Postęp prac przy budowie drogi gminnej w miejscowości Krzewie
Trwają prace związane z przebudową drogi gminnej w miejscowości Krzewie. Zakres robót obejmuje wykonanie ponad dwu i pół kilometrowego odcinka nowej nawierzchni drogi wraz z podbudową oraz poboczni. Zadanie realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z o.o. z Włocławka. Na realizację inwestycji gmina otrzymała 95% dotacji z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Na zdjęciu Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński oraz Radny Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Jacek Kosmalski podczas wizytacji postępu prac na budowie.
Budowa bloków przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim
Trwają prace związane z budową dwóch bloków mieszkalnych przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim. Inwestycje realizuje firma WIKSBUD Sp. z o.o. z Lipna. Bloki powstają w ramach Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej czyli SIM tj. spółki realizującej budownictwo społeczne. Jej zadaniem jest budowanie mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu. W Lubieniu Kujawskim mają zostać wybudowane dwa budynki wielorodzinne, łącznie 62 mieszkania w których zamieszkać ma ok. 200 osób.
Ogłoszenie – L Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie L Sesji Rady Miejskiej.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XLIX Sesji Rady Miejskiej.
- Wybór sekretarza obrad.
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad.
- Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2024 – 2038.
- Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy Lubień Kujawski na 2024 rok.
- Uchwała w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku dochodów własnych dla Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim.
- Uchwała w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zmianę granic administracyjnych Miasta Lubień Kujawski oraz wyrażenia opinii Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim w przedmiocie zmiany granic administracyjnych Miasta Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie przekazania Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim prowadzenie spraw z zakresu dodatków mieszkaniowych.
- Uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2024 rok.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
- Uchwała w sprawie uchylenia uchwały.
- Uchwała w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie wykazu kąpielisk oraz określenia sezonu kąpielowego na terenie Gminy Lubień Kujawski na 2024 rok.
- Uchwała w sprawie określenia warunków i trybu przyznawania stypendiów w ramach lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży pobierających naukę na terenie gminy Lubień Kujawski.
- Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad L Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
XXIV Powiatowa Wystawa – Stoły Wielkanocne na Kujawach
Poszukujemy osób chętnych do opieki lub adopcji piesków. Więcej informacji pod nr 54 284 43 52
Kolejne oszustwa na pracownika ZUS-u w kujawsko-pomorskim
Do
takiej próby oszustwa doszło w Bydgoszczy. Do drzwi emerytki zapukała kobieta,
która podała się za pracownika ZUS-u.
Poinformowała ją o możliwości uzyskania dzięki premierowi pieniędzy z
Unii Europejskiej. Oszustka oferowała swoją pomoc w uzyskaniu tych środków.
Seniorka musiałaby jedynie okazać legitymację emeryta-rencisty i dowód
osobisty. Emerytka była czujna i poprosiła
o wylegitymowanie się przez rzekomą pracownicę ZUS-u. Oszustka oznajmiła, że
legitymacje zostawiła w samochodzie i odjechała. Seniorka o całym zdarzeniu
poinformowała policję i ZUS- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik
prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
To nie pierwszy taki przypadek, gdy oszust podawał się za pracownika ZUS-u, by zdobyć zaufanie starszej osoby. Dlatego prosimy naszych klientów o zachowanie szczególnej ostrożności. Jeśli mamy wątpliwości, czy faktycznie odwiedza nas pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, warto skontaktować się z najbliższą placówką ZUS-u lub zadzwonić pod numer 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję – apeluje Krystyna Michałek.
ZUS przypomina, w jakich okolicznościach może odwiedzić seniora w domu
Kontakt naszych klientów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych odbywa się przede wszystkim drogą pocztową, podczas wizyt w placówkach Zakładu, e-wizyt, a także przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Osobiste odwiedzenie seniora przez pracowników ZUS-u w jego domu jest wyjątkowo rzadkie i dotyczy ściśle określonych sytuacji.
Emeryci i renciści takiej wizyty mogą spodziewać się tylko w dwóch sytuacjach, ale zawsze wcześniej są o nich informowani. W pierwszym przypadku z okazji jubileuszu 100-lecia urodzin, gdzie pracownicy Zakładu osobiście składają gratulacje. Druga okoliczność, gdy klient ubiega się np. o rentę z tytułu niezdolności do pracy, dodatek pielęgnacyjny, czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, a stan jego zdrowia nie pozwala dotrzeć na badanie do placówki ZUS-u. W takiej sytuacji lekarz orzecznik po wcześniejszym zawiadomieniu o terminie badania przyjeżdża do wnioskodawcy do domu.
O wizycie z wyprzedzeniem informowane są również osoby prowadzące
działalność gospodarczą, zakłady pracy, u których ma być przeprowadzona
kontrola płatników składek. Polega ona m.in. na sprawdzeniu, czy przedsiębiorca
prawidłowo zgłasza do ubezpieczeń społecznych siebie i swoich pracowników,
prawidłowo oblicza i opłaca składki, a także czy prawidłowo wypłaca
świadczenia.
Na wizytę uprawnieni pracownicy Zakładu umawiają się z wyprzedzeniem. Inspektor
ZUS rozpoczyna kontrolę od doręczenia płatnikowi składek (lub osobie, która
jest upoważniona do reprezentowania płatnika składek) upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli oraz okazania legitymacji służbowej.
Jedyną sytuacją, gdy pracownik ZUS-u może zapukać do naszych drzwi bez zapowiedzi, jest kontrola wykorzystywania zwolnienia lekarskiego. Osoba kontrolująca musi mieć jednak przy sobie dokument ze zdjęciem i upoważnienie do przeprowadzenia takich czynności.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Żłobek samorządowy „Dworkowe skrzaty” ma już 5 lat
Aktualnie Gmina Lubień Kujawski pozyskała ponad milion złotych z długofalowego programu Maluch+ 2022 – 2029. Program integruje środki europejskie – środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) oraz z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 – a także środki budżetu państwa. W ramach pozyskanego dofinansowania z KPO w wysokości 610 508,00 zł przeprowadzone zostaną prace remontowe w nieużytkowej części budynku, umożliwi to utworzenie piętnastu nowych miejsc dla najmłodszych. W ramach adaptacji budynku, na pierwszym piętrze powstanie nowa sala pobytu dzieci, dwie małe sale sensoryczne, łazienki. Na zewnątrz budynku zostanie zainstalowana winda umożliwiająca bezpieczną komunikacje między piętrami. Drugie piętro zostanie zaadoptowane na salę konferencyjną do spotkań z rodzicami oraz pomieszczenia biurowe i archiwum. Pozostałe środki z FERS w wysokości 451 440,00 pozwolą na pokrycie kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem nowo utworzonych miejsc przez trzy lata.
Ruszyła budowa bloków przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki Główne założenia LSR na lata 2021-2027
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2021-2027 będzie realizować dwa cele.
Cel 1 – Poprawa jakości i standardu życia mieszkańców obszaru LSR.
Cel ten ma przyczynić się do poprawy warunków życia na obszarze LSR poprzez stworzenie miejsc rekreacji, rozwój turystyki i usług oraz poprzez kultywowanie lokalnego dziedzictwa.
W ramach celu 1 planowana jest realizacja następujących przedsięwzięć:
Przedsięwzięcie 1.1 – Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na obszarze LSR. Przedsięwzięcie 1.2 – Działania na rzecz poprawy dostępności do usług na obszarze LSR. Przedsięwzięcie 1.3 – Kultywowanie lokalnego dziedzictwa obszaru działania LGD.
Grupę docelową dla powyższych przedsięwzięć stanowią mieszkańcy obszaru wdrażania LSR, w tym osoby w niekorzystnej sytuacji (kobiety, osoby z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunowie, osoby poszukujące zatrudnienia), organizacje pozarządowe, turyści, osoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, przedsiębiorcy, osoby prawne w tym mikro i małe przedsiębiorstwa.
Finansowanie powyższego celu będzie się odbywać w ramach programu Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR) ze środków funduszu Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).
W ramach celu 1 planowane jest wspieranie operacji z zakresu:
- poprawy dostępu do usług, poprawy dostępu do infrastruktury publicznej;
- przedsiębiorczości w ramach podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej przez osoby fizyczne oraz rozwijania pozarolniczej działalności gospodarczej;
- ochrony dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego.
Te typy projektów będą realizowane w ramach projektów konkursowych i grantowych.
Cel 2 – Wsparcie aktywizacji oraz nabywania kompetencji wśród mieszkańców obszaru LSR.
Potrzeba realizacji celu wynikła ze zdiagnozowanych problemów, takich jak: brak oferty w zakresie rozwijania zainteresowań czy nabywania nowych umiejętności, starzenie się społeczeństwa, niska aktywność społeczna, brak podmiotów oferujących usługi w zakresie kształcenia, wykluczenie społeczne, negatywne skutki pandemii a także brak ofert w zakresie organizacji czasu wolnego.
W ramach celu 2 planowana jest realizacja następującego przedsięwzięcia:
Przedsięwzięcie 2 – Działania w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego na obszarze LGD.
Grupę docelową dla powyższego przedsięwzięcia stanowią jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne, mieszkańcy w tym młodzież, seniorzy w tym osoby w niekorzystnej sytuacji, turyści, organizacje pozarządowe.
Finansowanie powyższego celu będzie się odbywać w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 (FEdKP) ze środków funduszu Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+).
W ramach celu 2 planowane jest wspieranie operacji z zakresu:
- tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych, w ramach których możliwa jest realizacja różnorodnego obszaru tematycznego, uwzględniającego zainteresowania, zdolności, potrzeby oraz predyspozycje dzieci i młodzieży;
- tworzenia Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji, które będą angażować mieszkańców lokalnej społeczności w rozwijanie kompetencji życiowych, społecznych i zawodowych;
- działań na rzecz integracji seniorów, pozwalających uchronić tę grupę społeczną przed izolacją i wykluczeniem społecznym, obejmujących m.in.:
– tworzenie i funkcjonowanie klubów seniora,
– funkcjonowanie uniwersytetów trzeciego wieku,
– zajęcia aktywizacyjne w gospodarstwach opiekuńczych,
– uzupełniająco, w ramach klubów seniora oraz gospodarstw opiekuńczych: inne działania mające na celu wsparcie i integrację osób starszych, uwzględniające udział rodziny i całego środowiska w tworzeniu lokalnych sieci integracji i samopomocy.
Te typy projektów będą realizowane w ramach projektów grantowych.
Więcej informacji o działalności LGD na stronie http://www.kujawiaki.pl/
Ogłoszenie – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
Wojciechowska Elżbieta
Informacja dla mieszkańców miejscowości Kąty i Kretkowo
Uprasza się o pozostanie w tym czasie Mieszkańców w domu.
Ogłoszenie – XIV Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
1.Otwarcie XIV Sesji Rady Miejskiej
2.Stwierdzenie quorum
3.Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XIII Sesji Rady Miejskiej
4.Wybór sekretarza obrad
5.Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
2. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Prokopa w Kłóbce.
3. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lubieniu Kujawskim.
4. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2036.
5. Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2020 rok.
6. Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2020 rok.
7. Uchwała w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2023”.
8. Uchwała w sprawie uchwalenia regulaminu targowiska gminnego.
9.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz ustalenia stawek opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Lubień Kujawski.
10. Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
11. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
12. Uchwała w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
13.Uchwała w sprawie szczegółowych warunków(zasad) przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
14. Uchwała w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
15. Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2020 rok.
16. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski i udzielenie bonifikaty.
17. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski.
18. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
19. Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
20. Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
21. Wolne wnioski.
22. Zakończenie obrad XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
PRZERWA W DOSTAWIE WODY
Uwaga!! Pilne
Rozpoczęto przebudowę drogi gminnej w miejscowości Bilno
Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Krzewie
Postęp prac przy budowie hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Podpisano umowę na budowę bloków przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim
Rozmawiano o nowych wozach strażackich dla OSP w Bilnie oraz OSP w Krzewiu
Rozpoczęto przebudowę drogi gminnej w miejscowości Wiktorowo
Centrum Dystrybucyjne Dino największym płatnikiem podatku na terenie gminy Lubień Kujawski
Zgromadzenie Wspólników Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej „KZN-Toruński” Sp. z o.o.
Rozpoczęto prace przy budowie nowych kotłowni gazowych dla budynków wielorodzinnych w Lubieniu Kujawskim
Wnioski o zwrot podatku akcyzowego za paliwo rolnicze od 3 sierpnia
Od 3 do 31 sierpnia producenci rolni będą mogli składać do wójta, burmistrza (prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce położenia gruntów będących w ich posiadaniu lub współposiadaniu, wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystanego do produkcji rolnej.
Więcej na stronie: gov.pl
Poszukujemy wykonawcy usługi odbioru odpadów pochodzących z działalności rolniczej
Więcej o ogłoszonym zapytaniu tutaj
Dłuższy termin składania wniosków o płatność dobrostanową
Ten nowy rodzaj wsparcia z PROW 2014-2020 przeznaczony jest dla hodowców krów i świń. Ma on rekompensować im dodatkowo poniesione koszty i utracone dochody w wyniku wprowadzenia praktyk hodowlanych związanych z podwyższonym dobrostanem zwierząt.
Dopłaty mogą otrzymać ci rolnicy, którzy zadbają o lepsze samopoczucie i zdrowie zwierząt, poprawiając warunki ich utrzymania przez zwiększenie powierzchni bytowej przypadającej na jedno zwierzę (krowę, lochę, tucznika) o co najmniej 20 proc. w stosunku do wymaganej obecnie minimalnej powierzchni lub przez zorganizowanie zwierzętom dostępu do pastwiska czy wybiegu.
Do piątku 8 maja 2020 r. do ARiMR wpłynęło 13 337 wniosków o przyznanie płatności dobrostanowej.
Roczne stawki tych płatności wynoszą: 301 zł na lochę (zwiększenie powierzchni w budynkach); 24 zł na tucznika (zwiększenie powierzchni w budynkach); 185 zł na krowę mleczną (wypas w sezonie pastwiskowym); 595 zł na krowę mleczną (zwiększenie powierzchni w budynkach); 329 zł na krowę mamkę (dostęp do wybiegów poza sezonem pastwiskowym).
Nabór wniosków odbywa się drogą elektroniczną, za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus, na wspólnym formularzu wniosku dla płatności bezpośrednich i płatności obszarowych PROW 2014-2020. Wniosek może być także złożony po 15 czerwca 2020 r., z tym że za każdy dzień roboczy opóźnienia należna kwota płatności zostanie pomniejszona o 1 proc. Ostateczny termin ubiegania się o płatności dobrostanowe upływa 10 lipca 2020r.
Nawadnianie – nabór wniosków wydłużony do 20 lipca 2020 r.
Wydłużamy do 20 lipca br. nabór wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Modernizacja gospodarstw rolnych” w obszarze nawadniania w gospodarstwie objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Stosownie do art. 67a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 217, 300 i 695) decyzją Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, termin składania wniosków o przyznanie pomocy w obszarze nawadniania w gospodarstwie w ramach operacji typu „Modernizacja gospodarstw rolnych” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, który miał się zakończyć w dniu 20 kwietnia 2020 r., został wydłużony do 20 lipca 2020 r.
Wysokość pomocy
Maksymalna wysokość pomocy, udzielonej jednemu beneficjentowi i na jedno gospodarstwo rolne, na operacje związane z nawadnianiem, pozostaje na tym samym poziomie i nie może przekroczyć 100 tys. zł.
Więcej na gov.pl
XVIII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne
Konkurs organizowany jest przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od 2003 r. we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Państwową Inspekcją Pracy i Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (następca prawnym Agencji Nieruchomości Rolnych). Od 2018 roku współorganizatorem jest również Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. XVIII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne uzyskał Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
W siedemnastu dotychczasowych edycjach udział wzięło ponad 20 tysięcy gospodarstw indywidualnych. Laureaci Konkursu otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe i finansowe – w ubiegłym roku zwycięzca został uhonorowany ciągnikiem o mocy 55 KM.
(więcej…)