Kolejny budynek wielorodzinny w Lubieniu Kujawskim z nowym ekologicznym systemem grzewczym
Zima jest okresem, w którym najbardziej odczuwane są skutki spalania paliw stałych typu węgiel czy drewno do ogrzania domów zwłaszcza na obszarach zwartej zabudowy. W dążeniu do poprawy jakości powietrza w Lubieniu Kujawskim systematycznie wymieniamy piece na gazowe. Jest to możliwe m.in. dzięki powstaniu w 2020 roku na terenie miasta sieci gazowej, ale także dzięki zaangażowaniu samorządu w bezpośrednie działania wspierające wymianę piecy. W urzędzie można otrzymać merytoryczne wsparcie chcąc skorzystać z dofinansowania w ramach programu “Czyste Powietrze” oraz dotacji z budżetu gminy. Gmina pozyskując środki zewnętrzne dokonała już wymiany piecy na gazowe w budynkach Centrum Kultury, Biblioteki Publicznej, OSP, Policji, Zespołu Placówek Oświatowych oraz Urzędu Miejskiego. W mijającym roku w ramach pozyskanej dotacji wykonane zostały cztery nowe ekologiczne kotłownie gazowe w budynkach wielorodzinnych przy ul. Szkolnej oraz ul. Żwirki i Wigury w których dotychczas rocznie spalano ok. 200 ton węgla.
Ogłoszenie – Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych
Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych informuje, że 07.11.2024 r. (czwartek) o godzinie 1000 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych. Omawiana tematyka: Zaopiniowanie stawek podatków lokalnych na 2025 rok.
Przewodniczący
Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych
Patryk Gawłowski
Ogłoszenie – Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego informuje, że 06.11.2024 r. (środa) o godzinie 1500 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Omawiana tematyka: zaopiniowanie stawek podatków lokalnych na 2025 rok oraz zimowe utrzymanie dróg i chodników.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Jakub Lach
Ogłoszenie – Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska informuje, że 06.11.2024 r. (środa) o godzinie 1400 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Omawiana tematyka: zaopiniowanie stawek podatków lokalnych na 2025 rok oraz sprawy bieżące.
Przewodniczący
Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Mirosław Andrzejewski
1 listopada – zmiany w organizacji ruchu przy cmentarzu w Kłóbce
Informujemy, że wzorem lat ubiegłych w dniu 1 listopada wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu przy cmentarzu w Kłóbce. Zmiana polegała będzie na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego pojazdów na odcinku drogi gminnej Kłóbka – Rzegocin. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, zwrócenie uwagi na nowe oznakowanie oraz zastosowanie się do czasowej zmiany ruchu.
„Do Hymnu” w Lubieniu Kujawskim
Szkoła Podstawowa im. hm. Janka Bytnara „ Rudego” w Lubieniu Kujawskim, jedyna w powiecie włocławskim stanęła „Do Hymnu”. To ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych organizowany przez Narodowe Centrum Kultury.
W siódmej edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkół Podstawowych DO HYMNU w przesłuchaniach konkursowych bierze udział 150 szkół w tym 149 szkół z całej Polski i jedna szkoła polska przy Ambasadzie RP w Atenach, oraz 100 nauczycieli prowadzących warsztaty przygotowawcze do prezentacji. W województwie kujawsko-pomorskim udział w konkursie bierze 12 szkół, a w powiecie włocławskim tylko szkoła w Lubieniu Kujawskim.
Zadaniem konkursowym jest wspólne wykonanie przez co najmniej połowę uczniów Szkoły Hymnu Państwowego oraz dwóch wybranych pieśni hymnicznych. W Szkole Podstawowej im. hm. Janka Bytnara „ Rudego” w Lubieniu Kujawskim śpiewali wszyscy uczniowie. Podczas przesłuchań konkursowych dzieci wykonały trzy ważne utwory: hymn narodowy „Mazurek Dąbrowskiego”, „Rotę” oraz „Hymn Szarych Szeregów.”
– Dzisiejszy dzień jest dla całej społeczności szkolnej radosnym świętem patriotycznym – mówi Elżbieta Kobus-Jasińska, dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych. – Dzieci ubrane w odświętne stroje śpiewały pięknie. Czy to wystarczy aby wygrać nagrodę – nie wiem. Wiem jednak, że przystępując do konkursu już zyskaliśmy dużo. Wartością jest wspólna praca, wzajemne poszanowanie, a także umiejętność opowiedzenia historii poprzez śpiew.
Konkursowa prezentacja w lubieńskiej szkole była świętem nie tylko szkoły, ale również całego środowiska lokalnego. W uroczystości uczestniczyli m.in.: burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, przewodnicząca rady miejskiej Jolanta Grauman, radni, szczególnie ci działający w komisji edukacji, a także koła gospodyń wiejskich, które przygotowały poczęstunek, strażacy ochotnicy, dyrektorzy instytucji miejskich, dyrektorzy kilku szkół z terenu powiatu włocławskiego.
– Jestem pod ogromnym wrażeniem, bowiem praca nauczycieli, uczniów, a także środowisk pozaszkolnych, obok niewątpliwych walorów edukacji w zakresie znajomości i poszanowania hymnu narodowego oraz polskich pieśni hymnicznych dała wszystkim poczucie więzi społecznych oraz poczucie wartości wspólnej pracy. Jest to także forma kształcenia i utożsamiania się z gminą Lubień Kujawski.
Konkurs „Do Hymnu”. to wspaniała inicjatywa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury oraz Stowarzyszenia „Iuvenales Cantores Lodziensis – pro Europe”.
teksty i zdjęcia: kujawy.media.pl
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki Główne założenia LSR na lata 2021-2027
W zakresie realizacji celu 2 – Wsparcie aktywizacji oraz nabywania kompetencji wśród mieszkańców obszaru LSR, Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki planuje realizację projektów grantowych. Projekt grantowy jest operacją, w której LGD udziela grantów Grantobiorcom, którymi mogą być podmioty publiczne albo prywatne wybrane w drodze otwartego konkursu ogłoszonego przez LGD w ramach realizacji projektu grantowego.
Projekty grantowe będą realizowane w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 ze środków EFS+ z zakresów dotyczących:
a) rozwijania umiejętności społecznych i obywatelskich, zwłaszcza uczniów i uczennic zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego, poprzez utworzenie i wsparcie na rzecz tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych;
b) tworzenia Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE);
c) działań na rzecz integracji seniorów, pozwalające uchronić tę grupę społeczną przed izolacją i wykluczeniem społecznym poprzez:
- tworzenie i funkcjonowanie klubów seniora,
- zajęcia aktywizacyjne prowadzone przez uniwersytety trzeciego wieku,
- zajęcia aktywizacyjne w gospodarstwach opiekuńczych,
- uzupełniająco, w ramach klubów seniora oraz gospodarstw opiekuńczych poprzez inne działania mające na celu wsparcie i integrację osób starszych, uwzględniające udział rodziny i całego środowiska w tworzeniu lokalnych sieci integracji i samopomocy.
Jednym z pierwszych konkursów jaki planuje ogłosić LGD, to konkurs na nabór wniosków grantowych w zakresie tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych, których głównym zadaniem powinno być wspieranie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań dzieci i młodzieży poza edukacją formalną. Powyższe wsparcie zostanie skierowane do dzieci i młodzieży uczącej się, w wieku od 6 do 24 lat z obszaru objętego lokalną strategią rozwoju. Za dzieci i młodzież uczące się należy rozumieć osoby posiadające status ucznia, tj. są uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w trakcie roku szkolnego. Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży powinno odbywać się w takich obszarach jak: rozwój fizyczny, rozwój intelektualny, nabywanie nowych umiejętności życiowych, rozwój społeczny, rozwój kreatywności, udział w kulturze i uwrażliwienie na sztukę, edukacja obywatelska, rozwój tożsamości lokalnej, edukacja w zakresie bezpieczeństwa. Wymagana jest kompleksowość wsparcia, co oznacza realizację zajęć z co najmniej 3 wskazanych wyżej obszarów. Możliwa będzie również realizacja form towarzyszących, jak np.: – wyjazdy na obozy czy spotkania integracyjne, np. wspólne świętowanie, występy; – zajęcia o charakterze specjalistycznym i doraźna pomoc w rozwiązywaniu trudności i problemów dzieci i młodzieży (szkolnych, rodzinnych, psychologicznych). Oferta zajęć specjalistycznych może obejmować takie formy wsparcia jak:
- spotkania z psychologiem,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
2 Za organizację zajęć i prowadzenie klubu młodzieżowego odpowiada kierownik, który może pełnić równocześnie funkcję opiekuna. Pod opieką jednego opiekuna (wychowawcy, kierownika) może przebywać łącznie maksymalnie 20 uczestników klubu. Klub powinien oferować elastyczną i zróżnicowaną ofertę zajęć, dopasowaną do zainteresowań, zdolności, predyspozycji, potrzeb i preferencji uczestników. Warunkiem wsparcia jest dodatkowość, co oznacza, że środki EFS+ mają charakter dodatkowy w stosunku do działań już realizowanych przez kluby, podmioty (brak finansowania bieżącej działalności). Maksymalna wartość grantu nie może przekroczyć kwoty 100 tys. zł natomiast minimalna wartość grantu wynosi 20 tys. zł. Maksymalny poziom dofinansowania UE w projekcie wynosi 95% zaś minimalny wkład własny beneficjenta wynosi 5%. Więcej informacji o działalności LGD na stronie http://www.kujawiaki.pl/
Zakończyliśmy wybory sołtysów i rad sołeckich
W dniu 23 października br. w sali widowiskowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubieniu Kujawskim odbyło się zebranie kończące cykl spotkań, podczas których mieszkańcy miasta i gminy Lubień Kujawski wybierali sołtysów oraz rady sołeckie. Cykl zebrań rozpoczął się 24 maja br. spotkaniem sołeckimi w Woli Olszowej a zakończył 23 października br. spotkaniem samorządu mieszkańców miasta Lubień Kujawski.
Wszystkim wybranym serdecznie gratulujemy i życzmy owocnej współpracy.
Natomiast ustępującym sołtysom dziękujemy za wieloletnią pracę na rzecz swoich społeczności.
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i wszelkie inicjatywy.
Poniżej aktualny wykaz Sołtysów i Rad Sołeckich kadencji 2024 – 2029.
(więcej…)
Drodzy Mieszkańcy Miasta i Gminy Lubień Kujawski!
Szkoła Podstawowa w Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim zakwalifikowała się do ogólnopolskiego konkursu „Do Hymnu” jako jedyna szkoła w powiecie włocławskim.
30 października 2024 o godzinie 11:15 odbędzie się przesłuchanie konkursowe przed komisją, która wysłucha Hymnu Polski, Roty oraz Hymnu Szarych Szeregów zaprezentowanych przez naszych uczniów. Konkurs ma niewątpliwie walory edukacyjne, łączy całe środowisko szkolne, a wysokie nagrody podnoszą jego rangę. Powstał z inicjatywy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dyrektora Narodowego Centrum Kultury oraz Stowarzyszenia „Iuvenales Cantores Lodziensis – pro Europe”.
Jednym z punktów ocenianych przez komisję jest zaangażowanie się w przygotowania lokalnej społeczności. Okażmy w tym dniu wsparcie dla uczniów naszej szkoły i w miarę możliwości ubierzmy nasze podwórka i domy w barwy narodowe.
Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia uczniom i koordynatorowi akcji – p. Marii Giełdzińskiej!
Rozbudowa ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska na finiszu
Dobiegają końca prace związane z rozbudową ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska – lotnisko. Zakres robót obejmuje wykonanie ok. 1400 metrowego odcinka nowej nawierzchni ulicy wraz z podbudową oraz poboczami. Nowy odcinek drogi pozwoli na poprawę skomunikowania terenów inwestycyjnych lubieńskiej strefy przemysłowej. Zadanie realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z o.o. z Włocławka. Na realizację inwestycji gmina otrzymała dotację z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Ogłoszenie – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu informuje, że 25.02.2020r. (wtorek) o godzinie 9:00 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Oświaty, Kultury i Sportu. Omawiana tematyka: sprawy bieżące.
Przewodnicząca
Komisji Oświaty, Kultury i Sportu
Wojciechowska Elżbieta
Informacja dla mieszkańców miejscowości Kąty i Kretkowo
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim informuje Mieszkańców miejscowości KĄTY I KRETKOWO, że w dniach 26, 27, 28.02.2020r. (środa, czwartek, piątek) w godzinach od 7:30 do 15:00 nastąpi wymiana wodomierzy.
Uprasza się o pozostanie w tym czasie Mieszkańców w domu.
Ogłoszenie – XIV Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 21 lutego 2020 roku (piątek) o godzinie 10:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
1.Otwarcie XIV Sesji Rady Miejskiej
2.Stwierdzenie quorum
3.Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XIII Sesji Rady Miejskiej
4.Wybór sekretarza obrad
5.Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
2. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Św. Prokopa w Kłóbce.
3. Uchwała w sprawie udzielenia dotacji w roku 2020 na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy kościele dla Parafii Rzymsko – Katolickiej p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lubieniu Kujawskim.
4. Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2036.
5. Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2020 rok.
6. Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2020 rok.
7. Uchwała w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Lubień Kujawski na lata 2020 – 2023”.
8. Uchwała w sprawie uchwalenia regulaminu targowiska gminnego.
9.Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, warunków i zasad korzystania oraz ustalenia stawek opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Lubień Kujawski.
10. Uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Lubień Kujawski.
11. Uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
12. Uchwała w sprawie Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
13.Uchwała w sprawie szczegółowych warunków(zasad) przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania.
14. Uchwała w sprawie przyjęcia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Lubień Kujawski.
15. Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2020 rok.
16. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski i udzielenie bonifikaty.
17. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego własność Gminy Lubień Kujawski.
18. Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
19. Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
20. Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
21. Wolne wnioski.
22. Zakończenie obrad XIV Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
PRZERWA W DOSTAWIE WODY
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim informuje, o przerwie w dostawie wody w dniu 14.02.2020r. (piątek) w godzinach od 9:00 do 12:00 na terenie Lubienia Kujawskiego oraz wsi Kaczawka. Przyczyną jest planowana rozbudowa sieci wodociągowej. Przepraszamy za ewentualne utrudnienia.
Uwaga!! Pilne
W związku z sygnałami napływającymi od mieszkańców, na terenie gminy firma sprzedająca czujniki gazu i dymu podaje się za przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim. Jest to informacja nieprawdziwa. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.
Ze wsparciem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej firma Polcalc zainwestuje w Lubieniu Kujawskim
W dniu 13 lutego br. tereny inwestycyjne w Lubieniu Kujawskim odwiedzili przedstawiciele Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Starosta Włocławski Roman Gołębiewski. Wizyta była poświęcona nowej inwestycji firmy Polcalc, która ze wsparciem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zainwestuje w budowę nowego zakładu na terenach inwestycyjnych w Lubieniu Kujawskim. Nowa inwestycja będzie realizowana na gruntach kupionych przez firmę od gminy w 2019 roku. Na zdjęciu Starosta Włocławski Roman Gołębiewski, Radny Powiatu Bogdan Domżalski, Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, Kierownik Referatu Inwestycji Jakub Tomczak oraz współwłaściciel firmy Polcalc Michał Góra podczas wizytacji prac przy budowie nowego zakładu
Prace budowlane związane z rozbudową oczyszczalni ścieków w Lubieniu Kujawskim na finiszu
Zgodnie z umową do końca marca br. mają potrwać prace budowlane związane z rozbudową oczyszczalni ścieków w Lubieniu Kujawskim. W ramach zadania wykonywany został już w 90 % zakres planowanych prac dotyczących m.in. budowy zbiornika buforowego na wody ściekowe o poj. 250 m3, wykonano nowy stopień mechanicznego oczyszczania ścieków oraz remont osadników i węzła odwodnienia osadu nadmiernego. Wykonawcą prac jest Zakład Remontowo-Budowlany „TOM-BUD” S.C. Krzysztof Tomczyk z Brudzenia Dużego. Inwestycja o wartości 2 mln zł. jest współfinansowana w kwocie 700 tys. zł. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Na wkład własny do zadania gminie udało się ponadto uzyskać pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu z możliwością częściowego jej umorzenia.
Inwestujemy w odnawialne źródła energii
W dniu 7 lutego br. w Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawskim podpisana została umowa pomiędzy Gminą Lubień Kujawski reprezentowaną przez Burmistrza Marka Wilińskiego oraz Skarbnik Wandę Mordzak a firmą MAXWELL reprezentowaną przez właściciela Krzysztofa Starczaka na opracowanie dokumentacji projektowych 82 instalacji fotowoltaicznych oraz 19 pomp ciepła planowanych do realizacji na terenie gminy. Dokumentacje opracowywane są z myślą o planowanym na maj br. naborem wniosków o dotację z Unii Europejskiej możliwą do pozyskania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu. Projekty realizowane będą na budynkach gospodarstw domowych mieszkańców gminy, którzy w 2019 roku zgłosili chęć udziału w projekcie. Rzeczowa realizacja zadania planowana jest na 2021 rok. Na montaż odnawialnych źródeł energii gmina pozyskała dotychczas z różnych źródeł ponad 1,2 mln. zł. Panele fotowoltaiczne oraz pompy ciepła były montowane zarówno na dachach gospodarstw domowych jak i budynkach użyteczności publicznej – szkołach oraz remizach OSP.
Od 1 sierpnia 2023 r. strona internetowa KRUS dostępna na platformie GOV.PL
Od 1 sierpnia 2023 r. portal KRUS dołącza do rządowej platformy gov.pl. Strona internetowa Kasy dostępna będzie pod adresem www.gov.pl/krus. Na nowej witrynie internetowej rolnicy znajdą wszystkie dotychczasowe informacje z zakresu zabezpieczenia społecznego rolników.
Dzięki stronie Kasy na platformie gov.pl rolnicy będą mieli dostęp do jednolitych i ustandaryzowanych informacji oraz e-usług w jednym miejscu. Tak jak dotychczas w serwisie Kasy dostępne będą informacje z zakresu m.in. ubezpieczenia społecznego rolników, świadczeń, prewencji wypadkowej, rehabilitacji leczniczej, czy orzecznictwa lekarskiego. Rolnicy pobiorą wszystkie niezbędne wnioski i formularze.
Wraz z uruchomieniem portalu www.gov.pl/krus strona internetowa KRUS pod dotychczasowym adresem – www.krus.gov.pl – przestanie być dostępna.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Wnioski o szacowanie strat suszowych
W związku z objęciem terenu GMINY LUBIEŃ KUJAWSKI niekorzystnym zjawiskiem atmosferycznym jakim jest SUSZA, Burmistrz Lubienia Kujawskiego informuje poszkodowanych rolników o możliwości składania wniosków w celu oszacowania szkód w uprawach. Zależy nam na czasie, a także aby każdy kto został poszkodowany mógł w terminie złożyć stosowny wniosek i otrzymać protokół, który będzie jednym z dokumentów, który umożliwi Wam uzyskanie pomocy finansowej. Należy go pobrać, uzupełnić i dostarczyć do Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim pokój nr. 17 do dnia 21.07.2023 r.
Proszę pamiętać aby wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo w płatnościach obszarowych do ARiMR, tak aby były one zgodne co do ara.
Ponadto, informujemy, że producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak to miało miejsce od 2020 r. za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”, ponieważ metoda ta w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów.
UWAGA!
Jeżeli Gminna Komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez Gminną Komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów.
Druki wniosków można pobrać poniżej lub są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 284 43 52.
Rusza nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla Kół Gospodyń Wiejskich na 2023 rok
Od 3 kwietnia br. ruszył nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa na realizację celów statutowych Kół Gospodyń Wiejskich.
Pomoc finansowa skierowana jest do wszystkich Kół Gospodyń Wiejskich zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w którym aktualnie znajduje się już 12,5 tys. tych organizacji.
Koła Gospodyń Wiejskich mogą ubiegać się o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa raz w roku.
W 2023 roku kwoty pomocy finansowej zostały zwiększone o 3 tys. zł i wynoszą:
- 8 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących do 30 członków,
- 9 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących od 31 do 75 członków,
- 10 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących ponad 75 członków.
Pomoc finansowa powinna być przeznaczona na realizację celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich, związanych w szczególności z:
- prowadzeniem działalności społeczno-wychowawczej i oświatowo-kulturalnej w środowiskach wiejskich;
- prowadzeniem działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
- wsparciem rozwoju przedsiębiorczości kobiet;
- inicjowaniem i prowadzeniem działań na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
- upowszechnianiem i rozwijaniem form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych;
- reprezentowaniem interesów środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;
- rozwijaniem kultury ludowej, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.
Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych na ten cel, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, jednakże nie dłużej niż do 30 września br.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Źródło: gov.pl
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.