Nowa elewacja frontowa budynku pałacowego domu seniora w Lubieniu Kujawskim
Możemy już podziwiać pierwsze efekty prac remontowych budynków pałacowych domu seniora oraz żłobka w Lubieniu Kujawskim. Wykonana została już elewacja frontowa budynku pałacowego domu seniora wraz z wymianą okien piętra budynku. Wykonawcą całości prac remontowych za kwotę 465 tys. zł jest Zakład Remontowo – Budowlany Jan i Cezary Błaszczyk z Włocławka. Zadanie jest w 95% współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020. W ramach prac zaplanowano remont elewacji pałacu, częściową wymianę starej stolarki okiennej oraz termoizolację dachu.
Mamy nowe oświetlenie uliczne LED na terenie miasta Lubień Kujawski oraz w strefie mieszkaniowo – inwestycyjnej miejscowości Kaliska
ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o. zakończyła prace związane z wymianą oświetlenia ulicznego na terenie miasta Lubień Kujawski oraz w strefie mieszkaniowo – inwestycyjnej miejscowości Kaliska. W ramach zadania wymienionych zostało łącznie 280 starych opraw sodowych na nowe energooszczędne wykonane w technologii LED. Nowe oświetlenie LED poza czynnikiem estetycznym ma zapewnić lepszą jakość widzenia, przeciwdziałając zmęczeniu wzroku, co jest szczególnie ważne dla kierujących pojazdami. Tego typu oświetlenie to także oszczędności w zużyciu energii, a tym samym mniejsze koszty ponoszone przez gminę na wydatki oświetlenia ulic.
Rozpoczęto prace budowlane związane z przebudową drogi gminnej w miejscowości Kłóbka
Rozpoczęto prace budowlane związane z przebudową drogi gminnej w miejscowości Kłóbka. Zadanie o wartości 715 tys. zł realizuje Firma Inżynieryjno-Drogowa „DROGTOM” Sp. z o.o. z Włocławka. Inwestycja otrzymała dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (edycja 2021). Wartość przyznanej na to zadanie dotacji wynosi 432 tys. zł i stanowi 60% wartości tego zadania. W ramach inwestycji przewidziano do przebudowy prawie kilometrowy odcinek drogi gminnej w miejscowości Kłóbka wraz z budową chodników przy szkole, ośrodku zdrowia oraz kościele parafialnym.
Powstanie ponad 1200 nowych mieszkań w woj. kujawsko-pomorskim
Akt notarialny spółki SIM KZN – Toruński podpisali dzisiaj w Toruniu przedstawiciele Krajowego Zasobu Nieruchomości. Nowa spółka zajmie się budową dostępnych cenowo tanich mieszkań na wynajem w 17 gminach województwa kujawsko-pomorskiego. W wydarzeniu udział wzięli wicepremier Jarosław Gowin oraz wiceminister rozwoju, pracy i technologii Iwona Michałek i wiceminister Anna Kornecka.
“Czego potrzebujemy, aby wyjść naprzeciw mieszkaniowym potrzebom polskich rodzin o średnich dochodach – także tym z mniejszych miejscowości? Odpowiedź jest prosta: dobrej współpracy między rządem i samorządem. Samorządy dysponują gruntami pod budowę, kontrolują proces planowania przestrzennego oraz najlepiej znają potrzeby mieszkańców i lokalny rynek. Zadaniem rządu jest zapewnić odpowiednie przepisy i wsparcie finansowe. Na tych właśnie założeniach oparte są SIMy, czyli spółki realizujące ideę budownictwa społecznego. Ich zadaniem jest budowa mieszkań na wynajem z umiarkowanym czynszem”
– mówił wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin na konferencji prasowej w Toruniu.
Więcej na stronie: gov.pl
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki – główne założenia LSR na lata 2014-2020 – CEL OGÓLNY 1
Cele ogólne, cele szczegółowe oraz konkretne przedsięwzięcia, jakie są realizowane na terenie funkcjonowania Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki określa Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2014-2020, którą Stowarzyszenie obecnie realizuje.
W tym celu LGD przeprowadza m.in. nabory wniosków na realizację projektów, ogłasza konkursy na nabór wniosków o dofinansowanie, organizuje spotkania/szkolenia dla beneficjentów, udziela bezpłatnego doradztwa jak również przeprowadza wiele działań informacyjnych.
Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki na lata 2014-2020
Cel ogólny 1 i cele szczegółowe 1.1, 1.2
Cel ogólny 1 – Wspieranie przedsiębiorczości oraz podniesienia kompetencji i aktywności zawodowej społeczności objętej LSR
Cel odnosi się do wzmocnienia i rozwoju kapitału społecznego oraz przedsiębiorczości na obszarze LGD, czego skutkiem będzie zmniejszenie bezrobocia na terenie objętym LGD. Jest to niezwykle ważne w kształtowaniu dalszego rozwoju gmin.
Cel szczegółowy 1.1 Wsparcie finansowe procesu powstawania firm oraz rozwoju istniejącej przedsiębiorczości na obszarze LGD
Cel jest realizowany poprzez wspieranie rozwoju nowych i istniejących firm, a tym samym ma wpływ na zmniejszenie wskaźnika bezrobocia na terenie LGD. Dzięki malowniczym krajobrazom, walorom przyrodniczym i kulturowym możliwe jest rozwinięcie usług okołoturystycznych w tym bazy noclegowej, gastronomicznej itp. Cel ten jest realizowany także poprzez działania inwestycyjne podjęte przez osoby i firmy chcące rozpocząć działalność w kierunku nierolniczym.
Cel szczegółowy 1.2 Wzmocnienie szans na rynku pracy grup defaworyzowanych oraz osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym
Cel jest realizowany poprzez działania z zakresu aktywizacji zawodowej i społecznej osób z grup defaworyzowanych oraz osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z obszaru działania LGD. Miarą ich efektywności jest wzrost wiedzy i świadomości wyżej wskazanych osób poprzez m.in. doradztwo zawodowe, trening interpersonalny, szkolenia komputerowe, trening gospodarowania budżetem domowym, poradnictwo indywidualne, szkolenia teoretyczne, co w rezultacie przyczynia się do zmniejszenia wskaźnika bezrobocia w regionie objętym LSR.
(więcej…)„KZN – Toruński” Sp. z o.o. wybuduje w Lubieniu Kujawskim dwa bloki z lokalami na długoterminowy i dostępny cenowo najem
W dniu 1 lipca br. w kancelarii notarialnej Rejent Magdaleny Kasperskiej w Toruniu Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński działając w imieniu gminy Lubień Kujawski podpisał z Krajowym Zasobem Nieruchomości oraz z 16 innymi gminami z terenu województwa kujawsko – pomorskiego akt notarialny tworzący spółkę „KZN – Toruński” Sp. z o.o. Spółkę z KZN utworzyły gminy Aleksandrów Kujawski (miasto i gmina), Dobrzyń nad Wisłą, Fabianki, Grudziądz, Gruta, Jabłonowo Pomorskie, Kowalewo Pomorskie, Książki, Lipno, Lubień Kujawski, Lubraniec, Rypin, Skępe, Świecie nad Osą, Toruń, Wielgie. Podstawowym celem powołanej spółki jest budowanie domów mieszkalnych i ich eksploatacja na zasadach długoterminowego i dostępnego cenowo najmu. Na objęcie udziałów w spółce gmina Lubień Kujawski otrzymała środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa w wysokości 3 mln zł. Inwestycja mieszkaniowa w Lubieniu Kujawskim w ramach utworzonej spółki ma być realizowana na kupionych przez gminę od powiatu nieruchomościach położonych przy ul. Żwirki i Wigury. Docelowo mają tam zostać wybudowane dwa bloki o łącznej liczbie 64 mieszkań. Wybudowane lokale mają być przydzielenie najemcą po wpłaceniu ok. 20% wkładu a następnie spłacane przez najemcę w czynszu z dojściem do własności.
Ogłoszenie – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu informuje, że 25.02.2020r. (wtorek) o godzinie 9:00 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu. Omawiana tematyka: sprawy bieżące.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
Wojciechowska Elżbieta
Informacja dla mieszkańców miejscowości Kąty i Kretkowo
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim informuje Mieszkańców miejscowości KĄTY I KRETKOWO, że w dniach 26, 27, 28.02.2020r. (środa, czwartek, piątek) w godzinach od 7:30 do 15:00 nastąpi wymiana wodomierzy.
Uprasza się o pozostanie w tym czasie Mieszkańców w domu.
Ogłoszenie – XIV Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 21 lutego 2020 roku (piątek) o godzinie 10:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
1.Otwarcie XIV Sesji Rady Miejskiej
2.Stwierdzenie quorum
3.Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XIII Sesji Rady Miejskiej
4.Wybór sekretarza obrad
5.Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
2. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Prokopa w Kłóbce.
3. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lubieniu Kujawskim.
4. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2036.
5. Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2020 rok.
6. Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2020 rok.
7. Uchwała w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2023”.
8. Uchwała w sprawie uchwalenia regulaminu targowiska gminnego.
9.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz ustalenia stawek opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Lubień Kujawski.
10. Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
11. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
12. Uchwała w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
13.Uchwała w sprawie szczegółowych warunków(zasad) przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
14. Uchwała w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
15. Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2020 rok.
16. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski i udzielenie bonifikaty.
17. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski.
18. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
19. Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
20. Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
21. Wolne wnioski.
22. Zakończenie obrad XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
PRZERWA W DOSTAWIE WODY
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim informuje, o przerwie w dostawie wody w dniu 14.02.2020r. (piątek) w godzinach od 9:00 do 12:00 na terenie Lubienia Kujawskiego oraz wsi Kaczawka. Przyczyną jest planowana rozbudowa sieci wodociągowej. Przepraszamy za ewentualne utrudnienia.
Uwaga!! Pilne
W związku z sygnałami napływającymi od mieszkańców, na terenie gminy firma sprzedająca czujniki gazu i dymu podaje się za przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim. Jest to informacja nieprawdziwa. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
Trwają prace przy budowie pierwszego etapu hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Trwają prace przy budowie pierwszego etapu hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim. Inwestycja o łącznej wartości 8,3 mln zł jest w kwocie 6,15 mln zł wsparta środkami Programu Inwestycji Strategicznych Rządowego Funduszu Polski Ład. Realizacja pierwszego etapu obejmującego wykonanie stanu surowego zamkniętego hali ma potrwać maksymalnie do marca 2024 roku. Zaplanowana do realizacji hala widowiskowo – sportowa będzie obsługiwać równorzędnie 3 boiska sportowe do siatkówki oraz posiadać jedno duże boisko do gry w piłkę nożną. Wysokość hali sportowej ma umożliwiać rozgrywanie meczy w siatkówce na poziomie mistrzowskim. Dodatkowymi funkcjami w budynku będzie: siłownia, fitness, bilard, ściana wspinaczkowa i kręgle. Zadanie realizuje Zakład Remontowo Budowlany Jan i Cezary Błaszczyk z Włocławka tj. obecny wykonawca praz związanych z przebudową budynków ZPO w Lubieniu Kujawskim.
Przebudowa dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej
Trwają prace związane z przebudową dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej. W ramach zadania o łącznej wartości 15,8 mln zł w lubieńskiej strefie przemysłowej zaplanowano do realizacji w 2023 roku przebudowę m. in. ulic Lotniczej, Parkowej, Słonecznej, Przemysłowej, Handlowej, Targowej, Cichej oraz Spokojnej. Wraz z konstrukcją jezdni powstaną też odcinkowo chodniki, miejsca postojowe oraz urządzenia odwadniające drogi z wody deszczowej. Na realizację inwestycji gmina otrzymała prawie 15 mln zł dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład przeznaczonych na rozwój stref przemysłowych.
Budynki Centrum Kultury oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubieniu Kujawskim w nowej odsłonie
Dobiegają końca przedłużające się prace związane z przebudową budynków Centrum Kultury oraz Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubieniu Kujawskim. Inwestycję o wartości 2,5 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Budowlano Montażowe „BUDMONT” Jarosław Zieliński z Włocławka. Przebudowa obiektów dotyczy m.in. prac związanych z wykonaniem ujednoliconej elewacji frontowej budynków z zastosowaniem współczesnej stylistyki, wymianie okien, drzwi, ocieplenia ścian oraz wykonania nowego pokrycia dachowego. Obecnie kończony zakres prac jest trzecim i ostatnim etapem dużego projektu w ramach, którego w pierwszym już zrealizowanym etapie przebudowany został system ogrzewania budynków Centrum Kultury, OSP oraz Biblioteki Publicznej w Lubieniu Kujawskim z węglowego na ekologiczny gazowy z wspomagającą pompą ciepła. Natomiast w drugim także już zrealizowanym etapie wyremontowany został budynek biblioteki.
Ulica Lotnicza w lubieńskiej strefie przemysłowej zyska nową nawierzchnie asfaltową
Trwają prace związane z wykonaniem nowej nawierzchni asfaltowej ulicy Lutniczej w lubieńskiej strefie przemysłowej. Budowa w/w drogi jest elementem dużego projektu mającego na celu poprawę komunikacyjną terenów inwestycyjnych położonych w strefie. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z. o.o. z Włocławka. W ramach zadania o łącznej wartości 15,8 mln zł w lubieńskiej strefie przemysłowej zaplanowano do realizacji w 2023 roku przebudowę m. in. ulic Lotniczej, Parkowej, Słonecznej, Przemysłowej, Handlowej, Targowej, Cichej oraz Spokojnej. Wraz z konstrukcją jezdni powstaną też odcinkowo chodniki, miejsca postojowe oraz urządzenia odwadniające drogi z wody deszczowej. Na realizację inwestycji gmina otrzymała prawie 15 mln zł dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład przeznaczonych na rozwój stref przemysłowych.
Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z. o.o. z Włocławka rozpoczęła przebudowę dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej
Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z. o.o. z Włocławka rozpoczęła prace związane z przebudową dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej. W ramach zadania o łącznej wartości 15,8 mln zł w lubieńskiej strefie przemysłowej zaplanowano do realizacji w 2023 roku przebudowę m. in. ulic Lotniczej, Parkowej, Słonecznej, Przemysłowej, Handlowej, Targowej, Cichej oraz Spokojnej. Wraz z konstrukcją jezdni powstaną też odcinkowo chodniki, miejsca postojowe oraz urządzenia odwadniające drogi z wody deszczowej. Na realizację inwestycji gmina otrzymała prawie 15 mln zł dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład przeznaczonych na rozwój stref przemysłowych. Aktualnie prace rozpoczęto na odcinku ulic Przemysłowej oraz Lotniczej w związku z koniecznością wykonania zjazdów do powstającego przy tych ulicach Centrum Dystrybucyjnego Dino, którego oddanie do użytkowania ma nastąpić w marcu br.
Zakończono budowę nowych dróg dojazdowych oraz parkingu przy cmentarzu w Lubieniu Kujawskim
Spółka PGTB z Włocławka na zlecenie Gminy Lubień Kujawski zakończyła prace związane z budową nowych dróg dojazdowych (ul. Pogodnej i Szkolnej) oraz parkingu przy cmentarzu w Lubieniu Kujawskim. Zadanie o wartości ponad 3,6 mln zł jest w 95% współfinansowane ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład Funduszu Inwestycji Strategicznych. Realizację prac poprzedziły prawie dwu letnie przygotowania dokumentacji w ramach których gmina w trybie specustawy wykupiła grunty pod drogi oraz parking a także uzyskała decyzję realizacyjną.
Poszukujemy wykonawcy przebudowy dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej
Gmina Lubień Kujawski ogłosiła przetarg w ramach, którego przebudowane zostaną wybrane odcinki dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej. Inwestycja o szacunkowej wartości 15,3 mln zł jest w 98% dofinansowana w ramach przyznanej gminie dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych przeznaczonych na rozwój stref przemysłowych. W ramach zadania planowanego do realizacji w 2023 roku w lubieńskiej strefie przemysłowej przebudowane mają zostać m. in. ulice Lotnicza, Parkowa, Słoneczna, Przemysłowa, Handlowa, Targowa, Cicha oraz Spokojna. Wraz z konstrukcją jezdni powstaną też odcinkowo chodniki, miejsca postojowe oraz urządzenia odwadniające drogi z wody deszczowej.
Więcej o ogłoszonym przetargu tutaj
Centrum Dystrybucyjne Dino powiększa inwestycje w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim
W dniu 27 lipca br. w Ostrowie Wielkopolskim Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński oraz Pełnomocnik firmy Dino Piotr Kosmaczewski podpisali akt notarialny na mocy, którego firma Dino kupiła od Gminy Lubień Kujawski za kwotę ponad 6 mln zł teren inwestycyjny o łącznej powierzchni 15 ha położony w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim. Nieruchomość będąca przedmiotem aktu leży w bezpośrednim sąsiedztwie kupionych w styczniu br. przez Dino gruntów o powierzchni 15 ha na których aktualnie powstaje Centrum Dystrybucyjne Dino. Tym samym Dino jest obecnie największym inwestorem w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim dysponując łącznie terenem inwestycyjnym o powierzchni 30 ha.
W związku z lokalizacją tak dużego inwestora w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim i przewidywanym wzmożonym ruchem pojazdów gmina planuje budowę nowej infrastruktury drogowej w strefie tj. rozbudowę ulicy Lotniczej oraz Przemysłowej docelowo łączącej drogę powiatową Lubień – Chodecz z drogą krajową 91 w miejscowości Narty. Nowe drogi mają usprawnić ruch komunikacyjny w strefie oraz w przypadku ulicy Przemysłowej umożliwić w przyszłości przeznaczenie nowych prywatnych gruntów pod inwestycje.
Trwa rozbudowa drogi powiatowej nr 2928 C Modlibórz- Kłóbka-Chodecz
Trwają prace związane z rozbudową drogi powiatowej nr 2928 C Modlibórz- Kłóbka-Chodecz. Zadanie na zlecenie Powiatu Włocławskiego realizuje firma Transpol Lider Sp. z o.o. z Inowrocławia. Zakres prac obejmuje wykonanie nowej nawierzchni jezdni, zjazdów, ciągów pieszo-rowerowych, chodników, remont istniejących przepustów, reprofilacja istniejących rowów oraz budowę sieci kanalizacji deszczowej. Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 27,5 mln zł. Na jej realizację powiat pozyskał 14 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.
Pilne – pomoc dla rolników (straty przez deszcz nawalny)
Dnia 30 czerwca 2022 r. kończy się czas na ubieganie się o wsparcie przez rolników, których uprawy zostały zniszczone w 2021 r. w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Dokumenty przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Więcej informacji https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2021
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez nawalne deszcze
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2021 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół. Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352, wew.52.