązuje do odwołania i może ulec zmianom.
INFORMACJA DLA OSÓB OBJĘTYCH KWARANTANNĄ – Odbiór odpadów
Kontakt do Zakładu: 54-284-30-31
Zgodnie z instrukcją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 18 marca 2020 r. odpady z kwarantanny m.in:
1. Powinny być zapakowane w podwójne worki przeznaczone do zwykłych odpadów komunalnych.
2. Odbiór odpadów odbywa się bez bezpośredniego kontaktu fizycznego z osobą odbywającą kwarantannę.
3. Worki z odpadami z miejsc kwarantanny powinny być oznaczone przywieszoną do nich kartką z napisem: “kwarantanna” (przywiązana, przyszyta zszywaczem itp.)
W załączniku Instrukcja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.
Włocławskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych wyremontuje drogę powiatową w miejscowości Rzeżewo
Zakończyliśmy przebudowę dróg gminnych Kanibród – Beszyn – Szewo Grabina
Rozpoczęto układanie nowej nawierzchni drogi w miejscowości Golska Huta
Gmina Lubień Kujawski wyróżniona Certyfikatem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
Więcej na stronie GoudenKorrel™
Ogłosiliśmy przetarg na remont budynku Biblioteki Publicznej w Lubieniu Kujawskim
Więcej o ogłoszonym przetargu na BIP Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim
Z dotacją LGD Dorzecza Zgłowiączki powstaną dwa nowe place zabaw w miejscowościach Bilno i Rzeżewo
Firma DELMAR z Włocławka zmodernizuje system ogrzewania w Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
W chwili obecnej z nowego systemu ogrzewania opartego na sieciowym gazie ziemnym korzysta już zespół budynków Centrum Kultury, OSP i Biblioteki Publicznej w Lubieniu Kujawskim, w których zakończono właśnie modernizację starej kotłowni węglowej. Inwestycję o wartości 200 tys. zł. w 100% sfinansowano z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Golska Huta
Zespół Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim będzie miał nowe ekologiczne ogrzewanie gazowe
W chwili obecnej z nowego systemu ogrzewania opartego na sieciowym gazie ziemnym korzysta już zespół budynków Centrum Kultury, OSP i Biblioteki Publicznej w Lubieniu Kujawskim, w których zakończono właśnie modernizację starej kotłowni węglowej. Inwestycję o wartości 200 tys. zł. w 100% sfinansowano z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Wnioski o szacowanie strat suszowych
Proszę pamiętać aby wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo w płatnościach obszarowych do ARiMR, tak aby były one zgodne co do ara.
Ponadto, informujemy, że producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak to miało miejsce od 2020 r. za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”, ponieważ metoda ta w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów.
UWAGA!
Jeżeli Gminna Komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez Gminną Komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów.
Druki wniosków można pobrać poniżej lub są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 284 43 52.
Rusza nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla Kół Gospodyń Wiejskich na 2023 rok
Od 3 kwietnia br. ruszył nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa na realizację celów statutowych Kół Gospodyń Wiejskich.
Pomoc finansowa skierowana jest do wszystkich Kół Gospodyń Wiejskich zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w którym aktualnie znajduje się już 12,5 tys. tych organizacji.
Koła Gospodyń Wiejskich mogą ubiegać się o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa raz w roku.
W 2023 roku kwoty pomocy finansowej zostały zwiększone o 3 tys. zł i wynoszą:
- 8 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących do 30 członków,
- 9 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących od 31 do 75 członków,
- 10 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących ponad 75 członków.
Pomoc finansowa powinna być przeznaczona na realizację celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich, związanych w szczególności z:
- prowadzeniem działalności społeczno-wychowawczej i oświatowo-kulturalnej w środowiskach wiejskich;
- prowadzeniem działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
- wsparciem rozwoju przedsiębiorczości kobiet;
- inicjowaniem i prowadzeniem działań na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
- upowszechnianiem i rozwijaniem form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych;
- reprezentowaniem interesów środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;
- rozwijaniem kultury ludowej, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.
Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych na ten cel, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, jednakże nie dłużej niż do 30 września br.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Źródło: gov.pl
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.