Ogłoszenie – Komisja Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego informuje, że 06.11.2024 r. (środa) o godzinie 1500 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego. Omawiana tematyka: zaopiniowanie stawek podatków lokalnych na 2025 rok oraz zimowe utrzymanie dróg i chodników.
Przewodniczący
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Jakub Lach
Ogłoszenie – Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska informuje, że 06.11.2024 r. (środa) o godzinie 1400 w budynku Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim, pokój nr 14 odbędzie się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Omawiana tematyka: zaopiniowanie stawek podatków lokalnych na 2025 rok oraz sprawy bieżące.
Przewodniczący
Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Mirosław Andrzejewski
1 listopada – zmiany w organizacji ruchu przy cmentarzu w Kłóbce
Informujemy, że wzorem lat ubiegłych w dniu 1 listopada wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu przy cmentarzu w Kłóbce. Zmiana polegała będzie na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego pojazdów na odcinku drogi gminnej Kłóbka – Rzegocin. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, zwrócenie uwagi na nowe oznakowanie oraz zastosowanie się do czasowej zmiany ruchu.
„Do Hymnu” w Lubieniu Kujawskim
Szkoła Podstawowa im. hm. Janka Bytnara „ Rudego” w Lubieniu Kujawskim, jedyna w powiecie włocławskim stanęła „Do Hymnu”. To ogólnopolski konkurs dla szkół podstawowych organizowany przez Narodowe Centrum Kultury.
W siódmej edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Szkół Podstawowych DO HYMNU w przesłuchaniach konkursowych bierze udział 150 szkół w tym 149 szkół z całej Polski i jedna szkoła polska przy Ambasadzie RP w Atenach, oraz 100 nauczycieli prowadzących warsztaty przygotowawcze do prezentacji. W województwie kujawsko-pomorskim udział w konkursie bierze 12 szkół, a w powiecie włocławskim tylko szkoła w Lubieniu Kujawskim.
Zadaniem konkursowym jest wspólne wykonanie przez co najmniej połowę uczniów Szkoły Hymnu Państwowego oraz dwóch wybranych pieśni hymnicznych. W Szkole Podstawowej im. hm. Janka Bytnara „ Rudego” w Lubieniu Kujawskim śpiewali wszyscy uczniowie. Podczas przesłuchań konkursowych dzieci wykonały trzy ważne utwory: hymn narodowy „Mazurek Dąbrowskiego”, „Rotę” oraz „Hymn Szarych Szeregów.”
– Dzisiejszy dzień jest dla całej społeczności szkolnej radosnym świętem patriotycznym – mówi Elżbieta Kobus-Jasińska, dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych. – Dzieci ubrane w odświętne stroje śpiewały pięknie. Czy to wystarczy aby wygrać nagrodę – nie wiem. Wiem jednak, że przystępując do konkursu już zyskaliśmy dużo. Wartością jest wspólna praca, wzajemne poszanowanie, a także umiejętność opowiedzenia historii poprzez śpiew.
Konkursowa prezentacja w lubieńskiej szkole była świętem nie tylko szkoły, ale również całego środowiska lokalnego. W uroczystości uczestniczyli m.in.: burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, przewodnicząca rady miejskiej Jolanta Grauman, radni, szczególnie ci działający w komisji edukacji, a także koła gospodyń wiejskich, które przygotowały poczęstunek, strażacy ochotnicy, dyrektorzy instytucji miejskich, dyrektorzy kilku szkół z terenu powiatu włocławskiego.
– Jestem pod ogromnym wrażeniem, bowiem praca nauczycieli, uczniów, a także środowisk pozaszkolnych, obok niewątpliwych walorów edukacji w zakresie znajomości i poszanowania hymnu narodowego oraz polskich pieśni hymnicznych dała wszystkim poczucie więzi społecznych oraz poczucie wartości wspólnej pracy. Jest to także forma kształcenia i utożsamiania się z gminą Lubień Kujawski.
Konkurs „Do Hymnu”. to wspaniała inicjatywa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dyrektora Narodowego Centrum Kultury oraz Stowarzyszenia „Iuvenales Cantores Lodziensis – pro Europe”.
teksty i zdjęcia: kujawy.media.pl
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki Główne założenia LSR na lata 2021-2027
W zakresie realizacji celu 2 – Wsparcie aktywizacji oraz nabywania kompetencji wśród mieszkańców obszaru LSR, Stowarzyszenie LGD Dorzecza Zgłowiączki planuje realizację projektów grantowych. Projekt grantowy jest operacją, w której LGD udziela grantów Grantobiorcom, którymi mogą być podmioty publiczne albo prywatne wybrane w drodze otwartego konkursu ogłoszonego przez LGD w ramach realizacji projektu grantowego.
Projekty grantowe będą realizowane w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 ze środków EFS+ z zakresów dotyczących:
a) rozwijania umiejętności społecznych i obywatelskich, zwłaszcza uczniów i uczennic zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego, poprzez utworzenie i wsparcie na rzecz tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych;
b) tworzenia Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE);
c) działań na rzecz integracji seniorów, pozwalające uchronić tę grupę społeczną przed izolacją i wykluczeniem społecznym poprzez:
- tworzenie i funkcjonowanie klubów seniora,
- zajęcia aktywizacyjne prowadzone przez uniwersytety trzeciego wieku,
- zajęcia aktywizacyjne w gospodarstwach opiekuńczych,
- uzupełniająco, w ramach klubów seniora oraz gospodarstw opiekuńczych poprzez inne działania mające na celu wsparcie i integrację osób starszych, uwzględniające udział rodziny i całego środowiska w tworzeniu lokalnych sieci integracji i samopomocy.
Jednym z pierwszych konkursów jaki planuje ogłosić LGD, to konkurs na nabór wniosków grantowych w zakresie tworzenia i funkcjonowania edukacyjnych klubów młodzieżowych, których głównym zadaniem powinno być wspieranie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań dzieci i młodzieży poza edukacją formalną. Powyższe wsparcie zostanie skierowane do dzieci i młodzieży uczącej się, w wieku od 6 do 24 lat z obszaru objętego lokalną strategią rozwoju. Za dzieci i młodzież uczące się należy rozumieć osoby posiadające status ucznia, tj. są uczniami szkoły podstawowej i ponadpodstawowej w trakcie roku szkolnego. Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży powinno odbywać się w takich obszarach jak: rozwój fizyczny, rozwój intelektualny, nabywanie nowych umiejętności życiowych, rozwój społeczny, rozwój kreatywności, udział w kulturze i uwrażliwienie na sztukę, edukacja obywatelska, rozwój tożsamości lokalnej, edukacja w zakresie bezpieczeństwa. Wymagana jest kompleksowość wsparcia, co oznacza realizację zajęć z co najmniej 3 wskazanych wyżej obszarów. Możliwa będzie również realizacja form towarzyszących, jak np.: – wyjazdy na obozy czy spotkania integracyjne, np. wspólne świętowanie, występy; – zajęcia o charakterze specjalistycznym i doraźna pomoc w rozwiązywaniu trudności i problemów dzieci i młodzieży (szkolnych, rodzinnych, psychologicznych). Oferta zajęć specjalistycznych może obejmować takie formy wsparcia jak:
- spotkania z psychologiem,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
2 Za organizację zajęć i prowadzenie klubu młodzieżowego odpowiada kierownik, który może pełnić równocześnie funkcję opiekuna. Pod opieką jednego opiekuna (wychowawcy, kierownika) może przebywać łącznie maksymalnie 20 uczestników klubu. Klub powinien oferować elastyczną i zróżnicowaną ofertę zajęć, dopasowaną do zainteresowań, zdolności, predyspozycji, potrzeb i preferencji uczestników. Warunkiem wsparcia jest dodatkowość, co oznacza, że środki EFS+ mają charakter dodatkowy w stosunku do działań już realizowanych przez kluby, podmioty (brak finansowania bieżącej działalności). Maksymalna wartość grantu nie może przekroczyć kwoty 100 tys. zł natomiast minimalna wartość grantu wynosi 20 tys. zł. Maksymalny poziom dofinansowania UE w projekcie wynosi 95% zaś minimalny wkład własny beneficjenta wynosi 5%. Więcej informacji o działalności LGD na stronie http://www.kujawiaki.pl/
Zakończyliśmy wybory sołtysów i rad sołeckich
W dniu 23 października br. w sali widowiskowej Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubieniu Kujawskim odbyło się zebranie kończące cykl spotkań, podczas których mieszkańcy miasta i gminy Lubień Kujawski wybierali sołtysów oraz rady sołeckie. Cykl zebrań rozpoczął się 24 maja br. spotkaniem sołeckimi w Woli Olszowej a zakończył 23 października br. spotkaniem samorządu mieszkańców miasta Lubień Kujawski.
Wszystkim wybranym serdecznie gratulujemy i życzmy owocnej współpracy.
Natomiast ustępującym sołtysom dziękujemy za wieloletnią pracę na rzecz swoich społeczności.
Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i wszelkie inicjatywy.
Poniżej aktualny wykaz Sołtysów i Rad Sołeckich kadencji 2024 – 2029.
(więcej…)
Drodzy Mieszkańcy Miasta i Gminy Lubień Kujawski!
Szkoła Podstawowa w Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim zakwalifikowała się do ogólnopolskiego konkursu „Do Hymnu” jako jedyna szkoła w powiecie włocławskim.
30 października 2024 o godzinie 11:15 odbędzie się przesłuchanie konkursowe przed komisją, która wysłucha Hymnu Polski, Roty oraz Hymnu Szarych Szeregów zaprezentowanych przez naszych uczniów. Konkurs ma niewątpliwie walory edukacyjne, łączy całe środowisko szkolne, a wysokie nagrody podnoszą jego rangę. Powstał z inicjatywy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dyrektora Narodowego Centrum Kultury oraz Stowarzyszenia „Iuvenales Cantores Lodziensis – pro Europe”.
Jednym z punktów ocenianych przez komisję jest zaangażowanie się w przygotowania lokalnej społeczności. Okażmy w tym dniu wsparcie dla uczniów naszej szkoły i w miarę możliwości ubierzmy nasze podwórka i domy w barwy narodowe.
Trzymamy kciuki i życzymy powodzenia uczniom i koordynatorowi akcji – p. Marii Giełdzińskiej!
Rozbudowa ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska na finiszu
Dobiegają końca prace związane z rozbudową ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska – lotnisko. Zakres robót obejmuje wykonanie ok. 1400 metrowego odcinka nowej nawierzchni ulicy wraz z podbudową oraz poboczami. Nowy odcinek drogi pozwoli na poprawę skomunikowania terenów inwestycyjnych lubieńskiej strefy przemysłowej. Zadanie realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z o.o. z Włocławka. Na realizację inwestycji gmina otrzymała dotację z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Informacja – Możliwe problemy z połączeniami telefonicznymi
W dniu jutrzejszym tj. 18.10.2024 r (piątek) z powodu modernizacji sieci telefonicznych oraz zmiany technologii mogą wystąpić przerwy telekomunikacyjne, w związku z którymi połączenia telefoniczne realizowane do Urzędu Miejskiego oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim mogą być utrudnione lub niemożliwe.
Za utrudnienia przepraszamy.
Ogłoszenie – Zebranie Miejskie Miasta Lubień Kujawski
W dniu 23 października 2024 roku (środa) o godzinie 18:00 w Remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w Lubieniu Kujawskim odbędzie się Zebranie Miejskie Miasta Lubień Kujawski w sprawie wyboru Przewodniczącego Zarządu Mieszkańców oraz Zarządu Mieszkańców.
PSZOK nieczynny do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i czasowym wstrzymaniu odbioru odpadów przez firmę Saniko, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych będzie nieczynny do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Targowisko Miejskie nieczynne do odwołania
Z uwagi na obecną sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej informuje, że Targowisko Miejskie będzie nieczynne do odwołania.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja – Punkt świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej
Szanowni Państwo,
W związku z przeciwdziałaniem zagrożeniom związanym z COVID-19W oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa wykonawcom i osobom korzystającym z usług, co do dalszego udzielania porad, Starosta Włocławski podjął decyzję o kontynuacji pracy punktów świadczenia nieodpłatnej pomocy prawnej poprzez udzielanie porad telefonicznych.
Od dnia 16.03.2020 r. do odwołania możliwe będzie udzielanie porad telefonicznie, zgodnie z dotychczasowymi godzinami pracy punktów przez osoby obsługujące dany punkt.
Rejestracja telefoniczna porady od godz. 7:30 do 15:00 pod nr telefonu: 54 230-46-39 – rejestracja dotyczy punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, który funkcjonuje w godzinach od 15:30 do 19:30.
Pozdrawiam
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Marzena Terpińska
Zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim
W związku z pandemią koronawirusem wprowadza się następujące zmiany organizacyjne w Ośrodku Zdrowia w Lubieniu Kujawskim:
- Rejestracja pacjentów odbywać się będzie wyłącznie drogą telefoniczną. Nr telefonu do rejestracji 54 284 31 95. Wizyty proszę ograniczyć tylko do poważnych zachorowań, zaostrzeń chorób przewlekłych.
- W poczekalni Ośrodka może przebywać równocześnie tylko 3 pacjentów.
- W trakcie rejestracji telefonicznej pacjent ma obowiązek poinformować personel o swoim pobycie poza granicą Polski w ostatnich 14 dniach lub o kontakcie z osobą chorą na Koronawirusa oraz czy występują u niej objawy grypopodobne.
- Wszelkie konsultacje dotyczące wykonanych badań laboratoryjnych, powtarzanie recept na leki przewlekłe dokonywane będą wyłącznie drogą telefoniczną.
- Pobrania na badania laboratoryjne będą ograniczone do niezbędnych – proszę o umawianie się na badania w rejestracji na wyznaczony termin.
- Wszystkie działania profilaktyczne (zdrowi pacjenci – szczepienia dzieci, bilanse zdrowia) zalecane są po uprzedniej rejestracji telefoniczne, tylko na wyznaczony dzień i godzinę. W razie pogorszenia sytuacji epidemiologicznej możliwe jest całkowite wstrzymanie działań profilaktycznych.
PROSIMY O ZASTOSOWANIE SIĘ DO W/W ZALECEŃ ABY OGRANICZYĆ POTENCJALNE ZARAŻENIE PACJENTÓW I PERSONELU.
Komunikat – ZGKiM
Bank Spółdzielczy w Kowalu oddz. Lubień Kujawski
nr: 89 9557 1029 0000 2264 2000 0001
Kontakt:
tel: 54-284-30-31
e-mail: zgkim@lubienkujawski.pl
Dziękuję za wyrozumiałość
Henryk Komorowski
LST Barka zawiesza spotkania
Komunikat – płatności
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
Nr konta: 57 9557 1029 0000 3186 2000 0003
Opłaty za odpady:
BS w Kowalu o/Lubień Kujawski
nr konta: 82 9557 1029 0400 3186 2000 0020
Burmistrz Lubienia Kujawskiego
Marek Wiliński
Rozpoczęto prace budowlane związane z przebudową dróg gminnych w miejscowościach Wola Dziankowska oraz Dziankówek
Prace na drodze gminnej w miejscowości Kaczawka
Umowa na remont „Szubienicy” wraz z zagospodarowaniem terenu w miejscowości Kamienna podpisana
Przypomnijmy, że w 2016 roku Agencja Nieruchomości Rolnych w Warszawie przekazała nieodpłatnie Gminie Lubień Kujawski nieruchomość zabudowaną w miejscowości Kamienna. W skład nieruchomości wchodzi budynek tzw. szubienicy oraz działka o powierzchni ok. pół hektara. Tym samym zakończono wieloletnie starania gminy o przejęcie nieruchomości wykorzystywanej przez lokalną społeczność na cele kulturalne. Przejecie nieruchomości było możliwe dzięki przychylności konserwatora zabytków, który zezwolił na wydzielenie przekazywanej działki z całości parku w Kamiennej oraz przychylności kierownictwa Agencja Nieruchomości Rolnych w Warszawie.
Otrzymamy 50 tys. zł. z LGD Dorzecza Zgłowiączki na realizacje projekt z obszaru aktywnej integracji
W ramach projektu 14 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz 4 osoby z otoczenia tych osób zakwalifikowanych do projektu w wyniku przeprowadzonej rekrutacji będzie mogło skorzystać z zajęć animacyjnych, spotkań z psychologiem, konsultacji dietetycznych, oraz wyjazdów na przedstawienia, seanse m.in. do opery, teatru, kina.
Proces rekrutacji przewidziany jest na czerwiec 2020 r. Natomiast projekt realizowany będzie od lipca do grudnia 2020 r.
Ponad trzy tysiące ton kruszywa z Funduszu Sołeckiego zostanie wbudowane w drogi gruntowe
Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Kaczawka
Pierwsze zbiorniki gazu w strefie przemysłowej w Lubieniu Kujawskim
Budynek dawnej piekarni w Lubieniu Kujawskim będzie miał nową funkcję
Nowe targowisko ma już pół roku
Powstają nowe alejki na skwerku przy fontannie miejskiej
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”
Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.
Pilne – pomoc dla rolników (straty przez deszcz nawalny)
Dnia 30 czerwca 2022 r. kończy się czas na ubieganie się o wsparcie przez rolników, których uprawy zostały zniszczone w 2021 r. w wyniku niekorzystnych zjawisk atmosferycznych. Dokumenty przyjmują biura powiatowe ARiMR właściwe ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego.
Więcej informacji https://www.gov.pl/web/arimr/kleski-2021
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez nawalne deszcze
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2021 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół. Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352, wew.52.