
Spotkanie konsultacyjne z Przedstawicielem BGK w sprawie Rządowego Funduszu Polski Ład
W dniu 20 stycznia br. w Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawski odbyło się spotkanie z Przedstawicielem BGK Marzeną Łukowską w sprawie Rządowego Funduszu Polski Ład. W spotkaniu uczestniczyli burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, zastępca burmistrza Jakub Tomczak oraz Magdalena Nowak dyrektor biura poselskiego Anny Gembickiej. Podczas spotkania omówiono postęp w realizacji gminnych inwestycji już zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach pierwszej edycji Funduszu Polski Ład tj. przebudowy ulic Pogodnej, Szkolnej oraz Przejazd w Lubieniu Kujawskim oraz przebudowy budynków Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim na co gminie przyznano prawie 10 mln. dotacji. Omówione zostały także założenia drugiej edycji Funduszu Polski Ład, w ramach którego nabór wniosków trwa do 15 lutego br.
Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim otrzyma nowy wóz
W środę (19 stycznia br.) wiceszef MSWiA Maciej Wąsik zatwierdził zestawienie jednostek OSP, które w 2022 r. otrzymają dofinansowanie na zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych. Dzięki tym środkom do strażaków ochotników z całego kraju trafi 456 nowych pojazdów. Wśród jednostek, które w 2022 roku otrzymają dofinansowanie na zakup samochodu jest Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim, która ma otrzymać 50% wsparcie do zakupu średniego samochodu do ratownictwa gaśniczego. Szacunkowa całkowita wartość nowego samochodu dla OSP Lubień Kujawski ma wynieść ok. milion złotych.
Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim ma w bieżącym roku wzbogacić się także o kolejną inwestycję tj. remont budynku OSP. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej. Zadanie będzie w 100 % finansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Ogłoszenie o naborze wniosków 2/2022
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki informuje o możliwości składania wniosków o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD
w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”/ poddziałania 19.2 “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Nr konkursu LGD: 2/2022
Termin składania wniosków: od dnia 7 lutego 2022 r. do dnia 28 lutego 2022r. do godz. 15:30
Miejsce składania wniosków: Biuro Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki, ul. Sikorskiego 12, 87-850 Choceń
Poniedziałek, środa, czwartek w godz. od 7.30. do15.30
wtorek od 7.30 do 17.00
piątek od 7.30 do 14.00
Wnioski należy składać bezpośrednio, tj. osobiście albo przez pełnomocnika albo przez osobę uprawnioną do reprezentacji, w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu.
Tryb składania wniosków:
Wnioski wraz z załącznikami należy składać na odpowiednich formularzach w wersji papierowej (1 sztuka). Zalecane jest załączenie wersji elektronicznej wniosku.
Forma wsparcia: Premia
Zakres tematyczny operacji:
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Prosimy o zgłaszanie szkód po nawałnicy z dnia 17 stycznia br.
Mieszkańcy Gminy Lubień Kujawski, którzy ponieśli straty w wyniku przejścia nad gminą ostatniej nawałnicy tj. z dnia 17 stycznia br. proszeni są o telefoniczne lub osobiste zgłaszanie powstałych szkód do Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim celem ich oszacowania. Po dokonaniu ustaleń powstałych strat urząd będzie podejmował działania mające na celu pomoc poszkodowanym.
Telefon kontaktowy 54 284-43-20 (osoba do kontaktu: Krzysztof Lach)
Firma DROGTOM Sp. z o.o. z Włocławka najtańsza w przetargu na przebudowę dróg gminnych Narty – Czaple – Świerna
Firma Inżynieryjno – Drogowa DROGTOM Sp. z o.o. z Włocławka złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę na kwotę 3 182 884, 31 zł. w przetargu ogłoszonym przez Gminę Lubień Kujawski na wyłonienie wykonawcy przebudowy dróg gminnych Narty – Czaple – Świerna o łącznej długości ok. 5.3 km. W ramach zadania przebudowany ma zostać odcinek w/w dróg gminnych łączących drogę powiatową w miejscowości Narty z przebudowanymi we wcześniejszych latach drogami gminnymi w miejscowościach Czaple oraz Świerna. Zadanie jest przewidziane do realizacji w 2022 roku przy współudziale środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Więcej o ogłoszonym przetargu tutaj
W strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim powstanie Centrum Dystrybucyjne Dino
W związku z lokalizacją nowego inwestora w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim gmina planuje budowę nowej infrastruktury drogowej w strefie tj. rozbudowę ulicy Lotniczej oraz Przemysłowej docelowo łączącej drogę powiatową Lubień – Chodecz z drogą krajową 91 w miejscowości Narty. Nowe drogi mają usprawnić ruch komunikacyjny w strefie oraz w przypadku ulicy Przemysłowej umożliwić w przyszłości przeznaczenie nowych prywatnych gruntów pod inwestycje.
Dino to obecnie 23 inwestor, który zdecydował się na nabycie gruntu w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim. Obszar lubieńskiej strefy przemysłowej obejmuje powierzchnie ok. 200 ha, z których inwestorzy wykupili już ok. 170 ha.
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO)
Rodzinny
Kapitał Opiekuńczy (RKO) przysługuje na drugie i każde kolejne dziecko w
rodzinie, od ukończenia 12. do 35. miesiąca życia. Świadczenie to nie zależy od
dochodu rodziny i wyniesie do
12 tys. zł. Będzie wypłacane w miesięcznych częściach – po 500 zł
przez dwa lata lub po 1000 zł miesięcznie przez rok, w zależności od wyboru
rodzica. Rodzic będzie mógł zmienić zadeklarowaną miesięczną wysokość
świadczenia, ale zmiany takiej może dokonać tylko raz.
Rodzinny kapitał opiekuńczy będzie
przysługiwał także rodzicom, którzy już teraz mają dwoje lub więcej małych
dzieci. W takiej sytuacji świadczenie będzie przysługiwało na drugie lub
kolejne dziecko proporcjonalnie za okres od dnia wejścia w życie ustawy do
końca 35 miesiąca życia tego dziecka, na które kapitał przysługuje. Wsparcie będzie
niezależne od dochodów rodziny, a środki
nie będą opodatkowane.
Komunikat 500+
Dla rodzin wnioskujących o świadczenie 500 plus ZUS przygotował specjalny kreator na PUE ZUS, który pomoże krok po kroku wypełnić wniosek. Klienci mogą również liczyć na pomoc pracowników ZUS, którzy pomogą założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i złożyć internetowo wniosek o 500 plus.
Statystyka wniosków
Powiat | Liczba wniosków o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (RKO) | Liczba wniosków o 500 plus |
kraj | 106 tys. | 1,5 tys. |
kujawsko-pomorskie | 5888 | 72 |
Bydgoszcz | 871 | 13 |
bydgoski | 481 | 9 |
inowrocławski | 465 | 5 |
mogileński | 131 | 1 |
nakielski | 245 | 3 |
sępoleński | 114 | 1 |
tucholski | 141 | 0 |
żniński | 211 | 2 |
świecki | 269 | 1 |
Toruń | 515 | 5 |
toruński | 374 | 6 |
Grudziądz | 246 | 5 |
grudziądzki | 159 | 3 |
chełmiński | 156 | 2 |
wąbrzeski | 97 | 1 |
Włocławek | 198 | 2 |
włocławski | 231 | 2 |
radziejowski | 101 | 0 |
aleksandrowski | 143 | 3 |
brodnicki | 280 | 5 |
golubsko-dobrzyński | 151 | 2 |
lipnowski | 166 | 1 |
rypiński | 143 | 0 |
Złóż wniosek o dodatek osłonowy


Od 5 stycznia będzie można składać wnioski o dodatek osłonowy. Nowe świadczenie ma zapewnić wsparcie finansowe osobom o niskich dochodach, a także uchronić je przed ubóstwem energetyczny. Wnioski o dodatek osłonowy będzie przyjmował i rozpatrywał Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim.
Dodatek osłonowy został wprowadzony w ramach tarczy antyinflacyjnej. Świadczenie ma być odpowiedzią na szczególne problemy niektórych gospodarstw domowych związane ze znaczącym wzrostem cen towarów i usług, zwłaszcza cen energii elektrycznej i paliw. Dodatek osłonowy zastąpi dotychczasowy dodatek energetyczny.
Dodatek osłonowy – komu przysługuje?
Przyznanie dodatku osłonowego będzie uzależnione od spełnienia określonego kryterium dochodowego, wynoszącego:
- w gospodarstwie jednoosobowym maksymalnie 2 100 zł miesięcznie,
- w gospodarstwie wieloosobowym maksymalnie 1 500 zł miesięcznie na osobę.
W przypadku przekroczenia kryterium dochodowego, dodatek osłonowy przysługuje w wysokości różnicy pomiędzy kwotą dodatku, a kwotą przekroczenia – tzw. zasada „złotówka za złotówkę”. Jeżeli wysokość dodatku, ustalona według tej zasady będzie niższa niż 20 zł, dodatek ten nie przysługuje.
Gospodarstwu wieloosobowemu przysługuje tylko jeden dodatek. W przypadku gdy w gospodarstwie wieloosobowym wniosek o dodatek osłonowy złoży więcej niż jedna osoba, świadczenie otrzyma ta, która pierwsza złoży wniosek. Dodatkowo należy pamiętać, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
W jakiej kwocie wypłacany jest dodatek osłonowy?
Wysokość dodatku osłonowego uzależniona jest od liczby osób w gospodarstwie domowym oraz stosowanego w nieruchomości źródła ogrzewania.
Dodatek osłonowy wyniesie rocznie:
- gospodarstwo jednoosobowe – 400/500 zł*
- gospodarstwo 2-3 osobowe – 600/750 zł*
- gospodarstwo 4-5 osobowe – 850/1 062,50 zł*
- gospodarstwo 6 i więcej osobowe – 1 150/1 437,50 zł*
*Wyższa kwota dotyczy gospodarstw stosujących następujące źródła ogrzewania: kocioł na paliwo stałe, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa, piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi – wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Gdzie i kiedy składać wnioski o dodatek osłonowy?
Wnioski o dodatek osłonowy można składać do 31 października 2022 r. w Ośrodku Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim ul. 1 Maja 44 . Osoby dysponujące kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym mogą składać wnioski przez internet, np. za pomocą platformy ePUAP.
Pliki do pobrania:
Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/klimat/zloz-wniosek-o-dodatek-oslonowy
PSZOK nieczynny do odwołania
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Targowisko Miejskie nieczynne do odwołania
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja – Punkt świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej
Szanowni Państwo,
Od dnia 16.03.2020 r. do odwołania możliwe będzie udzielanie porad telefonicznie, zgodnie z dotychczasowymi godzinami pracy punktów przez osoby obsługujące dany punkt.
Rejestracja telefoniczna porady od godz. 7:30 do 15:00 pod nr telefonu: 54 230-46-39 – rejestracja dotyczy punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, który funkcjonuje w godzinach od 15:30 do 19:30.
Pozdrawiam
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Marzena Terpińska
Zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim
W związku z pandemią koronawirusem wprowadza się następujące zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim:
- Rejestracja pacjentów odbywać się będzie wyłącznie drogą telefoniczną. Nr telefonu do rejestracji 54 284 31 95. Wizyty proszę ograniczyć tylko do poważnych zachorowań, zaostrzeń chorób przewlekłych.
- W poczekalni Ośrodka może przebywać równocześnie tylko 3 pacjentów.
- W trakcie rejestracji telefonicznej pacjent ma obowiązek poinformować personel o swoim pobycie poza granicą Polski w ostatnich 14 dniach lub o kontakcie z osobą chorą na Koronawirusa oraz czy występują u niej objawy grypopodobne.
- Wszelkie konsultacje dotyczące wykonanych badań laboratoryjnych, powtarzanie recept na leki przewlekłe dokonywane będą wyłącznie drogą telefoniczną.
- Pobrania na badania laboratoryjne będą ograniczone do niezbędnych – proszę o umawianie się na badania w rejestracji na wyznaczony termin.
- Wszystkie działania profilaktyczne (zdrowi pacjenci – szczepienia dzieci, bilanse zdrowia) zalecane są po uprzedniej rejestracji telefoniczne, tylko na wyznaczony dzień i godzinę. W razie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej możliwe jest całkowite wstrzymanie działań profilaktycznych.
PROSIMY O ZASTOSOWANIE SIĘ DO W/W ZALECEŃ ABY OGRANICZYĆ POTENCJALNE ZARAŻENIE PACJENTÓW I PERSONELU.
Komunikat – ZGKiM
Bank Spółdzielczy w Kowalu oddz. Lubień Kujawski
nr: 89 9557 1029 0000 2264 2000 0001
Kontakt:
tel: 54-284-30-31
e-mail: zgkim@lubienkujawski.pl
Dziękuję za wyrozumiałość
Henryk Komorowski
LST Barka zawiesza spotkania
Komunikat – płatności
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
Nr konta: 57 9557 1029 0000 3186 2000 0003
Opłaty za odpady:
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
nr konta: 82 9557 1029 0400 3186 2000 0020
Burmistrz Lubienia Kujawskiego
Marek Wiliński
Poszukujemy wykonawcy przebudowy dróg gminnych w miejscowościach Kanibród, Gagowy Wieś, Beszyn oraz Szewo
Więcej informacji na BIP
Zapraszamy na spotkanie konsultacyjne dotyczące rozbudowy drogi gminnej Narty – Nowa Wieś – Wola Olszowa Parcele
Powiat Włocławski ogłosił przetarg na przebudowę drogi powiatowej Lubień Kujawski – Narty
Ze wsparciem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej firma Polcalc zainwestuje w Lubieniu Kujawskim
Prace budowlane związane z rozbudową oczyszczalni ścieków w Lubieniu Kujawskim na finiszu
Inwestujemy w odnawialne źródła energii


Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”




Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”




Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.