
Ogłoszenie o naborze wniosków 1/2022

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki informuje o możliwości składania wniosków o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”/ poddziałania 19.2 “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w zakresie rozwój działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Nr konkursu LGD: 1/2022
Termin składania wniosków: od dnia 13 grudnia 2021 r. do dnia 10 stycznia 2022 r. do godz.15.30
Miejsce składania wniosków: Biuro Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki, ul. Sikorskiego 12, 87-850 Choceń
Pełna treść ogłoszenia – pobierz
Załączniki:
- 1. Wniosek o przyznanie pomocy.xlsx
- 1. Wniosek o przyznanie pomocy pdf..pdf
- 2. Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy.pdf
- 3. Biznesplan pdf..pdf
- 3. Biznesplan.docx
- 4. Biznesplan tabele finansowe.xlsx
- 5. Informacje pomocnicze przy wypełnianiu biznesplanu.pdf
- 6. Oświadczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa.xls
- 7. Zasady wypełniania oświadczenia podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa.pdf
- 8. Wzór formularza informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minis.xlsx
- 9. Wzór formularza umowy.pdf
- 10. Wzór formularza wniosku o płatność.xlsx
- 10. Wzór formularza wniosku o płatność.pdf
- 11. Instrukcja wypełniania wniosku o płatność.pdf
- 12. Sprawozdanie z realizacji biznesplanu.xlsx
- 13. Informacja pomocnicza przy wypełnianiu sprawozdania z realizacji biznesplanu.pdf
- 14. Obowiązujące w ramach naboru warunki udzielenia wsparcia.docx
- 14. Obowiązujące w ramach naboru warunki udzielenia wsparcia.pdf
- 15. Lista wymaganych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udzielenia wsparcia oraz kryteriów wyboru operacji.docx
- 15. Lista wymaganych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udzielenia wsparcia oraz kryteriów wyboru operacji.pdf
- 16. Cele ogólne i szczegółowe, przedsięwzięcia wraz ze wskazaniem planowanych do osiągnięcia w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy.doc
- 16. Cele ogólne i szczegółowe, przedsięwzięcia wraz ze wskazaniem planowanych do osiągnięcia w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy.pdf
- 17. Lokalne Kryteria Wyboru Operacji (PROW).pdf
- 17. Lokalne Kryteria Wyboru Operacji (PROW).docx
- 18. Oświadczenie z zakresie promocji projektu i LGD.docx
- 18. Oświadczenie z zakresie promocji projektu i LGD.pdf
- 19. Oświadczenie w zakresie wprowadzenia nowych lub udoskonalonych usług turystycznych.docx
- 19. Oświadczenie w zakresie wprowadzenia nowych lub udoskonalonych usług turystycznych.pdf
- 20. Informacja monitorująca z realozacji biznesplanu.xlsx
- 21. Informacja pomocnicza przy wypełnianiu informacji monitorującej z realizacji biznesplanu.pdf
Gmina Lubień Kujawski wygrała milion złotych w ramach konkursu “Rosnąca Odporność”
10 listopada 2021 roku poznaliśmy laureatów konkursu dla samorządów pod hasłem “Rosnąca Odporność”. W powiecie włocławskim na podium znalazły się: Lubień Kujawski, Choceń oraz Izbica Kujawska. To do tych gmin trafi odpowiednio milion, 500 i 250 tys. zł. Konkurs “Rosnąca Odporność” dotyczył wszystkich gmin w Polsce z wyjątkiem tych będących miastami na prawach powiatu, które pomiędzy 1 sierpnia a 31 października 2021 roku osiągnęły najwyższy wzrost poziomu zaszczepienia mieszkańców przeciw Covid -19. Łączna pula nagród wynosiła ponad 500 mln zł. Gminy muszą zgłosić się do wojewody po odbiór nagrody do dnia 17 listopada. Zgłoszenie następuje poprzez poprawne i terminowe złożenie wniosku. Samorządy mogą wydać pieniądze na dowolny cel związany z przeciwdziałaniem COVID-19. Mogą być to wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych COVID-19.
Na terenie Gminy Lubień Kujawski działają dwa punkty szczepień tj. Ośrodek Zdrowia w Kłóbce oraz Ośrodek Zdrowia w Lubieniu Kujawskim. W ramach promocji szczepień podejmowane są różne formy aktywności takie jak m.in. mobilny punkt szczepień przy okazji dożynek. Osoby z niepełnosprawnością mające problemy z dojazdem do punktu szczepień mogą korzystać z darmowego gminnego transportu, który organizują jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych.
Uczciliśmy Narodowe Święto Niepodległości
11 listopada 1918 r., po 123 latach zaborów, Polska odzyskała niepodległość, a granice naszego kraju znów pojawiły się na mapach Europy i świata. W dzień 103. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości delegacje Szkoły Podstawowej w Kłóbce, Ochotniczych Straży Pożarnych w Bilnie, Kłóbce oraz Krzewiu, Radnych Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim pod przewodnictwem Burmistrza Lubienia Kujawskiego wzięły udział w uroczystej mszy świętej w Kościele Parafialnym w Kłóbce, po której uczestnicy przeszli pod Pomnik 100-lecia Odzyskania Niepodległości w Kłóbce. Zebrani przed pomnikiem wspólnie odśpiewali Mazurka Dąbrowskiego, po czym symbolicznie złożono przed pomnikiem wieńce w narodowych biało czerwonych barwach.
Ogłoszenie – XXIX Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 19 listopada 2021 roku (piątek) o godzinie 11:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XXIX Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
I.SPRAWY PORZĄDKOWE
- Otwarcie XXIX Sesji Rady Miejskiej
- Stwierdzenie quorum
- Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XXVIII Sesji Rady Miejskiej
- Wybór sekretarza obrad
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II.SPRAWY PRZEDMIOTOWE
- Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2021 – 2038.
- Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy.
- Uchwała w sprawie zatwierdzenia wniosku o wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa na sfinansowanie objęcia udziałów w istniejącej Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej „KZN – Toruński” sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta stanowiącej podstawę wymiaru podatku rolnego na 2022 rok.
- Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień z podatku od nieruchomości na 2022 rok.
- Uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2022 rok.
- Uchwała w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach programu pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji dla przedsiębiorców lokujących działalność na terenie Gminy Lubień Kujawski.
- Uchwała w sprawie zarządzenia konsultacji społecznych dotyczących zmiany rodzaju części miejscowości na odrębną wieś.
- Uchwała w sprawie rocznego programu współpracy Gminy Lubień Kujawski z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rok 2022.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia i przyjęcia do realizacji wniosku o dofinansowanie projektu grantowego pn. „Reaktywacja społeczno-kulturalna w miejscowości Kamienna”.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia i przyjęciu do realizacji wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Klub pracy – Aktywna Kamienna”.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanych nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
- Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad XXIX Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
Z uwagi na obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego oraz istniejące zagrożenie koronawirusem SARS-CoV-2 w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo obrady Rady Miejskiej odbędą się bez udziału gości i publiczności. Prowadzona będzie transmisja obrad na kanale youtube.com Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim.
Nowe władze Oddziału Miejsko-Gminnego Związku OSPRP w Lubieniu Kujawskim wybrane
Dnia 5 listopada 2021 roku odbył się zjazd Oddziału Miejsko-Gminnego Związku OSPRP w Lubieniu Kujawskim. Miało to związek z kończącą się, pięcioletnią kadencją dotychczasowego Zarządu. Druhowie, reprezentujący wszystkie jednostki strażackie naszej gminy, wysłuchali podsumowania działalności Zarządu oraz sprawozdania Komisji Rewizyjnej, która wnioskowała za udzieleniem absolutorium ustępującemu Zarządowi. Tak też się stało, delegaci swoją aprobatę wyrazili w głosowaniu. Druhowie wybrali też nowe władze Miejsko-Gminnego Związku OSPRP.
W składzie zarządu zasiadają:
- dh Chmielewski Jacenty
- dh Kwiatkowski Tomasz
- dh Łukaszewicz Kazimierz
- dh Olach Kazimierz
- dh Ostrowski Karol
- dh Sudomir Andrzej
- dh Świątek Jerzy
- dh Warszawski Stanisław
- dh Wesołowski Jerzy
- dh Kosmalski Jacek
- dh Wieczorek Wojciech
- dh Wiliński Paweł
- dh Złotowski Mieczysław
- dh Zwierzchowski Tomasz
Nowe władze Miejsko-Gminnego Związku OSPRP
- Prezes Zarządu – dh Jacek Kosmalski,
- Wiceprezes Zarządu – dh Andrzej Sudomir,
- Komendant – dh Jerzy Wesołowski,
- Sekretarz – dh Stanisław Warszawski,
- Skarbnik – dh Jerzy Świątek.
Natomiast druhowie Tomasz Jankowski, Adam Kwiatkowski i Jan Wawrzyniak weszli w skład Komisji Rewizyjnej.
Prezes ustępującego zarządu poinformował zebranych, że Oddział Miejsko-Gminny Związku OSPRP w Lubieniu Kujawskim został utworzony w 1971 roku. Mija 50 lat od jego powołania, przywołał nazwiska głównych twórców dh. Leonarda Tomasika i dh. Ryszarda Szumana oraz kontynuatora związkowych tradycji, Seniora Honorowego Prezesa związku dh. Tadeusza Makowskiego pełniącego funkcję prezesa przez okres 25 lat. Podziękował działaczom związkowym wszystkich kadencji za owocną pracę, zaś pamięcią zebrani ogarnęli nieżyjących druhów, działaczy związku i uczcili ich pamięć minutą ciszy.
Na zakończenie zjazdu głos zabrali zaproszeni goście, życząc nowo wybranym władzom trafnych decyzji i skutecznego działania, tak aby w tej dziedzinie jaką jest ochrona przeciwpożarowa, każdy z mieszkańców gminy czuł się bezpiecznie.
Autor tekstu: Jacek Kosmalski
PROJEKT: „Międzypokoleniowy Klub Samopomocy” NR: RPKP.09.02.01-04-0022/20

Z ogromną przyjemnością chcielibyśmy poinformować Państwa o rozpoczęciu realizacji projektu pt.: „Międzypokoleniowy Klub Samopomocy”. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego współfinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014-2020, Działanie 09.02. Działanie społeczne, Poddziałanie 09.02.01 Aktywne włączenie społeczne, a okres jego realizacji trwa od 01.09.2021 r. do 31.08.2022 r.
Projekt realizowany jest przez Gminę Lubień Kujawski w partnerstwie z OŚRODEK WSPARCIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I NIESAMODZIELNYCH.
Celem głównym projektu jest dokonanie postępu w procesie aktywizacji społeczno- zatrudnieniowej (aktywizacja społeczna przez min 34% osób; zatrudnieniowa przez min 25% osób –w przypadku osób niepełnosprawnych przez 12%) wśród 18 osób pozostających bez pracy należących do grupy docelowej opisanej w projekcie (10K, 8 M), zamieszkujących/uczących się w myśl Kodeksu Cywilnego w woj. kujawsko – pomorskim w gm. Lubień Kujawski poprzez udział w kompleksowym wsparciu w okresie od 01.09.2021 do 31.08.2022
W ramach projektu planowane jest następujące wsparcie:
Dla osób fizycznych w tym niepełnosprawnych, pozostających bez zatrudnienia- biernych zawodowo i bezrobotnych zamieszkujących gminę Lubień Kujawski oraz dla otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym :
- Aktywizacja społeczna
- Aktywizacja zawodowa kursy/szkolenia
- Aktywizacja zawodowa: staże
- Aktywizacja zawodowa: pośrednictwo pracy
- Działania środowiskowe- spotkania integracyjne
Szczegóły dotyczące
warunków otrzymania danego rodzaju wsparcia znajdują się
w Regulaminie projektu.
Całkowita wartość projektu: 407 208,35 zł, w tym Europejski Fundusz Społeczny: 346 126,35 zł, Budżet Jednostek Samorządu Terytorialnego Państwa: 61 082,00 zł
Biuro projektu:
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim,
ul. 1 Maja 44,
87-840 Lubień Kujawski,
nr telefonu: 54 255 50 27
Dokumenty rekrutacyjne:
Gmina Lubień Kujawski otrzymała 2 465 003 zł rządowego wsparcia na inwestycje wodno-kanalizacyjne
W dniu 5 listopada br. Premier Mateusz Morawiecki przedstawił informację o podziale 4 mld zł rządowego wsparcia na inwestycje wodno-kanalizacyjne w gminach. Ministerstwo Finansów sprecyzowało w późniejszym komunikacie, że jeszcze w tym roku 1714 gmin otrzyma 4 mld zł na inwestycje wodno-kanalizacyjne. 1 mld zł trafi na przedsięwzięcia w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, a 3 mld zł na projekty związane z kanalizacją. „Pieniądze trafią do tych JST, które mają w zakresie tego rodzaju przedsięwzięć największe potrzeby. Te pieniądze są im po prostu potrzebne. Znacząco poprawią one komfort życia milionów Polaków i stan środowiska naturalnego” – podano w komunikacie MF. Gmina Lubień Kujawski otrzymała z tych środków łącznie 2 465 003 zł w tym 2 139 294 zł na projekty kanalizacyjne, natomiast 325 709 zł na projekty związane z zaopatrzeniem w wodę. Przyznane środki mają być przeznaczone na inwestycje w latach 2021-2024.
Będą maseczki dla seniorów
W związku z kolejnymi obostrzeniami rządu w walce z koronawirusem gmina Lubień Kujawski zamówiła maseczki ochronne dla seniorów z naszej gminy. Każda osoba powyżej 60 roku życia otrzyma zapakowaną maseczkę wraz z instrukcją obsługi. Maseczki trafią do skrzynek pocztowych mieszkańców. Pamiętajmy, że noszenie maseczek nie chroni nas w 100% przez zarażeniem, ale z pewnością zmniejsza ryzyko zachorowań na COVID-19.
Komunikat – Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim uprzejmie informuje, że w celu ograniczenia ryzyka zakażenia koronawirusem nadal obowiązują ograniczenia w obsłudze interesantów. Od dnia 14.04.2020 r. do odwołania wstrzymuje się przyjmowanie podań oraz wstrzymuje się przyjmowanie interesantów, szczególne przypadki nie pozostają bez pomocy.Pracownicy Ośrodka pomagają osobom przewlekle chorym, samotnym, starszym, niepełnosprawnym, reagujemy na każde zgłoszenie. Wnioski na świadczenia rodzinne oraz świadczenie wychowawcze prosimy przesyłać drogą elektroniczną lub listownie. Interesanci przyjmowani będą wyłącznie w sytuacjach pilnych i niezbędnych. Zachęcamy przede wszystkim do kontaktu telefonicznego pod nr:
54 255 50 27 – kierownik,
54 255 50 25 – pracownicy socjalni,
54 255 50 26 – świadczenia rodzinne i wychowawcze,
lub e-mail: (ops@lubienkujawski.pl).
Zgodnie z zaleceniami Wojewody Kujawsko-Pomorskiego działalność Dziennego Domu Senior+ do 24 kwietnia br. nadal pozostaje zawieszona. O wszelkich zmianach będziemy informować na bieżąco.
Anna Kilichowska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim
Obowiązek zasłaniania ust i nosa już wkrótce, a zasady bezpieczeństwa na dłużej
Od 16 kwietnia (czwartek) każda osoba na ulicy będzie miała obowiązek zasłaniania ust i nosa. Zmianie ulegną także terminy matur i egzaminu ósmoklasisty. Oprócz tego przedłużamy obowiązywanie wszystkich dotychczasowych zasad bezpieczeństwa. To oznacza, że ograniczenia w przemieszczaniu się, czy limity wiernych w kościołach obowiązują również podczas świąt wielkanocnych.
Więcej na gov.pl
Tarcza antykryzysowa – konkretne wsparcie z ZUS
Zwolnienie małych firm ze składek ZUS, świadczenie postojowe czy brak opłaty prolongacyjnej – to tylko niektóre rozwiązania prawne realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
Obowiązujące od 1 kwietnia nowe rozwiązania prawne przewidują m.in. zwolnienie małych firm, zgłaszających do dziewięciu osób do ubezpieczeń społecznych, ze składek za marzec, kwiecień i maj 2020 roku. Zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby. Ze zwolnienia mogą skorzystać także samozatrudnienia z przychodem do 15 681 zł, czyli 300 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2020r., którzy opłacają składki tylko za siebie. Poza tym rozpoczęcie działalności musi nastąpić przed 1 lutego br. – informuje Krystyna Michałek rzecznik regionalny województwa kujawsko-pomorskiego.
Zarówno przedsiębiorca, jak i pracujące dla niego osoby zachowają prawo do świadczeń zdrowotnych i z ubezpieczeń społecznych za okres zwolnienia ze składek. Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia i osoby z nimi współpracujące zachowują prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa, jeżeli były w dobrowolnym ubezpieczeniu chorobowym na 1 lutego 2020 roku.
Ze zwolnienia ze składek nie skorzystają firmy, które znajdowały się w trudnej sytuacji w grudniu 2019 r. i miały zadłużenie za okres dłuższy niż 12 miesięcy. Co ważne, jeżeli przedsiębiorca na 31 grudnia 2019 r. miał zadłużenie za okres dłuższy niż 12 miesięcy, ale zawarł z ZUS do tego dnia umowę o rozłożenie należności z tytułu składek na raty i umowę tę realizuje, będzie mógł być zwolniony z opłacania należności za okres od marca do maja 2020 r.
(więcej…)Zawieszenie działania projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Szanowni Państwo,
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym na terenie UE oraz wprowadzonymi i przyszłymi działaniami zapobiegającymi rozprzestrzenianie się koronawirusa SARS-Cov-2 w Polsce, w celu zminimalizowania możliwych do wystąpienia negatywnych skutków zawiesza się działanie projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Równy start – lepsze jutro – wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów szkół z terenu ORSG Powiatu Włocławskiego”.
Niniejszy komunikat obowiązuje do odwołania i może ulec zmianom.
INFORMACJA DLA OSÓB OBJĘTYCH KWARANTANNĄ – Odbiór odpadów
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje że śmieci wytworzone przez osoby objęte kwarantanną na terenie Gminy Lubień Kujawski, zostaną odebrane od Nich po uprzednim kontakcie telefonicznym i ustalonym terminie.
Kontakt do Zakładu: 54-284-30-31
Zgodnie z instrukcją Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 18 marca 2020 r. odpady z kwarantanny m.in:
1. Powinny być zapakowane w podwójne worki przeznaczone do zwykłych odpadów komunalnych.
2. Odbiór odpadów odbywa się bez bezpośredniego kontaktu fizycznego z osobą odbywającą kwarantannę.
3. Worki z odpadami z miejsc kwarantanny powinny być oznaczone przywieszoną do nich kartką z napisem: “kwarantanna” (przywiązana, przyszyta zszywaczem itp.)
W załączniku Instrukcja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.
Aż 8 ofert w przetargu na remont budynków pałacowych domu seniora oraz żłobka w Lubieniu Kujawskim
W dniu 16 grudnia br. w Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawskim dokonano otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym na remont budynków pałacowych domu seniora oraz żłobka w Lubieniu Kujawskim. W prowadzonym postępowaniu aż 8 wykonawców złożyło swoje oferty a najkorzystniejszą cenowo z kwotą 465 tys. zł złożył Zakład Remontowo – Budowlany Jan i Cezary Błaszczyk z Włocławka. Zadanie jest w 95% współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2014 – 2020. W ramach zadania zaplanowano remont elewacji pałacu, częściową wymianę starej stolarki okiennej oraz termoizolację dachu. Prace mają zostać wykonane w terminie do 2 sierpnia 2021 roku.
Gmina Lubień Kujawski podpisała umowę na dofinansowanie budowy 11 punktów bezpłatnego dostępu do internetu.

Gmina Lubień Kujawski w ramach naboru do projektu nr POPC.01.01.00-IP.01-00-006/19 Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 I Osi priorytetowej POPC – „Powszechny dostęp do szybkiego internetu” Działania 1.1 „Wyeliminowanie terytorialnych różnic w możliwości dostępu do szerokopasmowego internetu o wysokich przepustowościach” Publiczny internet dla każdego w dniu 25 listopada 2021r. podpisała umowę z Centrum Projektów Polska Cyfrowa w ramach, której w gminie zostanie wybudowana sieć punktów bezpłatnego internetu dla mieszkańców.
Gmina Lubień Kujawski na realizację zadania otrzymała dofinansowanie w kwocie 63 368,00 zł.
Punkty dostępu do bezpłatnego internetu dla każdego zostaną zlokalizowane w miejscach użyteczności publicznej, w których dostęp do internetu przysłuży się w dużej mierze całej gminnej społeczności oraz turystom, którzy odwiedzą Naszą Gminę. Publiczne punkty dostępu do internetu zostaną zainstalowane w instytucjach użyteczności publicznej jak i zewnętrznej przestrzeni ogólnodostępnej.
Wewnętrzne punkty dostępu będą zlokalizowane w:
- Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawskim
- w budynku Dworca PKS w Lubieniu Kujawskim,
natomiast zewnętrzne punkty umiejscowione będą:
- Budynek Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim (obszar: wejścia do szkoły, boisko szkolne, placu zabaw, Otwarta Strefa Aktywności oraz miasteczko rowerowe),
- Stadion Miejski w Lubieniu Kujawskim,
- Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim,
- Amfiteatr nad j. Lubieńskim,
- Otwarta Strefa Aktywności (także nad j. Lubieńskim, przy wjeździe do miasta, blisko centrum miasta),
- Budynek Żłobka Samorządowego w Lubieniu Kujawskim (obszar: teren żłobka oraz domu seniora, plac zabaw, park oraz Otwarta Strefa Aktywności),
- Targowisko Miejskie,
- „Szubienica” w Kamiennej (obszar tegorocznej rewitalizacji, powstanie Otwarta Strefa Aktywności, boisko oraz plac zabaw),
- Dworzec PKP w Kaliskach.
Trwa remont budynku „Szubienicy” w miejscowości Kamienna
Trwają prace związane z remontem budynku tzw. „Szubienicy” wraz z zagospodarowaniem terenu za budynkiem w miejscowości Kamienna. Wykonawcą prac jest firma KRIS-BUD Krzysztof Świerczyński z Lubienia Kujawskiego. Zadanie będzie realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014 – 2020 Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania Dorzecza Zgłowiączki. Na realizację inwestycji gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 95% kosztów realizacji zadania. W ramach inwestycji planuje się remont budynku tzw. „Szubienicy” oraz budowę na działce za budynkiem siłowni zewnętrznej, placu zabaw oraz boiska o nawierzchni syntetycznej.
Gminne inwestycje drogowe realizowane w 2020 roku
Rok 2020 był dla samorządu Lubienia Kujawskiego kolejnym obfitującym w szereg realizowanych inwestycji drogowych. Nowe nawierzchnie zyska do końca roku łącznie ponad 10 km dróg gminnych m.in. w miejscowościach Dziankówek, Wola Dziankowska, Gliznowo, Kaczawka, Kaliska, Kanibród, Beszyn i Szewo. Inwestycje były realizowane w oparciu o dotacje pozyskane przez gminę m.in. z Funduszu Dróg Samorządowych oraz Funduszu z tytułu wyłączeń gruntów z produkcji rolnej. Pomimo angażowanych corocznie dużych nakładów finansowych na budowę dróg w wielu miejscowościach ciągle brakuje dróg o nawierzchni asfaltowej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców w tym zakresie w 2021 roku planowane są kolejne inwestycje drogowe m.in. w miejscowościach Gole, Chwalibogowo, Narty, Wola Olszowa, Kaliska, Kłóbka oraz Miasto Lubień Kujawski. Realizacja w/w inwestycji a także ewentualnie kolejnych jest każdorazowo uzależniona od pozyskanych dotacji zewnętrznych.
Ze środków Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych przebudujemy drogę gminną w miejscowości Kłóbka
Przebudowa drogi gminnej Kanibród – Beszyn – Szewo Grabina
Budowa sieci światłowodowej w Lubieniu Kujawskim
Poniżej prezentacja dotycząca projektu


Nowy asfalt w miejscowości Gliznowo w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Samorządowych
Nowy asfalt na drodze Kanibród – Gagowy Wieś
Zakończono przebudowę drogi powiatowej Lubień Kujawski – Narty
Jesteście nowi na wsi?
Napływowi mieszkańcy wsi, którzy szukają ciszy i spokoju, bardzo szybko zderzają się z prawdziwymi realiami życia i pracy na wsi.
Nie zawsze akceptują panujące reguły, a te związane są ściśle z cyklem przyrody i rytmem produkcji rolnej. Choć praca rolnika trwa przez cały rok, właśnie teraz, wiosną, zaczyna się najbardziej intensywna jej część.
Wraz z pracami polowymi pojawiają się:
- hałas maszyn,
- zapach obornika,
- wzmożone odgłosy zwierząt,
- i… telefony na policję.
Skargi, donosy nierzadko kończą się uciążliwymi kontrolami, a nawet skazującymi wyrokami sądowymi – co znacznie utrudnia utrzymywanie dobrosąsiedzkich stosunków i prowadzenie gospodarstwa rolnego.
Jeśli więc przeprowadziłeś się z miasta na wieś, postaraj się zaakceptować jej specyfikę!
PAMIIĘTAJ!
- Zbiór plonów odbywa się często w godzinach nocnych nie przez złośliwość wobec sąsiadów, ale z uwagi na możliwości wystąpienia opadów deszczu czy gradu, który zniszczyłby całoroczną pracę rolnika.
- Odgłosy zwierząt, hałas maszyn, zapach obornika to nieodzowny element produkcji rolniczej, której finalnymi produktami jest to, co jemy każdego dnia.
- Kiedy nadjedzie okres jesiennych prac polowych, na pola trafią obornik i gnojowica. I bardzo dobrze! One decydują o jakości i wielkości zbiorów. To lepsze niż chemia…
- A zatem: szanuj pracę rolnika!
Nie zgłaszaj nocnego hałasu przy pracy na roli i nieprzyjemnych zapachów na policję – ona niech tropi prawdziwych przestępców. Twoje niepotrzebne interwencje zakłócają sprawny przebieg prac polowych, potęgując zatargi i sąsiedzkie urazy.
KRUS ZAPOWIADA: BĘDĄ ZMIANY!
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło prace nad przepisami, które mają chronić rolników i prowadzoną przez nich działalności przed oskarżeniami innych mieszkańców wsi o stwarzanie utrudnień. Ministerstwo Klimatu i Środowiska prowadzi z kolei prace nad przygotowaniem kompleksowego rozwiązania prawnego regulującego zjawisko uciążliwości zapachowej.
Przygotowywane przepisy będą bazowały na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych i najlepszych dostępnych technikach pomiarowych, które od lat stosowane są w krajach Unii Europejskiej
Ubezpieczenie w KRUS dla pełnoletnich nastolatków
– Aby przywrócić ubezpieczenie w KRUS dla pełnoletniego członka rodziny, rolnik musi dokonać ponownego zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego. Należy do niego dołączyć zaświadczenie o kontynuowaniu nauki – podkreśla Dorota Bielawska, wicedyrektor Biura Ubezpieczeń KRUS.
Jak wynika z danych Biura Statystyki KRUS na koniec w 20204 roku były ubezpieczone w Kasie 854 osoby urodzone w 2006 roku, a więc takie, które w ubiegłym roku weszły w dorosłość.
Młoda dorosła osoba, po ukończeniu 18. roku życia nadal może być ubezpieczona w KRUS. Jednak nadal powinna kontynuować naukę. Odpowiednie zaświadczenie rodzice powinni dostarczyć do właściwej jednostki terenowej KRUS.
– Obowiązek zawiadomienia o wszelkich zmianach, które mają wpływ na podleganie ubezpieczeniu, spoczywa na rolniku. Powinien to zrobić w ciągu dwóch tygodni od wystąpienia tych zmian, także w zakresie ustalenia uprawnień do dalszego podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu przez swoje dzieci które ukończyły 18 lat – dodaje Dorota Bielawska.
W praktyce placówki terenowe Kasy same sprawdzają, czy członek rodziny rolnika po wejściu w dorosłość ma prawo do ubezpieczenia w KRUS. W miarę możliwości sama Kasa informuje też rolników o konieczności dostarczenia odpowiedniego zaświadczenia o kontynuowaniu nauki przez syna czy córkę. Zdarza się jednak, że rolnicy mimo przypomnienia lekceważą obowiązek dostarczenia dokumentu.
Jeżeli KRUS nie otrzyma informacji o tym, że pełnoletnie dziecko rolnika nadal kontynuuje naukę, taka osoba zostaje wyrejestrowana z ubezpieczenia z dniem uzyskania pełnoletności. Po wyrejestrowaniu ma ona jeszcze przez 30 dni prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej.
Wyjątek stanowią maturzyści, nawet jeśli nie zamierzają kontynuować nauki po uzyskaniu świadectwa dojrzałości. W ich przypadku ubezpieczenie zdrowotne wygasa z dniem ukończenia szkoły średniej, a dokładnie w dniu otrzymania świadectwa.
—————————
KRUS PRZYPOMINA:
– Aby przywrócić ubezpieczenie w KRUS dla pełnoletniego członka rodziny rolnik musi ponownie zgłosić je do ubezpieczenia zdrowotnego. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o kontynuowaniu nauki przez pełnoletniego nastolatka. Dopiero po dokonaniu zgłoszenia do ubezpieczenia w jednostce KRUS i przekazaniu danych ze zgłoszenia do NFZ taka osoba nabywa uprawnienia do świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej – dodaje dyrektor Dorota Bielawska z Biura Ubezpieczeń KRUS
Nie koszę w maju
„No Mow May”, czyli dosłownie „maj bez koszenia”, to akcja którą popieramy całym sercem i zachęcamy do niekoszenia trawy i przydomowych trawników właśnie w tym miesiącu.
Dlaczego warto NIE KOSIĆ trawników w maju?
- umożliwiamy kwitnienie mniszków, stokrotek, jasnot i wielu innych dzikich roślin, które stanowią cenny nektar dla pszczół, trzmieli i motyli. Dziko rosnące kwiaty, a także sama kwitnąca trawa, to dla nich największa uczta po zimie!
- dbamy o zachowanie bioróżnorodności
- odpoczywamy
NIEkoszenie to ponadto:
- oszczędność wody i nawozów
- ochrona gleby i zasobów wodnych – krótki trawnik prowadzi do przegrzania
- górnych warstw podłoża i zabicia żyjących w nich mikroorganizmów
- zdrowszy ekosystem – niekoszona trawa to nie tylko kwiaty – to też siedlisko dla drobnych ssaków, ptaków i owadów
- naturalne użyźnianie gleby
- schładzanie powietrza – łąka i wysoka trawa magazynują wodę, a parując – schładzają powietrze
- zmniejszanie hałasu i spalin – kosiarki spalinowe to całkiem duże źródło zanieczyszczeń.
Zrób przerwę dla przyrody. Odłóż kosiarkę. Daj zakwitnąć!
Wakacyjne turnusy rehabilitacyjne dla dzieci
KRUS od lat wspiera najmłodszych ubezpieczonych w uzyskaniu pełni zdrowia i jak co roku w okresie letnich wakacji zorganizuje bezpłatne turnusy rehabilitacyjne dla dzieci rolników ubezpieczonych w KRUS.
21-dniowe turnusy odbędą się w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w terminach:
- Horyniec-Zdrój: 29.06-19.07 oraz 20.07-09.08.2025 r.
- Iwonicz-Zdrój: 16.07-05.08 oraz 06.08_26.08.2025 r.
- Jedlec: 07.07-27.07 oraz 28.07-17.08.2025 r.
- Szklarska Poręba:20.07-09.08.2025 r.
- Świnoujście: 11.08-31.08.2025 r.
Z turnusów mogą skorzystać urodzone pomiędzy 2010 a 2018 rokiem:
dzieci własne, dzieci drugiego małżonka oraz dzieci przysposobione, przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności – także w ramach rodziny zastępczej – wnuki, rodzeństwo i inne dzieci.
Warunkiem jest ubezpieczenie przynajmniej jednego z rodziców lub opiekuna prawnego w KRUS.
Aby skorzystać z turnusu, trzeba we właściwej ze względu ma miejsce zamieszkania rodzica placówce terenowej lub oddziale regionalnym KRUS złożyć:
- wypełniony przez lekarza POZ bądź lekarza specjalistę wniosek o rehabilitację leczniczą/turnus regeneracyjny,
- formularz z dodatkową informacją o stanie zdrowia dziecka,
- formularz dotyczący informacji podawanych w przypadku pozyskiwania danych osobowych od osoby, której danej dotyczą,
- oświadczenia rodzica/opiekuna dotyczącego zgody na udzielenie wszelkiej pomocy przedmedycznej i medycznej w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w trakcie podróży na turnus rehabilitacyjny do CRR KRUS oraz w drodze powrotnej.
UWAGA!
Druki formularzy można pobrać w Oddziale Regionalnymi Placówkach Terenowych KRUS lub ze strony internetowej KRUS.
Skierowanie dziecka na turnus rehabilitacyjny będzie możliwe po pozytywnej kwalifikacji wniosku dokonanej przez regionalnego inspektora orzecznictwa lekarskiego oddziału lub placówki terenowej KRUS.
Pierwszeństwo w skierowaniu na turnusy rehabilitacyjne mają dzieci, posiadające orzeczenie o niepełnosprawności z zastrzeżeniem, że są zdolne do samoobsługi.
Centra Rehabilitacji Rolników KRUS zapewnią dzieciom całodzienne wyżywienie, całodobową opiekę medyczną oraz indywidualny program rehabilitacyjny. Opieką nad dziećmi zajmie się wykwalifikowana kadra pedagogiczna.
Szczegółowe informacje dotyczące terminów składania wniosków uzyskają Państwo w Oddziałach Regionalnych i Placówkach Terenowych KRUS
Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne: przedłużamy termin zgłoszeń do 8 maja!
Nasz konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne trwa. Z powodu licznych próśb musimy wydłużyć termin zgłaszania gospodarstw przez rolników, by każdy miał równą szansę udziału w tym wydarzeniu.
Rolnicy mogą zgłaszać swoje gospodarstwa do 8 maja. Etap wojewódzki zakończy się 27 czerwca.
Głównym celem konkursu jest promocja zasad ochrony zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym.
Warunki uczestnictwa są proste.
- Ty albo jeden z właścicieli gospodarstwa musicie być ubezpieczeni w KRUS
- zgłaszasz do placówki terenowej lub oddziału regionalnego KRUS swój udział poprzez formularz zgłoszeniowy
- musisz tego dokonać w nieprzekraczalnym terminie 8 maja 2025 roku!
Wszystkie informacje o konkursie znajdziesz tu: www.gov.pl/web/krus/xxii-ogolnokrajowy-konkurs-bezpieczne-gospodarstwo-rolne2 oraz w placówkach terenowych i oddziale KRUS.
Współorganizatorami konkursu KRUS Bezpieczne Gospodarstwo Rolne są: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Państwowa Inspekcja Pracy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Partner strategiczny: AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. Patronem medialnym konkursu jest TVP INFO.
W skład komisji konkursowych wchodzą specjaliści z zakresu bhp w rolnictwie reprezentujący Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Państwową Inspekcję Pracy, Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ochotniczą Straż Pożarną i inne instytucje działające w środowisku wiejskim.
W dotychczasowych 21. edycjach Konkursu wzięło udział ponad 24 tysiące gospodarstw indywidualnych.
Szkolenie „Mechanizmy wsparcia bezpośredniego dochodów gospodarstw rolniczych – dopłaty bezpośrednie, warunkowość, ekoschematy”
Przekaż 1,5% z podatku rolnego na rzecz Rolniczego OPZZ


Szanowni Rolnicy,
Chcielibyśmy Was poinformować o ważnej możliwości, jaka pojawiła się dzięki nowym przepisom. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2821), każdy rolnik płacący podatek rolny może przeznaczyć 1,5% tej kwoty na wsparcie organizacji rolniczych. Jedną z takich organizacji jest OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych.
Rolnicze OPZZ działa na rzecz rolników w Polsce, dbając o Wasze interesy w rozmowach z rządem i administracją. Dzięki przekazanym środkom Rolnicze OPZZ będzie mogło jeszcze skuteczniej wspierać rolników, m.in. poprzez otwieranie punktów darmowej pomocy prawnej. W takich miejscach będziecie mogli uzyskać fachowe porady dotyczące prawa rolnego, podatków i spraw administracyjnych. Dodatkowo Rolnicze OPZZ aktywnie uczestniczy w tworzeniu przepisów, tak aby były one korzystne dla rolników i zapewniały stabilność gospodarstw rolnych.
Zachęcamy Was do skorzystania z tej możliwości i przekazania 1,5% podatku rolnego na rzecz organizacji rolniczych. I tak musisz się rozliczyć z podatku, jednak masz wybór czy przekażesz go nam czy rządowi. Aby to zrobić, wystarczy wypełnić formularz RPU-1 i złożyć go w urzędzie gminy w terminie od 1 marca do 15 listopada danego roku.
Prosimy Was również o przekazanie tej informacji innym rolnikom – im więcej osób skorzysta z tej opcji, tym większe wsparcie trafi do organizacji dbających o interesy rolników.
W razie pytań pozostajemy do Waszej dyspozycji.
Z wyrazami szacunku,
Sławomir Izdebski
Przewodniczący OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych