
Informacja – Paczki żywnościowe
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim informuje, że osoby zainteresowane otrzymaniem wsparcia w postaci paczek żywnościowych na rok 2022 proszone są o odbiór skierowań w dniach 10 i 11 lutego br. w godzinach od 8 do 15 w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim, ul. 1 –go Maja 44.
Warunkiem otrzymania pomocy jest spełnienie kryterium dochodowego:
– 1.707,20 zł dla osoby samotnej,
– 1.320,00 dla osoby w rodzinie.
Na rok 2022 z CARITAS otrzymamy następujące artykuły żywnościowe: groszek z marchewką, koncentrat pomidorowy, powidła śliwkowe, makaron, kaszę jęczmienną, mleko, szynkę drobiową, szynkę wieprzową, filet z makreli, cukier biały, olej rzepakowy.
Na miasto i gminę jest przewidziane otrzymanie 550 paczek żywnościowych, liczy się kolejność zgłoszeń.
Burmistrz Lubienia Kujawskiego ogłasza I przetarg ustny nieograniczony
kliknij, aby powiększyć
Ze środków Unii Europejskiej powstaje nowa stacja uzdatniania wody oraz sieć wodociągowa w miejscowości Kaliska
W miejscowości Kaliska (strefa przemysłowa) trwają obecnie prace związane z budową nowej stacji uzdatniania wody oraz sieci wodociągowej łączącej nową stację z obecnie istniejąca siecią wodociągową. Zadanie o wartości 3 mln zł realizuje Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Pro-Met H. Kobusiński i Wspólnicy z Koźmina Wielkopolskiego. Na budowę nowej stacji gmina pozyskała dotację z Unii Europejskiej w wysokości 1.43 mln zł w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nowa stacja uzdatniania wody pozwoli uniknąć problemów z okresowym niedoborem wody zwłaszcza w okresie letnim, ale także zwiększonym zapotrzebowaniem na wodę w związku z rozwojem zakładów produkcyjnych oraz terenów mieszkaniowych na obszarze byłego lotniska.
W budynku po dawnym spichlerzu w Lubieniu Kujawskim ma powstać kryty plac zabaw
Sześć firm złożyło oferty w zapytaniu ofertowym na wyłonienie wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej adaptacji budynku po dawnym spichlerzu w Lubieniu Kujawskim położonym przy ul. 1 Maja 44a na kryty plac zabaw. Na wykonanie kompletnego projektu wyłoniony wykonawca będzie miał 10 miesięcy od dnia podpisania umowy. Budynek ma zostać zaadaptowany na kryty plac zabaw mając na uwadze m.in. chęć uatrakcyjnienia oferty położonego w sąsiedztwie Żłóbka Samorządowego „Dworkowe Skrzaty”.
Adaptacja spichlerza jest kolejnym krokiem w kierunku kompleksowej rewitalizacji obszaru zespołu dworskiego oraz parku w Lubieniu Kujawskim w celu nadania mu nowych funkcji społecznych. We wcześniejszych latach gruntownie wyremontowano budynki pałacowe lokując w nich m.in. żłobek oraz dom seniora. Aktualnie opracowywane są także dokumentacje dotyczące rewitalizacji zieleni parku oraz rozbudowy żłobka w celu zwiększenia liczby miejsc dla dzieci z 30 do 45.
Trwają prace nad dokumentacją projektową przebudowy budynków Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Najpóźniej do końca marca br. zakończyć mają się prace związane z opracowaniem wielobranżowej dokumentacji projektowej przebudowy budynków Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim. W ramach zadania, na które Gmina Lubień Kujawski otrzymała prawie 6 mln zł. dotacji z Rządowego Funduszu Polski Ład, Funduszu Inwestycji Strategicznych przebudowywane będą budynki ZPO w Lubieniu Kujawskim m.in. w zakresie: docieplenia ścian zewnętrznych, wymiany stolarki okiennej, docieplenia oraz wykonania nowego pokrycia dachów, montażu pomp ciepła, montażu instalacji fotowoltaicznych, przebudowy instalacji c.o., wymiany oświetlenia wewnętrznego na energooszczędne typu LED, remontu części sal lekcyjnych, korytarzy oraz klatek schodowych. Po zakończeniu prac projektowych ogłoszony zostanie na przełomie marca i kwietnia b.r. przetarg w celu wyłonienia wykonawcy całości prac budowlanych, które według wstępnych załączeń potrwają dwa lata.
Mobilny punkt badań w kierunku SARS-CoV-2 przy ul. Rynkowej 1 będzie czynny dłużej
Z badania w mobilnym punkcie mogą skorzystać osoby posiadające zlecenie:
- na badanie wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ),
- na badanie wystawione przez lekarza lub felczera, którzy udzielają świadczeń w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej,
- na badanie wystawione przez lekarza pracującego w hospicjum lub zakładzie opiekuńczo-leczniczym,
- na badanie wystawione przez inspekcję sanitarną,
- wystawione przed przyjęciem do zakładu opiekuńczo-leczniczego lub zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego,
- przed przyjęciem do domu pomocy społecznej,
- przed przyjęciem do hospicjum,
- przed przyjęciem do stacji dializ.
Więcej o mobilnych punktach badań https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran
Punkt w Lubieniu Kujawskim – Barbara Ruszkowska RUS-MED
Rynkowa 1
87-840 Lubień Kujawski
Kontakt z placówką
609 119 269
Godziny przyjęć:
poniedziałek: 10:00-12:00
wtorek: 09:30-12:30
środa: 09:30-12:30
czwartek: 09:30-12:30
piątek: 09:30-12:30
Informacja w sprawie Polskiego Ładu
Na prośbę Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy publikujemy
poniższą informacjię:
Minister Tadeusz Kościński: Niższa pensja w styczniu, będzie wyrównanie.
– Mogą zdarzyć się sytuacje, że pod koniec miesiąca niektóre osoby otrzymają niższą pensję niż w grudniu. Każda taka osoba dostanie wyrównanie – mówi PAP minister finansów Tadeusz Kościński.
Od 8 stycznia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2022 r. Na jego mocy wysokość zaliczek, u pracowników czy zleceniobiorców osiągających miesięczny przychód do 12 800 zł brutto, powinna być pobierana w wysokości nie wyższej, niż kwota zaliczki obliczanej na zasadach obowiązujących 31 grudnia 2021 r. – Jeśli pracownik otrzymał niższe wynagrodzenie za styczeń, dostanie niezwłocznie wyrównanie od pracodawcy – przypomina minister Kościński.
– Zachęcam też takie osoby do kontaktu z Ministerstwem Finansów i Krajową Administracją Skarbową. Z kolei kadry płacowo-finansowe zapraszam m.in. na livechaty i webinary z naszymi ekspertami czy do bazy Q&A, którą można znaleźć np. na portalu wiecejwportfelach.gov.pl. Cały czas jesteśmy do Państwa dyspozycji. Jesteśmy też w stałym kontakcie ze środowiskiem księgowych, producentami oprogramowania do programów kadrowo-płacowych czy doradcami podatkowymi. Za dotychczasową współpracę, dziękuję – podkreśla Kościński.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa prowadzą szeroką akcję informacyjno-szkoleniową nt. Podatkowego Polskiego Ładu. W 2021 r.odbyło się 20 webinarów i szkoleń, w których wzięło udział ponad 24 tys. uczestników.
– Od stycznia, chcąc pomóc w interpretacji przepisów związanych z podatkowymi aspektami Polskiego Ładu, w tym tych związanych z rozporządzeniem dotyczącym zaliczek, rozpoczęliśmy cykl livechatów i webinarów. Dotychczas wzięło w nich udział ok. 67 tys. uczestników – informuje minister Tadeusz Kościński.
Organizowane są też webinary dla lokalnej społeczności. Działa infolinia Krajowej Informacji Skarbowej, można kontaktować się również przez formularz online. Z ofertą wsparcia dla przedsiębiorców i nauczycieli, telefonicznie kontaktowała się Krajowa Administracja Skarbowa.
Wszystkie informacje o podatkowej reformie, w tym poradniki, baza Q&A można znaleźć na portalach podatki.gov.pl i więcejwportfelach.gov.pl. Portale są cały czas zasilane w nowe materiały.


Klub młodzieżowy „Optymistyczny” w Lubieniu Kujawskim zaprasza na zajęcia.
W ramach grantu przewidziane są:
- Warsztaty :
- integracyjne,
- kreatywne,
- prozdrowotne,
- z puszczaństwa i terenoznawstwa .
- 3 wycieczki,
- półkolonie podczas wakacji.
Działania w ramach projektu potrwają od 1 stycznia 2022r. do 30 czerwca 2022r. Grant skierowany jest do dzieci i młodzieży z Gminy Lubień Kujawski. Udział w rekrutacji mogą wziąć osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (9 osób), a także osoby będące otoczeniem (3 osoby). Celem projektu jest zwiększenie udziału społeczności – osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenia w życiu społecznym.
Rekrutacja rozpoczęła się 1 stycznia i potrwa do 31 stycznia bieżącego roku i będzie prowadzona w siedzibie Hufca ZHP Powiatu Włocławskiego przy ulicy Sikorskiego 12 w Choceniu oraz w ZPO im. hm. Jana Bytnara „Rudego” przy ulicy Szkolnej 15 w Lubieniu Kujawskim. Więcej informacji można otrzymać pod numerem telefonu: 697 288 519 oraz mailowo: katarzyna.jankowska@zhp.net.pl.
Chorągiew Kujawsko-Pomorska ZHP, Hufiec Powiatu Włocławskiego realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. Klub młodzieżowy „Optymistyczny” w Lubieniu Kujawskim.
Całkowita wartość projektu: 52 657,42 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 50 000,00 zł
Wkład własny: 2 657,42 zł


Ogłoszenie – XV Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
I.SPRAWY PORZĄDKOWE
1.Otwarcie XV Sesji Rady Miejskiej
2.Stwierdzenie quorum
3.Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XIV Sesji Rady Miejskiej
4.Wybór sekretarza obrad
5.Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II.SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2036.
2. Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2020 rok.
3. Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
4. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
5.Uchwała w sprawie nadania nazw ulic niektórym drogom na terenie wsi Kaliska.
6. Uchwała w sprawie wykazu kąpielisk oraz określenia sezonu kąpielowego na terenie Gminy Lubień Kujawski na 2020 roku.
7. Uchwała w sprawie szczegółowych warunków/zasad przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
8. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
9. Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
10. Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
11. Wolne wnioski.
12. Zakończenie obrad XV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
Z uwagi na obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego oraz istniejące zagrożenie koronawirusem SARS-CoV-2 w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo obrady Rady Miejskiej odbędą się bez udziału gości i publiczności. Prowadzona będzie transmisja obrad na kanale youtube.com Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim.
PKP 160 km/h na trasie między Kutnem i Toruniem
Czytaj więcej: http://m.inforail.pl/160-km-h-na-trasie-miedzy-kutnem-i-toruniem_more_123686.html
Informacja dotycząca otwarcia przedszkola, oddziałów przedszkolnych i żłobka na terenie gminy Lubień Kujawski
Gminne targowisko ponownie otwarte
Dopuszczony zostaje wyłącznie handel żywnością, produktami kosmetycznymi, artykułami toaletowymi, środkami czystości, produktami leczniczymi i wyrobami medycznymi, gazetami, artykułami budowlanymi lub remontowymi oraz artykułami dla zwierząt domowych.
Handel będzie możliwy tylko przy zachowaniu aktualnie obowiązujących obostrzeń, czyli:
o zakrycie twarzy i nosa,
o zachowanie odległości 2 metrów od innych osób,
o limit 4 osób na jeden punkt handlowy na targowisku,
o obowiązek noszenia rękawiczek na targowisku.
Poszukujemy wykonawcy przebudowy dróg w lubieńskiej strefie przemysłowej
Więcej o ogłoszonym przetargu tutaj
Centrum Dystrybucyjne Dino powiększa inwestycje w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim
W związku z lokalizacją tak dużego inwestora w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim i przewidywanym wzmożonym ruchem pojazdów gmina planuje budowę nowej infrastruktury drogowej w strefie tj. rozbudowę ulicy Lotniczej oraz Przemysłowej docelowo łączącej drogę powiatową Lubień – Chodecz z drogą krajową 91 w miejscowości Narty. Nowe drogi mają usprawnić ruch komunikacyjny w strefie oraz w przypadku ulicy Przemysłowej umożliwić w przyszłości przeznaczenie nowych prywatnych gruntów pod inwestycje.
Trwa rozbudowa drogi powiatowej nr 2928 C Modlibórz- Kłóbka-Chodecz
Centrum Dystrybucyjne Dino powstaje w lubieńskiej strefie przemysłowej
Centrum dystrybucyjne Dino powstanie w Kaliskach, których teren wchodzi w skład strefy przemysłowej w gminie Lubień Kujawski. Konsekwencją pojawienia się nowego inwestora ma być rozbudowanie przez samorząd dróg na terenie strefy, które umożliwią dotarcie do drogi powiatowej Lubień – Chodecz, a także drogi krajowej nr 91. Ma być to także zachęta dla kolejnych firm zainteresowanych inwestycjami w strefie.
Sieć Dino zamierza zainwestować w budowę centrum dystrybucyjnego około 130 milionów złotych netto. Spółka zamierza sfinansować ją z własnych środków, a także pozyskanego kredytu. Zakończenie inwestycji planowane jest na przełom 2022 i 2023 roku. W nowym centrum zatrudnienie ma znaleźć nawet pół tysiąca osób na miejscu oraz kolejnych około 180 w ramach usług transportowych.
Spółka PGTB z Włocławka wybuduje drogi dojazdowe oraz parking przy cmentarzu w Lubieniu Kujawskim
W strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim powstanie Centrum Dystrybucyjne Dino
W związku z lokalizacją nowego inwestora w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim gmina planuje budowę nowej infrastruktury drogowej w strefie tj. rozbudowę ulicy Lotniczej oraz Przemysłowej docelowo łączącej drogę powiatową Lubień – Chodecz z drogą krajową 91 w miejscowości Narty. Nowe drogi mają usprawnić ruch komunikacyjny w strefie oraz w przypadku ulicy Przemysłowej umożliwić w przyszłości przeznaczenie nowych prywatnych gruntów pod inwestycje.
Dino to obecnie 23 inwestor, który zdecydował się na nabycie gruntu w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim. Obszar lubieńskiej strefy przemysłowej obejmuje powierzchnie ok. 200 ha, z których inwestorzy wykupili już ok. 170 ha.
Ruszyły prace przy przebudowie drogi gminnej w miejscowości Rzeżewo
Na zdjęciu Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, Radny Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Janusz Zgliński oraz kierownik robót firmy DROGTOM Kamil Trawczyński podczas wizytacji placu budowy.
Uroczyście wręczono vouchery w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład
Fotorelacja: https://nwloclawek.pl/artykul/miliony-rozdano-samorzadom/1244034
„Żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw”
UWAGA
„Żądanie przyznania płatności dla małych gospodarstw”, jak i jego wycofanie składa się wyłącznie w aplikacji eWniosekPlus po zalogowaniu się do Platformy Usług Elektronicznych.
Prosimy wszystkich rolników, którzy złożyli do tej pory żądania w innej formie (przekazali żądanie e-mailem, w wersji papierowej do BP/OR/Centrali ARiMR) o złożenie tego oświadczenia przez aplikację eWniosekPlus w terminie do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Od 1 sierpnia 2023 r. strona internetowa KRUS dostępna na platformie GOV.PL
Dzięki stronie Kasy na platformie gov.pl rolnicy będą mieli dostęp do jednolitych i ustandaryzowanych informacji oraz e-usług w jednym miejscu. Tak jak dotychczas w serwisie Kasy dostępne będą informacje z zakresu m.in. ubezpieczenia społecznego rolników, świadczeń, prewencji wypadkowej, rehabilitacji leczniczej, czy orzecznictwa lekarskiego. Rolnicy pobiorą wszystkie niezbędne wnioski i formularze.
Wraz z uruchomieniem portalu www.gov.pl/krus strona internetowa KRUS pod dotychczasowym adresem – www.krus.gov.pl – przestanie być dostępna.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Wnioski o szacowanie strat suszowych
Proszę pamiętać aby wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo w płatnościach obszarowych do ARiMR, tak aby były one zgodne co do ara.
Ponadto, informujemy, że producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak to miało miejsce od 2020 r. za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”, ponieważ metoda ta w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów.
UWAGA!
Jeżeli Gminna Komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez Gminną Komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów.
Druki wniosków można pobrać poniżej lub są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 284 43 52.
Rusza nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla Kół Gospodyń Wiejskich na 2023 rok
Od 3 kwietnia br. ruszył nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa na realizację celów statutowych Kół Gospodyń Wiejskich.
Pomoc finansowa skierowana jest do wszystkich Kół Gospodyń Wiejskich zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w którym aktualnie znajduje się już 12,5 tys. tych organizacji.
Koła Gospodyń Wiejskich mogą ubiegać się o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa raz w roku.
W 2023 roku kwoty pomocy finansowej zostały zwiększone o 3 tys. zł i wynoszą:
- 8 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących do 30 członków,
- 9 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących od 31 do 75 członków,
- 10 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących ponad 75 członków.
Pomoc finansowa powinna być przeznaczona na realizację celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich, związanych w szczególności z:
- prowadzeniem działalności społeczno-wychowawczej i oświatowo-kulturalnej w środowiskach wiejskich;
- prowadzeniem działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
- wsparciem rozwoju przedsiębiorczości kobiet;
- inicjowaniem i prowadzeniem działań na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
- upowszechnianiem i rozwijaniem form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych;
- reprezentowaniem interesów środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;
- rozwijaniem kultury ludowej, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.
Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych na ten cel, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, jednakże nie dłużej niż do 30 września br.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Źródło: gov.pl
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.