
Ogłoszenie – XXXII Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 14 marca 2022 roku (poniedziałek) o godzinie 10:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XXXII Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
- Otwarcie XXXII Sesji Rady Miejskiej
- Stwierdzenie quorum
- Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XXXI Sesji Rady Miejskiej
- Wybór sekretarza obrad
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
- Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2022 – 2038.
- Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy.
- Uchwała w sprawie przyjęcia planów pracy komisji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim na 2022 rok.
- Uchwała w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt w Gminie Lubień Kujawski na 2022 rok.
- Uchwała w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych biorących udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej oraz szkoleniu lub ćwiczeniu pożarniczym.
- Uchwała w sprawie zarządzenia poboru należności podatkowych w drodze inkasa, ustalenia inkasentów oraz wysokości wynagrodzenia za inkaso.
- Uchwała w sprawie wykazu kąpielisk oraz określenia sezonu kąpielowego na terenie Gminy Lubień Kujawski na 2022 roku.
- Uchwała w sprawie wyrażenia woli utworzenia stowarzyszenia z gminami wchodzącymi w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Włocławka oraz Powiatem Włocławskim.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie części zadania z zakresu publicznego transportu zbiorowego i zawarcia porozumienia.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia i przyjęciu do realizacji wniosku o dofinansowanie projektu pn. „Klub pracy – Aktywna Kamienna”.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski i udzielenie bonifikaty.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
- Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości stanowiących własność Gminy Lubień Kujawski.
- Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad XXXII Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
Z uwagi na obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego oraz istniejące zagrożenie koronawirusem SARS-CoV-2 w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo obrady Rady Miejskiej odbędą się bez udziału gości i publiczności. Prowadzona będzie transmisja obrad na kanale youtube.com Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim.
Kolejni uchodźcy wojenni z Ukrainy trafiają do Lubienia Kujawskiego
Już ponad dwudziestu uchodźców wojennych z Ukrainy przebywa na terenie gminy Lubień Kujawski. Są to głównie matki z dziećmi oraz osoby starsze. Gmina w porozumieniu ze służbami wojewódzkimi zorganizowała dla przybywających uchodźców miejsca noclegowe, posiłki oraz rzeczy pierwszej potrzeby. We współpracy z prywatnymi podmiotami gmina zabezpieczyła miejsca pobytu dla ponad 100 uchodźców z Ukrainy. Według wstępnych ustaleń tylu uchodźców może w najbliższym czasie przyjechać do naszej gminy głównie, jako rodziny osób pracujących w zakładach lubieńskiej strefy przemysłowej. Dziękujemy za wszystkie deklaracje pomocy zarówno od osób fizycznych, instytucji oraz firm. Wszystkie przekazane przez darczyńców formy wsparcia będą sukcesywnie przekazywane przybywającym uchodźcą w miarę deklarowanych potrzeb.
Gmina Lubień Kujawski wspiera uchodźców z Ukrainy
W związku z zaistniałą sytuacją na Ukrainie informujemy, że na terenie Gminy Lubień Kujawski samorząd we współpracy z prywatnymi podmiotami zabezpieczył miejsca pobytu dla ponad 100 uchodźców z Ukrainy. Według wstępnych ustaleń tylu uchodźców może w najbliższym czasie przyjechać do naszej gminy głównie, jako rodziny osób pracujących w zakładach lubieńskiej strefy przemysłowej. W dniu wczorajszym zakwaterowano już pierwszych sześciu uchodźców – troje dorosłych i troje dzieci za kolejnymi oczekujemy. Gmina jest w stałym kontakcie z administracja wojewódzką, Starostwem Powiatowym celem bieżącej wymiany informacji oraz zapewnienia właściwej i skoordynowanej realizacji zadań. Dziękujemy za wszystkie deklaracje pomocy zarówno od osób fizycznych, instytucji oraz firm. W sposób szczególny dziękujemy za dotychczasową aktywność zarządu zakładu BERRY SUPERFOS i ofiarowaną już przybyłym uchodźcom pomoc finansową i materialną. Będziemy Państwa informować o podejmowanych na naszym terenie akcjach pomocy obywatelom Ukrainy w miarę zgłaszanych potrzeb przez przybyłe osoby.
Lista produktów i środków, które mogą być przekazane potrzebującym na Ukrainie (w tym oczekującym przed przejściami granicznymi).
- Odzież i okrycie:
- Koce zwykłe i termiczne
- Śpiwory
- Podkładki pod materac do spania z wodoodpornej folii aluminiowej
- Materace
- Ubrania (nowe!), płaszcze przeciwdeszczowe (nowe!)
- Środki
higieny i czystości:
- Płyny do kąpieli/pod prysznic/mydło, Dezodoranty, Pasta do zębów, Szczoteczki do zębów, Grzebienie
- Bielizna damska, męska, dziecięca
- Podpaski, Pampersy, Pieluchy dla dorosłych, Papier toaletowy i ręczniki papierowe
- Ręczniki (w tym z mikrofibry)
- Worki na śmieci, Środki dezyfekujące/alkohol do dezynfekcji, Maski filtrujące lub jednorazowe
- Żywność:
- Woda
- żywność do szybkiego przygotowania (instant), batony (w tym energetyczne), bakalie, orzechy,
- konserwy,
- makarony, płatki zbożowe do szybkiego przygotowania
- narzędzia kuchenne jednorazowego lub wielokrotnego użytku: talerz głęboki, łyżka, widelec, nóż, szkło (silikon spożywczy lub plastik)
Uwaga! Zabezpieczyć szkło!!
- Inne:
- Zapałki, Baterie, powerbanki, Oświetlenie, w tym latarki, Świece
- Zestawy pierwszej pomocy
- Podstawowe środki medyczne (witaminy, środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, leki na kaszel i przeziębienie) – Lekarstwa, tylko te które są kupowane bez recepty!! I mogą być przechowywane w temperaturze do 260C. Wyłącznie nowe opakowania z ważnym terminem przydatności
Czego nie wysyłamy w ramach pomocy humanitarnej?
UWAGA: produkty z poniższej listy nie będą przyjmowane! Jeżeli chcesz przekazać coś z poniższej listy
- Broń palna (w tym gazowa, hukowa itp.)
- Broń biała
- Hełmy, elementy opancerzenia, umundurowania
- Inny sprzęt militarny i paramilitarny
- Produkty, których wywóz z terytorium RP wymaga koncesji lub zezwolenia
- Inne produkty, które nie stanowią pomocy humanitarnej.
W Lubieniu Kujawskim w połowie marca zapowiadane jest otwarcie nowego marketu spożywczego sieci Biedronka
W miejscowości Narty gmina Lubień Kujawski prowadzone są prace związane z budową nowego marketu spożywczego. Według informacji uzyskanych od inwestora ma to być sklep ze znanej w Polsce sieci Biedronka a jego oficjalne otwarcie zapowiadane jest na 15 marca br. Pod względem liczby sklepów Biedronka to obecnie największa sieć handlowa w Polsce posiadająca ponad 3 tys. sklepów. Właściciel Biedronki Jeronimo Martins Polska jest jednocześnie jednym z największych podatników w Polsce.
Aż 12 firm zainteresowanych budową odcinka sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w miejscowości Kaliska
Aż 12 firm złożyło swoje oferty w ogłoszonym przez gminę przetargu na wykonawcę, który wybuduje sieć wodociągową i kanalizacyjną w miejscowości Kaliska – działki budowlane lotnisko. Najkorzystniejszą cenowo ofertę w postępowaniu złożyła firma KAMA Usługi sp. z o.o. z Warszawy z kwotą 700 tys. zł. Nowa sieć pozwoli uzbroić w w/w media 76 działek budowlanych sprzedanych przez gminę w 2019 i 2020 roku. Zadanie jest jednym z kilku planowanych etapów realizacji budowy nowej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy Lubień Kujawski w ramach otrzymanej na ten cel rządowej dotacji w wysokości prawie 2,5 mln zł. Całość dotacji ma zostać wykorzystana przez gminę do końca 2024 roku.
Więcej o ogłoszonym przetargu tutaj
Otrzymaliśmy 1,65 mln zł dotacji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ponad 5 km dróg gminnych Narty – Czaple – Świerna
W dniu 16 lutego br. Prezes Rady Ministrów zatwierdził listy zadań powiatowych i gminnych zakwalifikowanych do dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w ramach naboru wniosków na 2022 rok. Województwo kujawsko-pomorskie otrzymało 156,4 mln zł wsparcia na budowę i modernizację dróg w regionie. 45,4 mln zł wsparcia będzie przeznaczone na zadania powiatowe natomiast 111 mln zł na zadania gminne. Dofinansowanie z RFRD dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania. Wśród zadań gminnych, które otrzymały dotację jest inwestycja Gminy Lubień Kujawski dotycząca przebudowy dróg gminnych Narty – Czaple – Świerna z kwota wsparcia 1,65 mln zł, co stanowi 50% całości zadania.
Więcej o wynikach naboru tutaj
Ogłoszenie!
W związku z awarią linii telefonicznej NZOZ w Kłóbce prosi pacjentów o kontaktowanie się pod numerem telefonu komórkowego 508 125 661.
Za utrudnienia przepraszamy.
Jarosław Waczyński
kierownik
Komunikat – Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim uprzejmie informuje, że w celu ograniczenia ryzyka zakażenia koronawirusem wprowadzone zostają ograniczenia w obsłudze interesantów. Od dnia 16.03.2020 r. do dnia 25.03.2020 r. roku wstrzymuje się przyjmowanie podań oraz wstrzymuje się przyjmowanie interesantów. Wnioski na świadczenia rodzinne oraz świadczenie wychowawcze prosimy przesyłać drogą elektroniczną lub listownie. Interesanci przyjmowani będą wyłącznie w sytuacjach pilnych i niezbędnych. Zachęcamy przede wszystkim do kontaktu telefonicznego pod nr:
54 255 50 27 – kierownik,
54 255 50 25 – pracownicy socjalni,
54 255 50 26 – świadczenia rodzinne i wychowawcze,
lub e-mail: (ops@lubienkujawski.pl).
Zgodnie z zaleceniami Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej będą świadczyć – osobom samotnym, którzy są starsi, niepełnosprawni lub przewlekle chorzy lub innym poddanym kwarantannie pomoc po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu.
Anna Kilichowska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim
W najbliższy poniedziałek targowisko będzie zamknięte
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja w sprawie odwołania szkolenia z Caritas
Szanowni Państwo!
Ze swojej strony zapewniamy wszelką pomoc i przychylność w załatwianiu spraw drogą telefoniczną lub mailową.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Ogłoszenie – Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych
Przewodniczący
Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych
Zgliński Janusz
Informacja – sprzedaż siana
Komunikat dotyczący przerwy w dostawie energii elektrycznej
- Dnia 03.03.2020 – w godz. 08.00 – 14.00 – Modlibórz 4 obwód 200.
IV EDYCJA KONKURSU PLASTYCZNEGO „Turystyka na obszarze LGD w oczach młodych mieszkańców IV”
Prace zostaną ocenione w trzech kategoriach wiekowych:
– 5-8 lat – 4 nagrody,
– 9-11 lat – 4 nagrody,
– 12-16 lat – 4 nagrody.
Przyznane nagrody będą jednakowe w każdej kategorii wiekowej – sprzęt turystyczny/sportowy/muzyczny.
Chętne osoby do wzięcia udziału prosimy o wypełnienie deklaracji uczestnictwa oraz zapoznanie się z Regulaminem konkursu.
Do pobrania:
Centrum Dystrybucyjne Dino największym płatnikiem podatku na terenie gminy Lubień Kujawski
Zgromadzenie Wspólników Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej „KZN-Toruński” Sp. z o.o.
Rozpoczęto prace przy budowie nowych kotłowni gazowych dla budynków wielorodzinnych w Lubieniu Kujawskim
Budowa hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Firma Inżynieryjno – Drogowa Drogtom Sp. z o.o. z Włocławka przebuduje kolejne odcinki dróg na terenie gminy Lubień Kujawski
Posiedzenie XLVI Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Lubień Kujawski otrzymał 8 mln zł z ósmej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład


Wręczono promesy w ramach VI edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych oraz II edycji Rządowego Programu Odbudowy Zabytków
List od Premiera Mateusza Morawieckiego odczytała Joanna Borowiak Poseł na Sejm.
To m.in. dzięki Rządowym Programom udało się wesprzeć gminy w poprawieniu stanu, odbudowie i remontach obiektów zabytkowych, jak i dróg. Przyczyniło się to do uchronienia ich przed zniszczeniem i degradacją.
W uroczystości uczestniczyli też min. Anna Gembicka, Krzysztof Szczucki, Jan Krzysztof Ardanowski Poseł na Sejm RP, Mariusz Kałużny i Józef Łyczak Senator RP.
Gmina Lubień Kujawski otrzymała z w/w programów łącznie 2 500 000 zł na budowę niskoemisyjnych źródeł ciepła w budynkach wielorodzinnych w Lubieniu Kujawskim oraz prace konserwatorskie i restauratorskie ogrodzenia Kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lubieniu Kujawskim.
Od 1 sierpnia 2023 r. strona internetowa KRUS dostępna na platformie GOV.PL
Dzięki stronie Kasy na platformie gov.pl rolnicy będą mieli dostęp do jednolitych i ustandaryzowanych informacji oraz e-usług w jednym miejscu. Tak jak dotychczas w serwisie Kasy dostępne będą informacje z zakresu m.in. ubezpieczenia społecznego rolników, świadczeń, prewencji wypadkowej, rehabilitacji leczniczej, czy orzecznictwa lekarskiego. Rolnicy pobiorą wszystkie niezbędne wnioski i formularze.
Wraz z uruchomieniem portalu www.gov.pl/krus strona internetowa KRUS pod dotychczasowym adresem – www.krus.gov.pl – przestanie być dostępna.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Wnioski o szacowanie strat suszowych
Proszę pamiętać aby wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo w płatnościach obszarowych do ARiMR, tak aby były one zgodne co do ara.
Ponadto, informujemy, że producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak to miało miejsce od 2020 r. za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”, ponieważ metoda ta w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów.
UWAGA!
Jeżeli Gminna Komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez Gminną Komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów.
Druki wniosków można pobrać poniżej lub są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 284 43 52.
Rusza nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla Kół Gospodyń Wiejskich na 2023 rok
Od 3 kwietnia br. ruszył nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa na realizację celów statutowych Kół Gospodyń Wiejskich.
Pomoc finansowa skierowana jest do wszystkich Kół Gospodyń Wiejskich zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w którym aktualnie znajduje się już 12,5 tys. tych organizacji.
Koła Gospodyń Wiejskich mogą ubiegać się o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa raz w roku.
W 2023 roku kwoty pomocy finansowej zostały zwiększone o 3 tys. zł i wynoszą:
- 8 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących do 30 członków,
- 9 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących od 31 do 75 członków,
- 10 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących ponad 75 członków.
Pomoc finansowa powinna być przeznaczona na realizację celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich, związanych w szczególności z:
- prowadzeniem działalności społeczno-wychowawczej i oświatowo-kulturalnej w środowiskach wiejskich;
- prowadzeniem działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
- wsparciem rozwoju przedsiębiorczości kobiet;
- inicjowaniem i prowadzeniem działań na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
- upowszechnianiem i rozwijaniem form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych;
- reprezentowaniem interesów środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;
- rozwijaniem kultury ludowej, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.
Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych na ten cel, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, jednakże nie dłużej niż do 30 września br.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Źródło: gov.pl
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.