Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki – główne założenia LSR na lata 2014-2020 – CEL OGÓLNY 3
Cele ogólne, cele szczegółowe oraz konkretne przedsięwzięcia, jakie są realizowane na terenie funkcjonowania Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki określa Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2014-2020, którą Stowarzyszenie obecnie realizuje.
W tym celu LGD przeprowadza m.in. nabory wniosków na realizację projektów, ogłasza konkursy na nabór wniosków o dofinansowanie, organizuje spotkania/szkolenia dla beneficjentów, udziela bezpłatnego doradztwa jak również przeprowadza wiele działań informacyjnych.
Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Dorzecza Zgłowiączki na lata 2014-2020
Cel ogólny 3 i cele szczegółowe 3.1, 3.2, 3.3
Cel ogólny 3 – Rozwój turystyki i agroturystyki oraz podniesienie jakości życia mieszkańców w obszarze komunikacji, rekreacji i wypoczynku
Potrzeba realizacji celu wynikła ze zdiagnozowanych problemów i potrzeb dotyczących m.in. zbyt słabo rozwiniętej oferty kulturalnej, małego wsparcia na kultywowanie tradycji lokalnych, niskiego potencjału organizacyjno-finansowego większości organizacji społecznych z obszaru LSR.
Cel szczegółowy 3.1 Wzmocnienie atrakcyjności turystycznej na obszarze działania LSR
Wykonana na potrzeby LSR analiza SWOT wykazała zły stan infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej oraz jej częściowe braki na terenie LGD, takie jak: brak szlaków turystycznych i obiektów turystycznych. Niedostateczne wyeksponowanie walorów krajobrazowych i historycznych sprawia, że to co najcenniejsze w regionie nie jest do końca wykorzystane. Miarą celu jest liczba zbudowanej i rozbudowanej już istniejącej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej.
Cel szczegółowy 3.2 Poprawa dostępności niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej
Realizacja celu przyczynia się do podniesienia standardu życia mieszkańców oraz atrakcyjności rekreacyjnej i kulturalnej obszaru LSR. Cel realizowany jest poprzez działania promujące lokalne dziedzictwo przyrodnicze, kulturowe i historyczne oraz produkty lokalne a także poprzez materiały promocyjno-informacyjne. Zadania realizowane w ramach tego celu przyczyniają się do powstawania nowej infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej na terenie LGD.
Cel szczegółowy 3.3 Poprawa infrastruktury drogowej na terenie LGD
Realizacja celu przyczynia się do poprawy infrastruktury drogowej oraz do ożywienia społeczno-gospodarczego danego obszaru a także do poprawy warunków uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym osób zamieszkujących obszary problemowe.
W ramach celu ogólnego 3 realizowane jest:
- Przedsięwzięcie 3.1 – Program rewitalizacji infrastruktury turystycznej wraz z rozbudową i modernizacją bazy rekreacyjnej i kulturalnej na terenie LGD
- Przedsięwzięcie 3.2 – Budowa i przebudowa dróg lokalnych gwarantujących spójność terytorialną w zakresie włączenia społecznego
Źródłem finansowania przedsięwzięć 3.1 i 3.2 jest Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020) – działanie LEADER.
Cel ogólny 3 jest realizowany poprzez następujące typy operacji:
- zachowanie dziedzictwa lokalnego,
- rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej,
- budowa lub przebudowa publicznych dróg gminnych lub powiatowych.
CEL OGÓLNY 3
planowane ogłoszenie konkursu w I kwartale 2022 roku
na
Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej
Podmioty uprawnione do złożenia wniosku
Osoby fizyczne, osoby prawne, w tym m.in. kółka rolnicze, JST z wyłączeniem województw, ich związki bądź ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe, spółdzielnie, kościoły, związki wyznaniowe, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawy przyznają zdolność prawną. Podmioty te muszą posiadać miejsce zamieszkania (jeśli dotyczy) na obszarze LGD lub siedziba podmiotu (oddziału) tej jednostki musi być na obszarze objętym LSR.
Wysokość wsparcia
– Wysokość wsparcia nie wyższa niż 100% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku podmiotu niewykonującego działalności gospodarczej oraz organizacji pozarządowej, która wykonuje działalność gospodarczą, jeśli organizacja ta ubiega się o pomoc w zakresie Rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.
– Wysokość wsparcia nie wyższa niż 63,63% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku jednostek sektora finansów publicznych.
Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który wynosi 300 000,00 zł na jednego beneficjenta w okresie realizacji LSR. Limitu tego nie stosuje się do podmiotów będących jednostką sektora finansów publicznych. Pomoc jest przyznawana, jeśli służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej.
MINIMALNA ILOŚĆ PUNKTÓW, BY MÓC UZYSKAĆ WSPARCIE – 25 PKT
Więcej informacji o działalności LGD na stronie http://www.kujawiaki.pl/ lub pod numerem telefonu 54 284 66 69.
Program Wieloletni „Senior+ na lata 2021-2025 edycja 2021
Program Wieloletni „Senior+ na lata 2021-2025 edycja 2021 Moduł II „Zapewnienie funkcjonowania Dziennego Domu Senior +” Na realizację zadania publicznego w ramach Programu Wieloletniego ,,Senior+” na lata 2021-2025 Edycja 2021 – Moduł II Zapewnienie funkcjonowania Dziennego Domu ,,Senior+” Gmina Lubień Kujawski na rok 2021 otrzymała dofinansowanie w wysokości 66.750,00 zł.
Dzienny Dom Senior+ jest miejscem spotkań nieaktywnych zawodowo seniorów będących mieszkańcami Gminy Lubień Kujawski. W ramach działalności Dzienny Dom Senior+ zapewnia ofertę usług dostosowaną do potrzeb i możliwości seniorów w tym, m.in.:
– socjalne – m.in. zapewnienie posiłku w formie cateringu,
– edukacyjne,
– kulturalno – oświatowe,
– aktywności ruchowej,
– sportowo – rekreacyjne,
– aktywizacji społecznej i międzypokoleniowej,
– terapii zajęciowej.
Szczegółowe informacje dotyczące Dziennego Domu „Senior +” można uzyskać w siedzibie Domu – Lubień Kujawski, ul. 1-go Maja 44 tel. 542555027
Zapraszamy
Ruszyły prace przy przebudowie drogi gminnej w miejscowości Rzeżewo
Ruszyły prace przy przebudowie drogi gminnej w miejscowości Rzeżewo. Inwestycję o wartości 750 tys zł realizuje firma DROGTOM z Włocławka. Łącznie w ramach zadania przebudowanych zostanie w terminie do końca marca 2022 roku ok. 2 km dróg gminnych o nawierzchni asfaltowej.
Na zdjęciu Burmistrz Lubienia Kujawskiego Marek Wiliński, Radny Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim Janusz Zgliński oraz kierownik robót firmy DROGTOM Kamil Trawczyński podczas wizytacji placu budowy.
Ogłoszenie – XXX Sesja Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
Dnia 2 grudnia 2021 roku (czwartek) o godzinie 10:00 w sali Centrum Kultury w Lubieniu Kujawskim przy ulicy Wojska Polskiego 22 odbędzie się posiedzenie XXX Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
I. SPRAWY PORZĄDKOWE
- Otwarcie XXX Sesji Rady Miejskiej
- Stwierdzenie quorum
- Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej XXIX Sesji Rady Miejskiej
- Wybór sekretarza obrad
- Przyjęcie proponowanego porządku obrad
II. SPRAWY PRZEDMIOTOWE
- Uchwała w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Lubień Kujawski na lata 2021 – 2038.
- Uchwała w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy.
- Uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień z podatku od nieruchomości na 2022 rok.
- Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad XXX Sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marek Małachowski
Z uwagi na obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego oraz istniejące zagrożenie koronawirusem SARS-CoV-2 w trosce o Państwa zdrowie i bezpieczeństwo obrady Rady Miejskiej odbędą się bez udziału gości i publiczności. Prowadzona będzie transmisja obrad na kanale youtube.com Urzędu Miejskiego w Lubieniu Kujawskim.
Uroczyście wręczono vouchery w ramach Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład
W dniu 19 listopada br. w auli Prymasa Stefana Wyszyńskiego w Wyższym Seminarium Duchownym we Włocławku przedstawicielom samorządów z powiatów: aleksandrowskiego, radziejowskiego, lipnowskiego i włocławskiego uroczyście wręczono vouchery informujące o otrzymanym wsparciu w pierwszej edycji pilotażowego Programu Inwestycji Strategicznych Rządowego Funduszu Polski Ład. Vouchery wręczali w imieniu Rządu Wicewojewoda Józef Ramlau, Senator RP Józef Łyczak, Posłowie na Sejm RP: dr Joanna Borowiak, Anna Gembicka, Krzysztof Ardanowski oraz Łukasz Kałużny. Rządowy Fundusz Polski Ład to Program Inwestycji Strategicznych, który ma na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja. Lubień Kujawki w ramach programu otrzymał dwa vouchery na dotacje w łącznej wysokości 9.65 mln zł na realizację dwóch inwestycji planowanych do realizacji na terenie miasta w latach 2022 -2023. Pierwsze z zadań zaplanowanych do realizacji w ramach programu dotyczy przebudowy ulic Przejazd, Szkolnej oraz Pogodnej wraz z budową parkingu przy cmentarzu. Natomiast drugie przebudowy budynków Zespołu Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim w zakresie wykonania nowych pokryć dachowych budynków, termomodernizacji, wymiany oświetlenia na energooszczędne, ogrzewania oraz budowy instalacji fotowoltaicznych.
Fotorelacja: https://nwloclawek.pl/artykul/miliony-rozdano-samorzadom/1244034
Zgodnie z deklaracjami wyborczymi podatki lokalne w 2022 roku pozostają bez zmian
W dniu 19 listopada br. podczas XXIX sesji Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim radni podejmowali uchwały m.in. określające wysokość podatków lokalnych w Gminie Lubień Kujawski w 2022 roku. Podobnie jak w latach ubiegłych radni jednogłośnie podjęli decyzję o pozostawieniu wszystkich lokalnych podatków tj. rolnego, od nieruchomości oraz od środków transportowych na dotychczasowym poziomie. Już tradycyjnie Burmistrz Marek Wiliński dokonując wprowadzenia do przyjmowanych uchwał podobnie jak w latach ubiegłym podkreślił, że pozostawienie podatków na niezmienionym poziomie było jednym z deklarowanych postulatów wyborczych radnych i burmistrza, który teraz konsekwentnie realizujemy. Aktualnie podatek rolny w Gminie Lubień Kujawski jest jednym z najniższych w województwie.
Czujka na straży Twojego bezpieczeństwa! Sezon grzewczy 2021-2022
„Czujka na straży Twojego bezpieczeństwa!”, to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna na temat zagrożeń związanych z możliwością powstania pożarów w mieszkaniach lub domach jednorodzinnych oraz zatruciem tlenkiem węgla.
Sezon grzewczy 2021/2022 – 1 października 2021 – 31 marca 2022
W okresie jesienno-zimowym, w naszym kraju w mieszkaniach i domach jednorodzinnych wzrasta ryzyko powstania pożarów. Najczęściej dochodzi do nich w wyniku wad, albo niewłaściwej eksploatacji urządzeń grzewczych, elektrycznych i gazowych. W tym samym okresie odnotowywany jest także wzrost liczby zatruć tlenkiem węgla, zwanym “cichym zabójcą”, gdyż jest niewidoczny oraz nie ma smaku, ani zapachu.
Kampania jest skierowana do społeczeństwa, m.in. do dzieci i młodzieży oraz do seniorów. Edukacja najmłodszych jest wspaniałą inwestycją w przyszłość, z uwagi na fakt, że najmłodsi w rozmowach z dorosłymi dzielą się zdobytą wiedzą. Kampania składa się z kilku obszarów m.in.: edukacji, informacji i promocji.
Celem głównym kampanii jest zmniejszenie liczby ofiar pożarów i zatruć tlenkiem węgla w mieszkaniach oraz domach jednorodzinnych. Celami szczegółowymi są: podniesienie poziomu wiedzy na temat: zagrożeń związanych z pożarem w mieszkaniach lub domach jednorodzinnych, zagrożeń związanych z emisją tlenku węgla, zapewnienia właściwej ewakuacji oraz sposobów powiadamiania służb ratowniczych. Istotnym jest uświadomienie odbiorcom kampanii korzyści, jakie niesie za sobą zamontowanie i właściwa eksploatacja czujek dymu i tlenku węgla w mieszkaniach lub domach jednorodzinnych. Ważne jest przypomnienie właścicielom i zarządcom budynków obowiązku okresowego dokonywania przeglądów i czyszczenie przewodów kominowych oraz sprawdzenie instalacji wentylacyjnej.
Już jutro otwarcie nowego marketu Dino w Lubieniu Kujawskim
Na czwartek (18 listopada br.) zaplanowane jest otwarcie nowego marketu Dino w Lubieniu Kujawskim (w miejscowości Narty naprzeciwko stacji paliw Orlen). Dino Polska S.A. to polska sieć sklepów spożywczo-przemysłowych zlokalizowanych głównie w małych i średnich miastach oraz na peryferiach dużych miast. Sklepy Dino oferują klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych, a każdy z nich posiada stoisko mięsne z obsługą, w którym można kupić mięso, wędliny oraz przetwory mięsne.
Stacja Paliw Orlen w Lubieniu Kujawskim poszukuje Pracownika obsługi Klienta.
Szukamy Ludzi:
– lubiących kontakt z klientem,
– dyspozycyjnych (gotowych do pracy w systemie zmianowym),
– zaangażowanych, sumiennych i chętnych do nauki,
– umiejących pracować w zespole.
Główne zadania:
– profesjonalna obsługa klienta zgodna ze standardami firmy,
– dbanie o właściwą ekspozycje towaru,
– przyjmowanie dostaw i wykładanie towaru,
– zapewnienie standardów czystości i jakości w na Stacji Paliw.
Oferujemy:
– stabilne zatrudnienie,
– praca w systemie 1-zmianowym od poniedziałku do piątku
– profesjonalne szkolenie i wdrożenie,
– możliwość rozwoju zawodowego.
Rodzaj pracy: Pełny etat.
Jeżeli jesteś zainteresowany pracą prześlij CV na adres e-mail: krajes999@gmail.com
Kontakt tel. 502949764
Komunikat – Ośrodek Pomocy Społecznej
Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim uprzejmie informuje, że w celu ograniczenia ryzyka zakażenia koronawirusem wprowadzone zostają ograniczenia w obsłudze interesantów. Od dnia 16.03.2020 r. do dnia 25.03.2020 r. roku wstrzymuje się przyjmowanie podań oraz wstrzymuje się przyjmowanie interesantów. Wnioski na świadczenia rodzinne oraz świadczenie wychowawcze prosimy przesyłać drogą elektroniczną lub listownie. Interesanci przyjmowani będą wyłącznie w sytuacjach pilnych i niezbędnych. Zachęcamy przede wszystkim do kontaktu telefonicznego pod nr:
54 255 50 27 – kierownik,
54 255 50 25 – pracownicy socjalni,
54 255 50 26 – świadczenia rodzinne i wychowawcze,
lub e-mail: (ops@lubienkujawski.pl).
Zgodnie z zaleceniami Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej będą świadczyć – osobom samotnym, którzy są starsi, niepełnosprawni lub przewlekle chorzy lub innym poddanym kwarantannie pomoc po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu.
Anna Kilichowska
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubieniu Kujawskim
W najbliższy poniedziałek targowisko będzie zamknięte
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Informacja w sprawie odwołania szkolenia z Caritas
Szanowni Państwo!
Ze swojej strony zapewniamy wszelką pomoc i przychylność w załatwianiu spraw drogą telefoniczną lub mailową.
Jest to wyjątkowa sytuacja, dotyczy nas wszystkich, naszego bezpieczeństwa i zdrowia. Tylko w ten sposób możemy przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się wirusa.
Liczymy na Państwa zrozumienie i przepraszamy za utrudnienia.
Ogłoszenie – Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych
Przewodniczący
Komisji Zdrowia i Spraw Socjalnych
Zgliński Janusz
Informacja – sprzedaż siana
Komunikat dotyczący przerwy w dostawie energii elektrycznej
- Dnia 03.03.2020 – w godz. 08.00 – 14.00 – Modlibórz 4 obwód 200.
IV EDYCJA KONKURSU PLASTYCZNEGO „Turystyka na obszarze LGD w oczach młodych mieszkańców IV”
Prace zostaną ocenione w trzech kategoriach wiekowych:
– 5-8 lat – 4 nagrody,
– 9-11 lat – 4 nagrody,
– 12-16 lat – 4 nagrody.
Przyznane nagrody będą jednakowe w każdej kategorii wiekowej – sprzęt turystyczny/sportowy/muzyczny.
Chętne osoby do wzięcia udziału prosimy o wypełnienie deklaracji uczestnictwa oraz zapoznanie się z Regulaminem konkursu.
Do pobrania:
Strefa przemysłowa w Lubieniu Kujawskim ma nową drogę dojazdową
Rozbudowa ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska na finiszu
Postęp prac przy budowie hali widowiskowo – sportowej przy Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim
Trwają prace związane z rozbudową ulicy Przemysłowej w miejscowości Kaliska
Rozmowy z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną o nowych możliwościach inwestycyjnych Strefy Przemysłowej w Lubieniu Kujawskim
Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Dziankówek
Firma FOMICOM planuje budowę zakładu w lubieńskiej strefie przemysłowej
Trwają prace przy budowie nowych kotłowni gazowych dla budynków wielorodzinnych w Lubieniu Kujawskim
Od 1 sierpnia 2023 r. strona internetowa KRUS dostępna na platformie GOV.PL
Dzięki stronie Kasy na platformie gov.pl rolnicy będą mieli dostęp do jednolitych i ustandaryzowanych informacji oraz e-usług w jednym miejscu. Tak jak dotychczas w serwisie Kasy dostępne będą informacje z zakresu m.in. ubezpieczenia społecznego rolników, świadczeń, prewencji wypadkowej, rehabilitacji leczniczej, czy orzecznictwa lekarskiego. Rolnicy pobiorą wszystkie niezbędne wnioski i formularze.
Wraz z uruchomieniem portalu www.gov.pl/krus strona internetowa KRUS pod dotychczasowym adresem – www.krus.gov.pl – przestanie być dostępna.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Wnioski o szacowanie strat suszowych
Proszę pamiętać aby wpisać wszystkie uprawy, które zgłaszaliście Państwo w płatnościach obszarowych do ARiMR, tak aby były one zgodne co do ara.
Ponadto, informujemy, że producent rolny nadal zobowiązany jest do złożenia wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy tak jak to miało miejsce od 2020 r. za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”, ponieważ metoda ta w połączeniu z najnowocześniejszymi dostępnymi metodami opartymi o system radarów meteorologicznych i teledetekcji satelitarnej oraz szacowaniem strat przez samego rolnika zapewnia największą możliwą dokładność i obiektywność pomiarów.
UWAGA!
Jeżeli Gminna Komisja nie oszacuje szkód, a rolnik złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół. Natomiast samo oszacowanie szkód przez Gminną Komisję nie pozwoli na wygenerowanie protokołów.
Druki wniosków można pobrać poniżej lub są one również dostępne w formie papierowej w Urzędzie Miejskim pok. nr 17 czynnym w godzinach 7:30-15:30. Szczegółowych informacji udzieli Pan Krzysztof Lach, tel. (54) 284 43 52.
Rusza nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej dla Kół Gospodyń Wiejskich na 2023 rok
Od 3 kwietnia br. ruszył nabór wniosków o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa na realizację celów statutowych Kół Gospodyń Wiejskich.
Pomoc finansowa skierowana jest do wszystkich Kół Gospodyń Wiejskich zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Kół Gospodyń Wiejskich prowadzonym przez Agencję Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa, w którym aktualnie znajduje się już 12,5 tys. tych organizacji.
Koła Gospodyń Wiejskich mogą ubiegać się o przyznanie pomocy finansowej z budżetu państwa raz w roku.
W 2023 roku kwoty pomocy finansowej zostały zwiększone o 3 tys. zł i wynoszą:
- 8 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących do 30 członków,
- 9 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących od 31 do 75 członków,
- 10 tysięcy złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich liczących ponad 75 członków.
Pomoc finansowa powinna być przeznaczona na realizację celów statutowych Koła Gospodyń Wiejskich, związanych w szczególności z:
- prowadzeniem działalności społeczno-wychowawczej i oświatowo-kulturalnej w środowiskach wiejskich;
- prowadzeniem działalności na rzecz wszechstronnego rozwoju obszarów wiejskich;
- wsparciem rozwoju przedsiębiorczości kobiet;
- inicjowaniem i prowadzeniem działań na rzecz poprawy warunków życia i pracy kobiet na wsi;
- upowszechnianiem i rozwijaniem form współdziałania, gospodarowania i racjonalnych metod prowadzenia gospodarstw domowych;
- reprezentowaniem interesów środowiska kobiet wiejskich wobec organów administracji publicznej;
- rozwijaniem kultury ludowej, w tym w szczególności kulturę lokalną i regionalną.
Pomoc jest przyznawana do wyczerpania środków finansowych na ten cel, zgodnie z kolejnością złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, jednakże nie dłużej niż do 30 września br.
Wnioski o przyznanie pomocy finansowej należy składać do kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwego ze względu na siedzibę koła, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Źródło: gov.pl
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęła nabór wniosków o pomoc finansową dla producentów pszenicy lub kukurydzy, którzy ponieśli straty spowodowane agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
O wsparcie mogą ubiegać się rolnicy, którzy:
- mają nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- działają jako mikro-, małe albo średnie przedsiębiorstwo;
- w wyniku agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ponieśli dodatkowe koszty ze względu na brak stabilizacji na rynku pszenicy lub kukurydzy;
- w 2022 r. złożyli wniosek o przyznanie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.
Wnioski można składać do 30 czerwca 2023 r. w biurach powiatowych ARiMRwłaściwych ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego. Można to zrobić:
- bezpośrednio w kancelarii biura powiatowego;
- za pośrednictwem platformy ePUAP;
- za pośrednictwem usługi mObywatel na stronie gov.pl;
- rejestrowaną przesyłką pocztową.
Do wniosku należy dołączyć kopie faktur VAT lub ich duplikaty potwierdzające sprzedaż pszenicy lub kukurydzy w okresie od 15 grudnia 2022 r. do 31 maja 2023 r. podmiotom prowadzącym działalność w zakresie obrotu, skupu lub przetwórstwa zbóż.
Więcej informacji oraz formularz wniosku – otwórz
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach 3 interwencji pszczelarskich finansowanych z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 został przedłużony do 24 kwietnia 2023 r. Dokumenty przyjmowane są jedynie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ARiMR (PUE). Dotychczas złożono 1274 wnioski na kwotę 6,65 mln zł.
Wspieranie modernizacji gospodarstw pasiecznych
O to dofinansowanie mogą się ubiegać: pszczelarze, producenci produktów pszczelich i organizacje pszczelarskie (w imieniu hodowców). Refundacji podlega do 60 proc. kosztów netto zakupu nowego sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej, m.in. miodarek, odstojników, wialni do pyłku, czy uli lub ich elementów. Maksymalna wysokość pomocy przekazanej beneficjentowi w okresie roku pszczelarskiego nie może przekroczyć 100 zł w przeliczeniu na jeden posiadany pień pszczeli i łącznie nie może wynieść więcej niż 15 000 zł. Przy czym organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem (kwota ta nie może przekraczać 65 zł w przeliczeniu na pszczelarza).
Wspieranie walki z warrozą produktami leczniczymi
Pomoc ta przysługuje z kolei wyłącznie zrzeszeniom pszczelarskim, które mogą ją otrzymać na zakup warrozobójczych produktów leczniczych – nie tylko weterynaryjnych, lecz także tych zawierających substancje czynne dopuszczone do stosowania w gospodarstwach ekologicznych. Zwrotowi podlega do 90 proc. kosztów netto zakupu tych lekarstw. Należy zaznaczyć, że można ubiegać się także o refundację udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu w wysokości do 4 proc. wsparcia udzielonego pszczelarzom (kwota ta nie może przekraczać 30 zł w przeliczeniu na hodowcę).
Pomoc na odbudowę i poprawę wartości użytkowej pszczół
Również w ramach tej interwencji wnioski o wsparcie mogą składać wyłącznie organizacje pszczelarskie. Dofinansowaniem objęty jest zakup: matek pszczelich, pochodzących z linii hodowlanych, dla których prowadzone są księgi lub rejestry; odkładów lub pakietów pszczelich z matkami pochodzącymi z linii hodowlanych; a także odkładów lub pakietów pszczelich od producentów, którzy uzyskali rekomendację związków lub zrzeszeń pszczelarzy. Refundacji podlega do 70 proc. kosztów netto, a roczna kwota pomocy dla beneficjenta nie może przekroczyć 10 000 zł. Również w tym przypadku organizacje pszczelarskie mogą ubiegać się o zwrot udokumentowanych wydatków bezpośrednio związanych z wykonaniem projektu – to również maksymalnie 4 proc. wsparcia udzielonego za ich pośrednictwem pszczelarzom (ta kwota w przeliczeniu na pszczelarza nie może przekraczać 30 zł). Producenci matek, pakietów i odkładów pszczelich, którzy chcą uczestniczyć w realizacji tej interwencji zobowiązani są dostarczyć do Centrali ARiMR (Departament Rynków Rolnych ARiMR, ul. Poleczki 33, 02-822 Warszawa) wystawione w 2023 r. oryginalne zaświadczenia weterynaryjne o zdrowotności rodzin pszczelich. Lista takich producentów, u których można dokonać objętych refundacją zakupów została opublikowana pod linkiem: https://www.gov.pl/web/arimr/rok-pszczelarski-2023. Tam również zamieszczono więcej informacji na temat tych interwencji.