
Informacja w sprawie Polskiego Ładu
Na prośbę Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy publikujemy
poniższą informacjię:
Minister Tadeusz Kościński: Niższa pensja w styczniu, będzie wyrównanie.
– Mogą zdarzyć się sytuacje, że pod koniec miesiąca niektóre osoby otrzymają niższą pensję niż w grudniu. Każda taka osoba dostanie wyrównanie – mówi PAP minister finansów Tadeusz Kościński.
Od 8 stycznia 2022 r. obowiązuje rozporządzenie ministra finansów w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w 2022 r. Na jego mocy wysokość zaliczek, u pracowników czy zleceniobiorców osiągających miesięczny przychód do 12 800 zł brutto, powinna być pobierana w wysokości nie wyższej, niż kwota zaliczki obliczanej na zasadach obowiązujących 31 grudnia 2021 r. – Jeśli pracownik otrzymał niższe wynagrodzenie za styczeń, dostanie niezwłocznie wyrównanie od pracodawcy – przypomina minister Kościński.
– Zachęcam też takie osoby do kontaktu z Ministerstwem Finansów i Krajową Administracją Skarbową. Z kolei kadry płacowo-finansowe zapraszam m.in. na livechaty i webinary z naszymi ekspertami czy do bazy Q&A, którą można znaleźć np. na portalu wiecejwportfelach.gov.pl. Cały czas jesteśmy do Państwa dyspozycji. Jesteśmy też w stałym kontakcie ze środowiskiem księgowych, producentami oprogramowania do programów kadrowo-płacowych czy doradcami podatkowymi. Za dotychczasową współpracę, dziękuję – podkreśla Kościński.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa prowadzą szeroką akcję informacyjno-szkoleniową nt. Podatkowego Polskiego Ładu. W 2021 r.odbyło się 20 webinarów i szkoleń, w których wzięło udział ponad 24 tys. uczestników.
– Od stycznia, chcąc pomóc w interpretacji przepisów związanych z podatkowymi aspektami Polskiego Ładu, w tym tych związanych z rozporządzeniem dotyczącym zaliczek, rozpoczęliśmy cykl livechatów i webinarów. Dotychczas wzięło w nich udział ok. 67 tys. uczestników – informuje minister Tadeusz Kościński.
Organizowane są też webinary dla lokalnej społeczności. Działa infolinia Krajowej Informacji Skarbowej, można kontaktować się również przez formularz online. Z ofertą wsparcia dla przedsiębiorców i nauczycieli, telefonicznie kontaktowała się Krajowa Administracja Skarbowa.
Wszystkie informacje o podatkowej reformie, w tym poradniki, baza Q&A można znaleźć na portalach podatki.gov.pl i więcejwportfelach.gov.pl. Portale są cały czas zasilane w nowe materiały.

Klub młodzieżowy „Optymistyczny” w Lubieniu Kujawskim zaprasza na zajęcia.
Hufiec ZHP Powiatu Włocławskiego zaprasza dzieci i młodzież w wieku szkolnym do udziału w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich w ramach grantu ze Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki, pt. Klub młodzieżowy „Optymistyczny” w Lubieniu Kujawskim.
W ramach grantu przewidziane są:
- Warsztaty :
- integracyjne,
- kreatywne,
- prozdrowotne,
- z puszczaństwa i terenoznawstwa .
- 3 wycieczki,
- półkolonie podczas wakacji.
Działania w ramach projektu potrwają od 1 stycznia 2022r. do 30 czerwca 2022r. Grant skierowany jest do dzieci i młodzieży z Gminy Lubień Kujawski. Udział w rekrutacji mogą wziąć osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (9 osób), a także osoby będące otoczeniem (3 osoby). Celem projektu jest zwiększenie udziału społeczności – osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenia w życiu społecznym.
Rekrutacja rozpoczęła się 1 stycznia i potrwa do 31 stycznia bieżącego roku i będzie prowadzona w siedzibie Hufca ZHP Powiatu Włocławskiego przy ulicy Sikorskiego 12 w Choceniu oraz w ZPO im. hm. Jana Bytnara „Rudego” przy ulicy Szkolnej 15 w Lubieniu Kujawskim. Więcej informacji można otrzymać pod numerem telefonu: 697 288 519 oraz mailowo: katarzyna.jankowska@zhp.net.pl.
Chorągiew Kujawsko-Pomorska ZHP, Hufiec Powiatu Włocławskiego realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. Klub młodzieżowy „Optymistyczny” w Lubieniu Kujawskim.
Całkowita wartość projektu: 52 657,42 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 50 000,00 zł
Wkład własny: 2 657,42 zł

Informacja dla uczestników projektu montażu instalacji fotowoltaicznych.
Mieszkańcy, którzy mają podpisaną z gminą umowę na montaż lub dofinansowanie instalacji fotowoltaicznej będą mogli rozliczać się z energii na dotychczasowych zasadach, tj. w systemie opustu – przewiduje poselski projekt nowelizacji ustawy o OZE.
Więcej informacji: https://samorzad.pap.pl/kategoria/srodowisko/projekt-pis-umozliwi-samorzadom-dokonczenie-tzw-projektow-parasolowych
Zmarł wieloletni Radny Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Marian Polichnowski
Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci
śp. Mariana Polichnowskiego
wieloletniego Radnego
Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
kadencji 2006 – 2010, 2014 – 2018, 2018 – 2023.
Rodzinie i bliskim wyrazy współczucia składają w imieniu
Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Marek Małachowski
Burmistrz
Lubienia Kujawskiego
Marek
Wiliński
Spotkanie konsultacyjne z Przedstawicielem BGK w sprawie Rządowego Funduszu Polski Ład
W dniu 20 stycznia br. w Urzędzie Miejskim w Lubieniu Kujawski odbyło się spotkanie z Przedstawicielem BGK Marzeną Łukowską w sprawie Rządowego Funduszu Polski Ład. W spotkaniu uczestniczyli burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, zastępca burmistrza Jakub Tomczak oraz Magdalena Nowak dyrektor biura poselskiego Anny Gembickiej. Podczas spotkania omówiono postęp w realizacji gminnych inwestycji już zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach pierwszej edycji Funduszu Polski Ład tj. przebudowy ulic Pogodnej, Szkolnej oraz Przejazd w Lubieniu Kujawskim oraz przebudowy budynków Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim na co gminie przyznano prawie 10 mln. dotacji. Omówione zostały także założenia drugiej edycji Funduszu Polski Ład, w ramach którego nabór wniosków trwa do 15 lutego br.
Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim otrzyma nowy wóz
W środę (19 stycznia br.) wiceszef MSWiA Maciej Wąsik zatwierdził zestawienie jednostek OSP, które w 2022 r. otrzymają dofinansowanie na zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych. Dzięki tym środkom do strażaków ochotników z całego kraju trafi 456 nowych pojazdów. Wśród jednostek, które w 2022 roku otrzymają dofinansowanie na zakup samochodu jest Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim, która ma otrzymać 50% wsparcie do zakupu średniego samochodu do ratownictwa gaśniczego. Szacunkowa całkowita wartość nowego samochodu dla OSP Lubień Kujawski ma wynieść ok. milion złotych.
Ochotnicza Straż Pożarna w Lubieniu Kujawskim ma w bieżącym roku wzbogacić się także o kolejną inwestycję tj. remont budynku OSP. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej. Zadanie będzie w 100 % finansowana z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Ogłoszenie o naborze wniosków 2/2022
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki informuje o możliwości składania wniosków o udzielenie wsparcia na operacje realizowane przez podmioty inne niż LGD
w ramach działania 19 „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”/ poddziałania 19.2 “Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Nr konkursu LGD: 2/2022
Termin składania wniosków: od dnia 7 lutego 2022 r. do dnia 28 lutego 2022r. do godz. 15:30
Miejsce składania wniosków: Biuro Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki, ul. Sikorskiego 12, 87-850 Choceń
Poniedziałek, środa, czwartek w godz. od 7.30. do15.30
wtorek od 7.30 do 17.00
piątek od 7.30 do 14.00
Wnioski należy składać bezpośrednio, tj. osobiście albo przez pełnomocnika albo przez osobę uprawnioną do reprezentacji, w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu.
Tryb składania wniosków:
Wnioski wraz z załącznikami należy składać na odpowiednich formularzach w wersji papierowej (1 sztuka). Zalecane jest załączenie wersji elektronicznej wniosku.
Forma wsparcia: Premia
Zakres tematyczny operacji:
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność przez podejmowanie działalności gospodarczej – w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie.
Prosimy o zgłaszanie szkód po nawałnicy z dnia 17 stycznia br.
Mieszkańcy Gminy Lubień Kujawski, którzy ponieśli straty w wyniku przejścia nad gminą ostatniej nawałnicy tj. z dnia 17 stycznia br. proszeni są o telefoniczne lub osobiste zgłaszanie powstałych szkód do Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim celem ich oszacowania. Po dokonaniu ustaleń powstałych strat urząd będzie podejmował działania mające na celu pomoc poszkodowanym.
Telefon kontaktowy 54 284-43-20 (osoba do kontaktu: Krzysztof Lach)
Komunikat – Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim uprzejmie informuje, że w celu ograniczenia ryzyka zakażenia koronawirusem wprowadzone zostają ograniczenia w obsłudze interesantów. Od dnia 16.03.2020 r. do dnia 25.03.2020 r. roku wstrzymuje się przyjmowanie podań oraz wstrzymuje się przyjmowanie interesantów. Wnioski na świadczenia rodzinne oraz świadczenie wychowawcze prosimy przesyłać drogą elektroniczną lub listownie. Interesanci przyjmowani będą wyłącznie w sytuacjach pilnych i niezbędnych. Zachęcamy przede wszystkim do kontaktu telefonicznego pod nr:
54 255 50 27 – kierownik,
54 255 50 25 – pracownicy socjalni,
54 255 50 26 – świadczenia rodzinne i wychowawcze,
lub e-mail: (ops@lubienkujawski.pl).
Zgodnie z zaleceniami Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej będą świadczyć – osobom samotnym, którzy są starsi, niepełnosprawni lub przewlekle chorzy lub innym poddanym kwarantannie pomoc po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu.
Anna Kilichowska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim
W najbliższy poniedziałek targowisko będzie zamknięte
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja w sprawie odwołania szkolenia z Caritas
Szanowni Państwo!
Ze swojej strony zapewniamy wszelką pomoc i przychylność w załatwianiu spraw drogą telefoniczną lub mailową.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Ogłoszenie – Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych
Przewodniczący
Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych
Zgliński Janusz
Informacja – sprzedaż siana
Komunikat dotyczący przerwy w dostawie energii elektrycznej
- Dnia 03.03.2020 – w godz. 08.00 – 14.00 – Modlibórz 4 obwód 200.
IV EDYCJA KONKURSU PLASTYCZNEGO „Turystyka na obszarze LGD w oczach młodych mieszkańców IV”
Prace zostaną ocenione w trzech kategoriach wiekowych:
– 5-8 lat – 4 nagrody,
– 9-11 lat – 4 nagrody,
– 12-16 lat – 4 nagrody.
Przyznane nagrody będą jednakowe w każdej kategorii wiekowej – sprzęt turystyczny/sportowy/muzyczny.
Chętne osoby do wzięcia udziału prosimy o wypełnienie deklaracji uczestnictwa oraz zapoznanie się z Regulaminem konkursu.
Do pobrania:
Termomodernizacja budynku wielorodzinnego przy ulicy Żwirki i Wigury 1 w Lubieniu Kujawskim
Rozpoczęto budowę dojścia do placu zabaw stanowiącego jednocześnie dojazd do działek budowlanych w miejscowości Kaliska
Strefa przemysłowa w Lubieniu Kujawskim ma nową drogę dojazdową
Rozbudowa ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska na finiszu
Postęp prac przy budowie hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Trwają prace związane z rozbudową ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska
Rozmowy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną o nowych możliwościach inwestycyjnych Strefy Przemysłowej w Lubieniu Kujawskim


Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Dziankówek
Firma FOMICOM planuje budowę zakładu w lubieńskiej strefie przemysłowej
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.
Możliwość składania wniosków – „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej”




Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 2 stycznia 2023 r. do dnia 29 grudnia 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014– 2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 280), zwane dalej: „rozporządzeniem”.
(więcej…)Możliwość składania wniosków – “Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej”




Ogłoszenie Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w terminie od dnia 28 grudnia 2022 r. do dnia 24 lutego 2023 r.
Warunki i tryb przyznawania pomocy, w tym szczegółowe informacje o prawach i obowiązkach beneficjentów, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w środki zapobiegawcze, których celem jest ograniczenie skutków prawdopodobnych klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020
(Dz. U. z 2020 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej: rozporządzenie, którego treść dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi https://www.gov.pl/rolnictwo oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) https://www.gov.pl/arimr.
Od 2 stycznia rolnicy, którzy ponieśli straty w wyniku wystąpienia klęsk żywiołowych lub ASF, mogą starać się o środki finansowe na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej.
O pomoc na inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej mogą się starać dwie grupy rolników. Do pierwszej należą ci, których gospodarstwa ucierpiały na skutek klęsk żywiołowych: deszczu nawalnego, suszy, przymrozków wiosennych, ujemnych skutków przezimowania, obsunięcia się ziemi, lawiny, gradu, huraganu czy uderzenia pioruna. Drugą stanowią poszkodowani w wyniku wystąpienia afrykańskiego pomoru świń (ASF).
O dofinansowanie można się ubiegać, gdy szkody w gospodarstwie, np. w sprzęcie, uprawach rolnych albo zwierzętach gospodarskich, powstały w roku, w którym jest składany wniosek lub w jednym z dwóch poprzednich lat. Straty muszą wynosić przynajmniej 30 proc. średniorocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiła szkoda. Pod uwagę można wziąć również pięć lat poprzedzających rok wystąpienia strat, jednak w tym przypadku pomija się lata o najwyższej i najniższej produkcji. Z kolei jeśli w gospodarstwie wystąpi ASF, o pomoc mogą starać się rolnicy, którym powiatowy lekarz weterynarii nakazał w drodze decyzji zabicie świń lub zniszczenie ich zwłok. W tym przypadku szkoda także powinna wynosić co najmniej 30 proc. trzody chlewnej posiadanej przez rolnika.
Maksymalna pomoc, jaką można otrzymać w ramach tego wsparcia w całym okresie realizacji PROW 2014-2020, to 300 tys. zł na jednego beneficjenta i gospodarstwo. Poziom dofinasowania nie może przekroczyć jednak 80 proc. kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację danej inwestycji.
Rekompensaty z tytułu szkód powstałych w wyniku klęsk żywiołowych można przeznaczyć na odtworzenie składników gospodarstwa, które uległy zniszczeniu. Wartość szkody musi oszacować komisja powołana przez wojewodę, a zakres kosztów podlegających refundacji musi być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w wyniku klęski żywiołowej zniszczona została konkretna maszyna rolnicza, można otrzymać dofinansowanie na jej odkupienie. Trzeba pamiętać, że musi być ona nowa. A jeśli np. w wyniku przejścia huraganu zniszczeniu uległ sad, pomoc finansowa powinna zostać przeznaczona na odtworzenie uszkodzonych nasadzeń. Natomiast gdy przyczyną strat jest ASF, inwestycje realizowane z dofinansowaniem nie mogą być związane z produkcją świń.
Od 2 stycznia do 29 grudnia 2023 r. wnioski przyjmują biura powiatowe i oddziały regionalne ARiMR. Dokumenty można złożyć osobiście, przesłać za pośrednictwem Poczty Polskiej lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP. Pomoc przyznawana jest zgodnie z kolejnością wpływu dokumentacji.
Do tej pory z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach wsparcia „Inwestycji odtwarzających potencjał produkcji rolnej” Agencja przeprowadziła dziesięć naborów. Poprzedni zakończył się 30 grudnia 2022 r. – przyjęto w nim 86 wniosków, a kwota oczekiwanego dofinansowania to ok. 7,7 mln zł. W sumie taką pomoc z PROW 2014-2020 w wysokości ponad 24 mln zł otrzymało do tej pory 473 rolników.
Więcej informacji – otwórz
Dokumenty aplikacyjne – otwórz
lub na stronie: https://www.gov.pl/web/arimr
Komunikat w sprawie gradu II
Ogłoszenie dla rolników poszkodowanych przez grad
W zgłoszeniu należy podać wszystkie uprawy występujące w gospodarstwie rolnym, niezależnie od stopnia zniszczenia, aby ogólny areał zasiewu był zgodny z wnioskiem złożonym do ARiMR o dopłaty w 2022 roku.
Zgodnie z regulaminem działania terenowych komisji, szacowania szkód dokonuje się do czasu zbioru plonu głównej uprawy lub jej likwidacji. Warunkiem sporządzenia przez Komisję protokołu z szacowania strat w uprawach jest złożenie przez rolnika wniosku w odpowiednim terminie. Na podstawie wniosku oraz wizyty w terenie wypełniony zostanie protokół.
Druki wniosków można pobrać poniżej. Są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 28 44 352.