Ogłoszenie o naborze wniosków 2/2020 – Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki
informuje o możliwości składania wniosków o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD
w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”/ poddziałania 19.2 “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w zakresie rozwój działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Nr konkursu LGD: 2/2020
Pełna treść ogłoszenia – kliknij tutaj
Załączniki:
- 1. Wniosek o przyznanie pomocy.xlsx
- 1. Wniosek o przyznanie pomocy.pdf
- 2. Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy.pdf
- 3. Wzór Biznesplanu.pdf
- 3. Wzór Biznesplanu.docx
- 4. Biznesplan tabele finansowe.xlsx
- 5. Informacje pomocnicze przy wypełnianiu biznesplanu.pdf
- 6. Oświadczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa.xlsx
- 7. Zasady wypełniania Oświadczenie podmiotu się o przyznanie pomocy o wielkości przedsiębiorstwa.pdf
- 8. Wzór formularza informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minis.xlsx
- 9 Wzór formularza umowy wraz załącznikami.7z
- 10. Wzór formularza wniosku o płatność.pdf
- 10. Wzór formularza wniosku o płatność.xlsx
- 11. Instrukcja wypełniania wniosku o płatność.pdf
- 12. Sprawozdanie z realizacji biznesplanu.xlsx
- 13. Informacja pomocnicza przy wypełnianiu sprawozdania z realizacji biznesplanu.pdf
- 14. Obowiązujące w ramach naboru warunki udzielenia wsparcia.docx
- 15. Lista wymaganych dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udzielenia wsparcia oraz kryteriów wyboru operacji.docx
- 16. Cele ogólne i szczegółowe, przedsięwzięcia wraz ze wskazaniem planowanych do osiągnięcia w ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy.doc
- 17. Lokalne Kryteria Wyboru Operacji (PROW).docx
- 18. Oświadczenie z zakresie promocji projektu i LGD.docx
- 19. Oświadczenie w zakresie wprowadzenia nowych lub udoskonalonych usług turystycznych.docx
- 20. Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu.pdf
- 21. Informacja pomocnicza przy wypełnianiu informacji monitorującej z realizacji biznesplanu.pdf
Od 1 czerwca otwieramy żłobek, przedszkole oraz oddziały przedszkolne
Szanowni Rodzice
Pragniemy poinformować, że od 1 czerwca 2020 roku otwieramy żłobek, przedszkole oraz oddziały przedszkolne przy szkołach podstawowych z zachowaniem wytycznych MEN i GIS dla rodziców, którzy zadeklarowali potrzebę opieki nad dziećmi. Placówki w pierwszej kolejności będą przyjmowały dzieci, których rodzice nie mogą pogodzić pracy z opieką. Jednostki wyposażone są w dodatkowe środki ochrony, prosimy jednak przygotować dzieci na to, że czasami opiekunowie będą w maseczkach, przyłbicach, rękawiczkach czy fartuchach, ale nadal przyjaźni dla dzieci. Ponadto prosimy o zapoznanie się i stosowanie do ogólnych procedur zapewnienia bezpieczeństwa w okresie pandemii Covid-19. Dodatkowo prosimy rodziców, którzy będą podejmować zatrudnienie, a zaistnieje konieczność objęcia dziecka opieką w placówce, o informowanie o tym fakcie dyrektorów poszczególnych placówek.
Pięć lat minęło… Dwór Orpiszewskich w Kujawsko Dobrzyńskim Parku Etnograficznym w Kłóbce
Dokładnie pięć lat temu – 29 maja 2015 r. został udostępniony zwiedzającym dwór Orpiszewskich w Kujawsko Dobrzyńskim Parku Etnograficznym w Kłóbce. Zanim do tego doszło w 2012 r., po wcześniej wykonanych pracach projektowych, rozpoczęto odbudowę zdewastowanej architektury. Adaptacja wnętrz została przeprowadzona według wskazań uzyskanych w wywiadzie z jego ostatnią przed wojną właścicielką – Antoniną Orpiszewską. W parterowej części odtworzono układ wnętrz, przywrócono ich pierwotne funkcje oraz wyposażono każde z pomieszczeń w zabytkowe meble, sprzęty, dzieła sztuki pochodzące z dworu w Kłóbce i z okolicznych siedzib ziemiańskich, a gromadzone od 1945 r. w zbiorach Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej. W skrzydle dworu, które dobudowała Maria z Wodzińskich Orpiszewska urządzono ekspozycję stałą jej poświęconą, w której znalazły się pamiątki, prace rysunkowe i malarskie, stanowiące fragment jej twórczości i ilustrujące drogę życiową.
Od udostepnienia dworu gościli w nim poza turystami także członkowie rodziny Orpiszewskich z Polski i z zagranicy, miłośnicy Chopina i specjaliści zajmujący się kulturą , historią ziemiaństwa polskiego, poeci, malarze. Odbywały się w dworze koncerty, w tym cyklicznie „Wieczór pod lipą”, spotkania twórców, muzealników, powstawały materiały filmowe m.in. program z polskimi kolędami. Nie zabrakło też dowodów uznania za odbudowę i wyposażenie dworu.
Więcej na stronie muzeum.wloclawek.pl
Informacja o zasadach zgłaszania się mieszkańców do udziału w debacie nad raportem o stanie gminy za 2019 rok
- Burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia Radzie Miejskiej raport o stanie gminy. Sesja, na której przedstawiany będzie raport zaplanowana jest na dzień 24 czerwca 2020r.
- Rada rozpatruje raport podczas Sesji, na której podejmowana jest Uchwała Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi (tzw. sesja absolutoryjna). Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
- W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy mogą zabierać głos. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w debacie składa do Przewodniczącego Rady Miejskiej pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób (w gminie do 20 000 mieszkańców). Zgłoszenie mieszkańców do udziału w debacie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została Sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Dzień ten przypada na 23 czerwca 2020 r. Zgłoszenia przyjmowane będą w biurze Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim (pokój nr 14 Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim) w godzinach pracy Urzędu. W zgłoszeniu powinno znaleźć się imię i nazwisko oraz adres zamieszkania mieszkańca gminy zamierzającego wziąć udział w debacie oraz co najmniej 20 podpisów osób udzielających poparcia – wzór zgłoszenia stanowi załącznik niniejszej informacji. Zgłoszenia mieszkańców dokonane po wskazanym terminie nie będą rozpatrywane. Brak udziału mieszkańców w debacie nad raportem nie stanowi przeszkody do dalszego procedowania nad raportem.
- Niniejsza informacja wraz z wzorem zgłoszenia mieszkańca w debacie zamieszczona zostanie na stronie internetowej gminy: www.lubienkujawski.pl
“Koncert Nie ma jak u mamy” z Kłóbki w TVP 1 już w weekend
W niedzielę 31 maja 2020 w TVP 1 będzie można oglądać koncert “Nie ma jak u mamy”, który nagrywano w Skansenie w Kłóbce. W koncercie uczestniczyły gwiazdy, które znamy z dużego i z małego ekranu.
Kameralny koncert Nie ma jak u mamy zorganizowany został na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego. Będziemy mogli w nim zobaczyć muzyczne życzenia dla mam z ust lubianych i znanych aktorów i piosenkarzy takich jak bracia Golec, Natalii Nykiel, Romy Gąsiorowskiej, Krzysztofa Iwaneczko, Igora Herbut, Katarzyny Bujakiewicz, Janusza Radek.
W koncercie będziemy mogli usłyszeć ulubione utwory naszych mam i piosenki, które pamiętają ze swojego dzieciństwa. Koncert był nagrywany w odrestaurowanym dworze Orpiszewskich w Kujawsko-Dobrzyńskim Parku Etnograficznym w Kłóbce.
Program zostanie wyemitowany w niedzielę 31.05.2020 r w pierwszym programie TVP 1 o godzinie 16:05 i TVP Polonia o godzinie 21:45.
Więcej na stronie: nwloclawek.pl
Umowa na remont „Szubienicy” wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości Kamienna podpisana
W dniu 25 maja br. w Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawskim podpisana została umowa na wykonanie prac związanych z remontem „Szubienicy” wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości Kamienna. Umowę podpisali w imieniu gminy burmistrz Marek Wiliński, skarbnik Wanda Mordzak oraz w imieniu wykonawcy firmy KRIS-BRUK właściciel Krzysztof Świerczyński. Zadanie o wartości 770 tys. zł. będzie realizowane w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014 – 2020 Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania Dorzecza Zgłowiączki. Na realizację inwestycji gmina otrzymała dotację w wysokości 95% kosztów realizacji zadania. W ramach inwestycji planuje się w bieżącym roku remont budynku tzw. „Szubienicy” oraz budowę na działce gminnej siłowni zewnętrznej, placu zabaw oraz boiska o nawierzchni syntetycznej.
Przypomnijmy, że w 2016 roku Agencja Nieruchomości Rolnych w Warszawie przekazała nieodpłatnie Gminie Lubień Kujawski nieruchomość zabudowaną w miejscowości Kamienna. W skład nieruchomości wchodzi budynek tzw. szubienicy oraz działka o powierzchni ok. pół hektara. Tym samym zakończono wieloletnie starania gminy o przejęcie nieruchomości wykorzystywanej przez lokalną społeczność na cele kulturalne. Przejecie nieruchomości było możliwe dzięki przychylności konserwatora zabytków, który zezwolił na wydzielenie przekazywanej działki z całości parku w Kamiennej oraz przychylności kierownictwa Agencja Nieruchomości Rolnych w Warszawie.
Otrzymamy 50 tys. zł. z LGD Dorzecza Zgłowiączki na realizacje projekt z obszaru aktywnej integracji
W wyniku przeprowadzonej procedury wyboru i oceny operacji przez Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki w odpowiedzi na konkurs grantowy nr 2/2019/EFS/PG w zakresie Działania na rzecz osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w zakresie wdrożenia rozwiązań z obszaru aktywnej integracji o charakterze środowiskowym: „Inne rozwiązania w zakresie organizowania społeczności lokalnej i animacji społecznej”, Rada Stowarzyszenia podjęła decyzję o przyznaniu środków grantowych w kwocie 50.000,00 zł. z naboru w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 r. dla projektu zgłoszonego przez Gminę Lubień Kujawski pn. „Kultura i nauka dla lokalnej społeczności”.
W ramach projektu 14 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz 4 osoby z otoczenia tych osób zakwalifikowanych do projektu w wyniku przeprowadzonej rekrutacji będzie mogło skorzystać z zajęć animacyjnych, spotkań z psychologiem, konsultacji dietetycznych, oraz wyjazdów na przedstawienia, seanse m.in. do opery, teatru, kina.
Proces rekrutacji przewidziany jest na czerwiec 2020 r. Natomiast projekt realizowany będzie od lipca do grudnia 2020 r.
PSZOK nieczynny do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i czasowym wstrzymaniu odbioru odpadów przez firmę Saniko, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych będzie nieczynny do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Targowisko Miejskie nieczynne do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Targowisko Miejskie będzie nieczynne do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja – Punkt świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej
Szanowni Państwo,
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19W oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wykonawcom i osobom korzystającym z usług, co do dalszego udzielania porad, Starosta Włocławski podjął decyzję o kontynuacji pracy punktów świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej poprzez udzielanie porad telefonicznych.
Od dnia 16.03.2020 r. do odwołania możliwe będzie udzielanie porad telefonicznie, zgodnie z dotychczasowymi godzinami pracy punktów przez osoby obsługujące dany punkt.
Rejestracja telefoniczna porady od godz. 7:30 do 15:00 pod nr telefonu: 54 230-46-39 – rejestracja dotyczy punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, który funkcjonuje w godzinach od 15:30 do 19:30.
Pozdrawiam
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Marzena Terpińska
Zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim
W związku z pandemią koronawirusem wprowadza się następujące zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim:
- Rejestracja pacjentów odbywać się będzie wyłącznie drogą telefoniczną. Nr telefonu do rejestracji 54 284 31 95. Wizyty proszę ograniczyć tylko do poważnych zachorowań, zaostrzeń chorób przewlekłych.
- W poczekalni Ośrodka może przebywać równocześnie tylko 3 pacjentów.
- W trakcie rejestracji telefonicznej pacjent ma obowiązek poinformować personel o swoim pobycie poza granicą Polski w ostatnich 14 dniach lub o kontakcie z osobą chorą na Koronawirusa oraz czy występują u niej objawy grypopodobne.
- Wszelkie konsultacje dotyczące wykonanych badań laboratoryjnych, powtarzanie recept na leki przewlekłe dokonywane będą wyłącznie drogą telefoniczną.
- Pobrania na badania laboratoryjne będą ograniczone do niezbędnych – proszę o umawianie się na badania w rejestracji na wyznaczony termin.
- Wszystkie działania profilaktyczne (zdrowi pacjenci – szczepienia dzieci, bilanse zdrowia) zalecane są po uprzedniej rejestracji telefoniczne, tylko na wyznaczony dzień i godzinę. W razie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej możliwe jest całkowite wstrzymanie działań profilaktycznych.
PROSIMY O ZASTOSOWANIE SIĘ DO W/W ZALECEŃ ABY OGRANICZYĆ POTENCJALNE ZARAŻENIE PACJENTÓW I PERSONELU.
Komunikat – ZGKiM
Bank Spółdzielczy w Kowalu oddz. Lubień Kujawski
nr: 89 9557 1029 0000 2264 2000 0001
Kontakt:
tel: 54-284-30-31
e-mail: zgkim@lubienkujawski.pl
Dziękuję za wyrozumiałość
Henryk Komorowski
LST Barka zawiesza spotkania
Komunikat – płatności
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
Nr konta: 57 9557 1029 0000 3186 2000 0003
Opłaty za odpady:
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
nr konta: 82 9557 1029 0400 3186 2000 0020
Burmistrz Lubienia Kujawskiego
Marek Wiliński
Gmina kupiła od powiatu cztery działki położone przy ul. Żwirki i Wigury w Lubieniu Kujawskim z przeznaczeniem pod budowę dwóch bloków
Remont budynków pałacowych domu seniora oraz żłobka w Lubieniu Kujawskim
Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Anna Gembicka symbolicznie otworzyła przebudowane drogi gminnej Kanibród – Beszyn – Szewo Grabina
Remont budynku Biblioteki Publicznej w Lubieniu Kujawskim
Już jest! W Gminie Lubień Kujawski działa “Publiczny Internet dla każdego”
Środki w całości pokryły koszty instalacji hotspotów w 11 lokalizacjach, które umieszczone zostały w najczęściej uczęszczanych przez mieszkańców miejscach. Warto nadmienić, iż projekt został zrealizowany bez wkładu własnego gminy a jego realizacja zakończyła się w maju 2021 r.
Poniżej miejsca w których zostały zlokalizowane punkty bezpłatnego dostępu do internetu:
Wewnętrzne punkty dostępu:
- Urząd Miejski w Lubieniu Kujawskim,
- Dworzec PKS w Lubieniu Kujawskim.
Zewnętrzne punkty dostępu:
- Zespół Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim (obszar: plac zabaw, Otwarta Strefa Aktywności oraz miasteczko rowerowe),
- Stadion Miejski w Lubieniu Kujawskim,
- Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim,
- Plaża nad j. Lubieńskim,
- Otwarta Strefa Aktywności nad j. Lubieńskim, przy wjeździe do miasta.
- Żłobek Samorządowy w Lubieniu Kujawskim (obszar: plac zabaw, park oraz Otwarta Strefa Aktywności),
- Targowisko Miejskie,
- „Szubienica” w Kamiennej (obszar: Otwarta Strefa Aktywności, boisko oraz plac zabaw)
- Dworzec PKP w Kaliskach.
Do interakcji z użytkownikami sieć Publiczny Internet dla każdego z identyfikatorem SSID „Publiczny Internet dla każdego” wykorzystuje specjalny portal autoryzacji, poniżej instrukcja nawiązania połączenia z siecią o indentyfikatorze SSID “Publiczny Internet dla każdego”:
- Na urządzeniu z którego będziemy korzystać należy odnaleźć sieć WiFi o nazwie “Publiczny Internet dla każdego”
- Zaakceptować regulamin korzystania z usługi
- W celu nawiązania połączenia nacisnąć przycisk “kliknij aby połączyć”
Więcej informacji o samym projekcie na stronie www.gov.pl
Zakończyliśmy prace związane z remontem budynku tzw. „Szubienicy” wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości Kamienna
Więcej o rekrutacji do projektu „Klub pracy – aktywna Kamienna”
Firma HYDROTECHNIK24 kolejnym inwestorem w lubieńskiej strefie przemysłowej
- BERRY Superfos Poland Sp. z o.o.
- POLCALC Sp. z o.o.
- KREISEL Sp. z o.o.
- POLMAIS Sp. Jawna
- SONAC Sp. z o.o.
- SULIMA Sp. z o.o.
- NOVATEK Green Energy Sp. z o.o.
- DORMET
- GTI Bud Sp. Jawna
- F.I.D. “DROGTOM” Sp. z o. o.
- AGRICOLA
- DOMLUX Sp. Jawna
- GREENLAND Sp. z o. o.
- DAN – CAR
- MATRO
Gmina Lubień Kujawski otrzyma kolejne dotacje z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Rozpoczęto remont budynków pałacowych domu seniora oraz żłobka w Lubieniu Kujawskim
Poszukujemy wykonawcy przebudowy drogi gminnej w miejscowości Rzeżewo
W bieżącym roku w miejscowości Rzeżewo zaplanowany jest również do remontu ponad 2 kilometrowy odcinek drogi powiatowej od skrzyżowania z drogą gminną Sławęckie Góry do skrzyżowania z drogą powiatową Kłóbka – Chodecz. Remont tego odcinka na zlecenie Powiatu Włocławskiego realizować będzie Włocławskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Włocławka.
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.
Pilne – pomoc dla rolników (straty przez deszcz nawalny)
Dnia 30 czerwca 2022 r. kończy się czas na ubieganie się o wsparcie przez rolników, których uprawy zostały zniszczone w 2021 r. w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Dokumenty przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Więcej informacji https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2021
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez nawalne deszcze
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2021 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół. Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352, wew.52.