Ogłoszenie – Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego informuje, że 16.12.2024 r. (poniedziałek) o godzinie 1500 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Omawiana tematyka: analiza i omówienie projektu budżetu Gminy Lubień Kujawski na 2025 rok.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Jakub Lach
Ogłoszenie – Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska informuje, że 16.12.2024 r. (poniedziałek) o godzinie 1400 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Omawiana tematyka: analiza i omówienie projektu budżetu Gminy Lubień Kujawski na 2025 rok.
Przewodniczący
Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Mirosław Andrzejewski
Wdrażanie Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2021-2027
Strategia Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2021-2027 (LSR) to dokument, który określa cele jakie LGD chce osiągnąć realizując różne przedsięwzięcia na terenie trzynastu gmin powiatu włocławskiego, określa ogólne warunki uzyskania pomocy ze środków LGD jak również zawiera plan finansowy. Dla Stowarzyszenia LGD Dorzecza Zgłowiączki rok 2024, to rok w którym zaczęliśmy wdrażać nową LSR.
LGD nadal stawia na rozwój przedsiębiorczości i będzie wspierać zarówno operacje dotyczące powstawania nowych firm jak i operacje dotyczące rozwoju już istniejących przedsiębiorców. Ważnym elementem działalności LGD w ramach realizacji LSR jest wsparcie rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej. Nowym działaniem w ramach środków przeznaczonych na realizację LSR będą granty na kultywowanie lokalnego dziedzictwa. Tutaj wsparcie uzyskają małe inicjatywy na rzecz ochrony naszego dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Wszystkie te wymienione zakresy będą możliwe do realizacji dzięki finansowaniu LSR ze środków Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR), które LGD pozyskało w wysokości 2 500 000,00 euro.
LGD w ramach LSR będzie realizować również wsparcie dla działań społecznych w ramach projektów grantowych, takich jak: edukacyjne kluby młodzieżowe, kluby seniora oraz Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji. Wsparcie działań społecznych w ramach LSR będzie możliwe dzięki finansowaniu z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), które LGD pozyskało w wysokości 2 263 902,00 euro.
W pierwszej połowie 2024 roku Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki zorganizowało spotkania informacyjno-konsultacyjne we wszystkich gminach obszaru działania LGD. W sumie zostało przeprowadzonych 13 takich spotkań. Spotkania w gminach miały na celu poinformowanie potencjalnych wnioskodawców o Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2021-2027. Zaprezentowane zostały również konkursy planowane do ogłoszenia przez LGD w ramach PS WPR 2023-2027 oraz w ramach FEdKP 2021-2027-EFS+. Podczas spotkań przedstawiono harmonogram naborów wniosków na lata 2024-2025 wraz z planowaną kwotą środków przeznaczoną na dofinansowanie projektów w konkursach LGD.
Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki w celu podsumowania wszystkich spotkań informacyjno-konsultacyjnych zorganizowało Forum Generalne. W wydarzeniu tym udział wzięli członkowie LGD, przedstawiciele organizacji społecznych, sołtysi, radni gminni i powiatowi, wójtowie oraz burmistrzowie a także pracownicy gmin. Forum Generalne LGD służyło zaprezentowaniu programów, w ramach których realizowana jest LSR na lata 2021-2027. Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość poznania sposobu premiowania projektów w ramach konkursów ogłaszanych przez LGD.
W miesiącach sierpień i wrzesień Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki zorganizowało Mobilne Punkty Informacyjne (MPI). Pracownicy LGD mieli przyjemność gościć na pikniku w Baruchowie, dożynkach gminno-parafialnych w Lubieniu Kujawskim oraz dożynkach gminno-parafialnych w Czerniewicach w gminie Choceń. Podczas imprez mieszkańcy mieli możliwość pozyskania informacji na temat LSR na lata 2021-2027. Ponadto pracownicy LGD udzielali doradztwa dotyczącego przyszłych konkursów. Zostały również zorganizowane konkursy dotyczące LGD oraz poszczególnych gmin a zwycięzcy otrzymali nagrody. Mobilne Punkty Informacyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem potencjalnych beneficjentów.
W październiku 2024r. LGD zorganizowało wydarzenie dla dzieci w wieku 5-12 lat pn. ,,Dyniowa Przygoda z LGD”. Wzięło w nim udział trzydzieścioro dzieci z powiatu włocławskiego. Podczas imprezy dzieci uczestniczyły w zajęciach rękodzielniczych, w trakcie których tworzyły dynie z tkaniny. W trakcie trwania ,,Dyniowej Przygody z LGD” dzieci miały możliwość zrobienia sobie tatuaży i warkoczyków. Brały czynny udział w grach i zabawach. Poza animacjami każdy mógł skorzystać z kącika plastycznego. Całe wydarzenie uświetniła tańcząca maskotka Stitcha, która wprowadziła dzieci w cudowny, muzyczny klimat. Na koniec wszyscy uczestnicy otrzymali dyplom oraz słodki upominek. Zadanie pt. ,,Dyniowa Przygoda z LGD” dofinansowane było ze środków Unii Europejskiej w ramach PS WPR 2023-2027.
W listopadzie 2024r. odbyło się spotkanie aktywizujące podmioty z obszaru LSR do współpracy z innymi podmiotami – nie tylko z LGD. Na spotkaniu pracownicy LGD przedstawili ogólne informacje na temat partnerstwa, opowiadali o tym, czym jest partnerstwo i współpraca pomiędzy podmiotami, a także przedstawione zostały zasady, rodzaje oraz model partnerstwa. Uczestnicy spotkania uzyskali również informacje o tym, jak budować dobre partnerstwo, zostały także przedstawione ograniczenia i niebezpieczeństwa, które zagrażają współpracy. Na koniec spotkania przedstawiono przykłady projektów zrealizowanych przez LGD w partnerstwie. Uczestnicy spotkania zostali poinformowani o bazie partnerów prowadzonej przez LGD i o możliwości zapisania się do bazy.
W dniu 28 października 2024r. Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki podpisało umowę o dofinansowanie projektu grantowego pn. „Wsparcie dzieci i młodzieży w ramach klubów młodzieżowych” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Całkowita wartość dofinansowania projektu z EFS+ wynosi 4 597 255,00 zł. Zgodnie z zawartą umową środki te zostaną przeznaczone na realizację projektów obejmujących rozwijanie umiejętności społecznych i obywatelskich, zwłaszcza uczniów i uczennic zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego, poprzez utworzenie i wsparcie na rzecz tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych. LGD w ramach danej umowy o dofinansowanie projektu grantowego planuje ogłosić 4 nabory.
Pierwszy nabór wniosków w zakresie edukacyjnych klubów młodzieżowych LGD ogłosiło 10 grudnia 2024r.
Termin w jakim będzie można składać wnioski to: 30.12.2024r. – 24.01.2025r. natomiast rozstrzygnięcie naboru zaplanowane zostało na I kwartał 2025r.
Więcej informacji o ogłoszonym konkursie oraz pełna treść ogłoszenia o naborze wniosków grantowych dostępna jest na stronie http://www.kujawiaki.pl/
Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki w ramach realizowanej LSR na lata 2021-2027 zaplanowało na 2025 rok następujące nabory wniosków:
- Wspieranie integracji społecznej – Kluby Seniora (EFS+) – maj 2025r.
- Aktywizacja edukacyjna osób dorosłych – LOWE (EFS+) – wrzesień 2025r.
- Wsparcie dzieci i młodzieży poza edukacją formalną – Kluby Młodzieżowe (EFS+) – listopad 2025r.
- Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej (PS WPR) – luty 2025r.
- Przedsiębiorczość w ramach podejmowania działalności gospodarczej (PS WPR) – marzec 2025r.
- Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej (PS WPR) – październik 2025r.
Chcąc uzyskać więcej informacji o działalności LGD zachęcamy Państwa do odwiedzenia naszej strony internetowej www.kujawiaki.pl oraz profilu Facebook.
Ogłoszenie o naborze wniosków 1/2024/EFS+/KM
Numer naboru LGD: 1/2024/EFS+/KM
Typ projektu:
rozwijanie umiejętności społecznych i obywatelskich, zwłaszcza uczniów i uczennic zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego, poprzez utworzenie i wsparcie na rzecz tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych. W ramach klubów możliwa jest realizacja różnorodnego obszaru tematycznego, uwzględniającego zainteresowania, zdolności, potrzeby oraz predyspozycje dzieci i młodzieży np. zajęcia filmowe, muzyczne, artystyczne, sportowe, z robotyki, programowania, nt. lokalnej tożsamości i kultury realizację spotkań, warsztatów i wizyt studyjnych.
(zgodnie z LSR/SzOOP)
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki
informuje o możliwości składania wniosków o powierzenie grantu w ramach
Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność na lata 2021-2027 LSR.
Cel: Wsparcie aktywizacji oraz nabywania kompetencji wśród mieszkańców obszaru LSR.
Przedsięwzięcie: Działania w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego na obszarze LGD.
Zakres tematyczny: Wsparcie dzieci i młodzieży w ramach klubów młodzieżowych
Instytucja Zarządzająca programem regionalnym Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027: Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Priorytet FEKP.07 FUNDUSZE EUROPEJSKIE NA ROZWÓJ LOKALNY
CP4 – Europa o silniejszym wymiarze społecznym, bardziej sprzyjająca
włączeniu społecznemu i wdrażająca Europejski filar praw socjalnych
Działanie FEKP.07.02 WSPARCIE DZIECI I MŁODZIEŻY POZA EDUKACJĄ FORMALNĄ
KRUS przekazuje zestaw ratownictwa dla OSP Lubień Kujawski
W ramach porozumienia Prezesa KRUS i Prezesa Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP w sprawie wdrażania ratownictwa przedlekarskiego na terenach wiejskich, Kierownik Placówki Terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego we Włocławku Danuta Warszawska w dniu 4 grudnia 2024 r. przekazała torbę medyczną PSP R-1 na ręce Prezesa OSP Lubień Kujawski Jerzego Wesołowskiego oraz członków OSP.
W przekazaniu zestawu wzięli udział burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński wraz z samorządowcami.
Zestawy ratownictwa przedlekarskiego przeznaczone są dla przeszkolonych strażaków-ratowników. W ich skład wchodzą m.in.: materiały opatrunkowe, worki resuscytacyjne, kołnierz ortopedyczny, opatrunki hydrożelowe, koc termiczny, rurki ustno-gardłowe, nożyczki ratownicze oraz latarka.
Otrzymany przez OSP w Lubieniu Kujawskim sprzęt będzie służył ograniczaniu skutków wypadków, w tym wypadków przy pracy rolniczej oraz pozwoli na prowadzenie działań, które przyczynią się do zwiększenia świadomości społeczeństwa na temat bezpieczeństwa, a także ochrony zdrowia i życia mieszkańców wsi.
Ogłoszenie – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu informuje, że 10.12.2024r. (wtorek) o godzinie 1000 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu. Omawiana tematyka: analiza i omówienie projektu budżetu Gminy Lubień Kujawski na 2025 rok oraz sprawy bieżące.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
Agata Pawlak-Molewska
Ogłoszenie – Komisja Rewizyjna
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej informuje, że w dniu 10.12.2024r. (wtorek) o godzinie 800 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Rewizyjnej. Omawiana tematyka: analiza i omówienie projektu budżetu Gminy Lubień Kujawski na 2025 rok, inwentaryzacja oraz weryfikacja mienia zakupionego przez Radę Miejską, kontrola wydatkowania środków z funduszu sołeckiego, kontrola wydatków Urzędu w 2024 roku, sprawozdanie przewodniczącego Miejskiej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zobowiązania ZGKiM, analiza zakresu prac remontowo-inwestycyjnych na drogach gminnych, ocena wydatków finansowych w sezonie grzewczych 2023/2024 oraz kontrola wydatków na transport zbiorowy (dowóz dzieci do szkół).
Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej
Agata Pawlak-Molewska
Ogłoszenie – Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych
Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych informuje, że 09.12.2024 r. (poniedziałek) o godzinie 800 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych. Omawiana tematyka: analiza i omówienie projektu budżetu Gminy Lubień Kujawski na 2025 rok.
Przewodniczący
Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych
Patryk Gawłowski
Budowa bloków mieszkalnych przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim zmierza ku końcowi
Dobiegają końca prace związane z budową dwóch bloków mieszkalnych przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim. Inwestycje realizuje firma WIKSBUD Sp. z o.o. z Lipna. Bloki powstają w ramach Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej czyli SIM tj. spółki realizującej budownictwo społeczne. Jej zadaniem jest budowanie mieszkań na wynajem o umiarkowanym czynszu. W Lubieniu Kujawskim powstają dwa budynki wielorodzinne, łącznie 62 mieszkania w których docelowo zamieszkać ma ok. 200 osób.
PSZOK nieczynny do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i czasowym wstrzymaniu odbioru odpadów przez firmę Saniko, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych będzie nieczynny do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Targowisko Miejskie nieczynne do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Targowisko Miejskie będzie nieczynne do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja – Punkt świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej
Szanowni Państwo,
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19W oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wykonawcom i osobom korzystającym z usług, co do dalszego udzielania porad, Starosta Włocławski podjął decyzję o kontynuacji pracy punktów świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej poprzez udzielanie porad telefonicznych.
Od dnia 16.03.2020 r. do odwołania możliwe będzie udzielanie porad telefonicznie, zgodnie z dotychczasowymi godzinami pracy punktów przez osoby obsługujące dany punkt.
Rejestracja telefoniczna porady od godz. 7:30 do 15:00 pod nr telefonu: 54 230-46-39 – rejestracja dotyczy punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, który funkcjonuje w godzinach od 15:30 do 19:30.
Pozdrawiam
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Marzena Terpińska
Zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim
W związku z pandemią koronawirusem wprowadza się następujące zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim:
- Rejestracja pacjentów odbywać się będzie wyłącznie drogą telefoniczną. Nr telefonu do rejestracji 54 284 31 95. Wizyty proszę ograniczyć tylko do poważnych zachorowań, zaostrzeń chorób przewlekłych.
- W poczekalni Ośrodka może przebywać równocześnie tylko 3 pacjentów.
- W trakcie rejestracji telefonicznej pacjent ma obowiązek poinformować personel o swoim pobycie poza granicą Polski w ostatnich 14 dniach lub o kontakcie z osobą chorą na Koronawirusa oraz czy występują u niej objawy grypopodobne.
- Wszelkie konsultacje dotyczące wykonanych badań laboratoryjnych, powtarzanie recept na leki przewlekłe dokonywane będą wyłącznie drogą telefoniczną.
- Pobrania na badania laboratoryjne będą ograniczone do niezbędnych – proszę o umawianie się na badania w rejestracji na wyznaczony termin.
- Wszystkie działania profilaktyczne (zdrowi pacjenci – szczepienia dzieci, bilanse zdrowia) zalecane są po uprzedniej rejestracji telefoniczne, tylko na wyznaczony dzień i godzinę. W razie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej możliwe jest całkowite wstrzymanie działań profilaktycznych.
PROSIMY O ZASTOSOWANIE SIĘ DO W/W ZALECEŃ ABY OGRANICZYĆ POTENCJALNE ZARAŻENIE PACJENTÓW I PERSONELU.
Komunikat – ZGKiM
Bank Spółdzielczy w Kowalu oddz. Lubień Kujawski
nr: 89 9557 1029 0000 2264 2000 0001
Kontakt:
tel: 54-284-30-31
e-mail: zgkim@lubienkujawski.pl
Dziękuję za wyrozumiałość
Henryk Komorowski
LST Barka zawiesza spotkania
Komunikat – płatności
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
Nr konta: 57 9557 1029 0000 3186 2000 0003
Opłaty za odpady:
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
nr konta: 82 9557 1029 0400 3186 2000 0020
Burmistrz Lubienia Kujawskiego
Marek Wiliński
Trwa rozbudowa drogi powiatowej nr 2928 C Modlibórz- Kłóbka-Chodecz
Centrum Dystrybucyjne Dino powstaje w lubieńskiej strefie przemysłowej
Centrum dystrybucyjne Dino powstanie w Kaliskach, których teren wchodzi w skład strefy przemysłowej w gminie Lubień Kujawski. Konsekwencją pojawienia się nowego inwestora ma być rozbudowanie przez samorząd dróg na terenie strefy, które umożliwią dotarcie do drogi powiatowej Lubień – Chodecz, a także drogi krajowej nr 91. Ma być to także zachęta dla kolejnych firm zainteresowanych inwestycjami w strefie.
Sieć Dino zamierza zainwestować w budowę centrum dystrybucyjnego około 130 milionów złotych netto. Spółka zamierza sfinansować ją z własnych środków, a także pozyskanego kredytu. Zakończenie inwestycji planowane jest na przełom 2022 i 2023 roku. W nowym centrum zatrudnienie ma znaleźć nawet pół tysiąca osób na miejscu oraz kolejnych około 180 w ramach usług transportowych.
Spółka PGTB z Włocławka wybuduje drogi dojazdowe oraz parking przy cmentarzu w Lubieniu Kujawskim
W strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim powstanie Centrum Dystrybucyjne Dino
W związku z lokalizacją nowego inwestora w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim gmina planuje budowę nowej infrastruktury drogowej w strefie tj. rozbudowę ulicy Lotniczej oraz Przemysłowej docelowo łączącej drogę powiatową Lubień – Chodecz z drogą krajową 91 w miejscowości Narty. Nowe drogi mają usprawnić ruch komunikacyjny w strefie oraz w przypadku ulicy Przemysłowej umożliwić w przyszłości przeznaczenie nowych prywatnych gruntów pod inwestycje.
Dino to obecnie 23 inwestor, który zdecydował się na nabycie gruntu w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim. Obszar lubieńskiej strefy przemysłowej obejmuje powierzchnie ok. 200 ha, z których inwestorzy wykupili już ok. 170 ha.
Ruszyły prace przy przebudowie drogi gminnej w miejscowości Rzeżewo
Na zdjęciu Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, Radny Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Janusz Zgliński oraz kierownik robót firmy DROGTOM Kamil Trawczyński podczas wizytacji placu budowy.
Uroczyście wręczono vouchery w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład
Fotorelacja: https://nwloclawek.pl/artykul/miliony-rozdano-samorzadom/1244034
Nowe inwestycje w obszarze lubieńskiej strefy przemysłowej
- BERRY SUPERFOS POLAND Sp. z o.o.
- LAFARGE POLCALC Sp. z o.o.
- KREISEL Sp. z o.o.
- POLMAIS Sp. Jawna
- SONAC Sp. z o.o.
- SULIMA Sp. z o.o.
- GOUDEN KORREL
- NOVATEK GREEN ENERGY Sp. z o.o.
- DORMET
- G T I BUD Sp. Jawna
- F.I.D. “DROGTOM” Sp. z o. o.
- AGRICOLA
- DOMLUX Sp. Jawna
- GREENLAND Sp. z o. o.
- DAN – CAR
- MARKET „WIEWIÓRKA”
- MATRO
- HYDROTECHNIK 24
- MARKET „BIEDRONKA”
Przebudowa drogi gminnej Narty – Wola Olszowa
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.
Pilne – pomoc dla rolników (straty przez deszcz nawalny)
Dnia 30 czerwca 2022 r. kończy się czas na ubieganie się o wsparcie przez rolników, których uprawy zostały zniszczone w 2021 r. w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Dokumenty przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Więcej informacji https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2021
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez nawalne deszcze
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2021 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół. Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352, wew.52.